Cu cine ar trebui să vă sfătuiți când începeți aventura antreprenorială?
75% dintre antreprenorii care au fost acompaniați de profesioniști atunci când și-au început aventura antreprenorială au depășit faimoasa perioadă de trei ani în care majoritatea startupurilor se închid. Creatori de întreprinderi, prima voastră inițiativă ar trebui să fie să vă găsiți o persoană cu care să dezvoltați o relație de încredere și cu care să vă consultați referitor la toate detaliile referitoare la proiectul vostru. Iar oferta este diversificată, puteți alege o rețea de consilieri specializați în crearea de noi firme, un coach, un mentor, un expert contabil. Abordarea va fi diferită în funcție de domeniul de expertiză al consilierului! Și atunci, pe care să-l alegeți? Ei bine, totul depinde de așteptările voastre!
Un generalist
Rețelele instituționale dedicate creării de noi întreprinderi sunt din ce în ce mai numeroase în toată lumea, inclusiv la noi. dacă vă integrați unei asemenea rețele, veți beneficia de un acompaniament personalizat cu scopul de:
- A vă direcționa în diferitele etape ale creării și dezvoltării firmei, inclusiv în explicarea metodologiei de creare a unui plan de afaceri;
- A vă ajuta să vă creați și să vă puneți în aplicare planul de afaceri;
- A vă pune în legătură cu rețeaua sa de parteneri locali.
Consilierul în materie de creare a unei firme este generalist. El identifică resursele de care aveți nevoie și vă dirijează către partenerii specializați din rețeaua sa (contabili, juriști, organisme de finanțare etc.), ajutându-vă în același timp să vă structurați demersul.
Mentorul
Mentoratul este tot un acompaniament personalizat, dar, contrar consilierului, mentorul este în general un conducător de firmă sau fost conducător dornic să-și transmită competențele. El vă însoțește pe teren și, uneori, pur și simplu vă dublează în cadrul activității voastre și a demersurilor creative, vă pune în gardă asupra capcanelor antreprenoriatului, evaluează împreună cu voi nivelul de încredere al unui anumit partener, etc. mentorul abordează și aspectele tehnice ale întreprinderii (previziuni financiare, demersuri juridice), prin prisma propriei experiențe.
Coachul
Coachingul este, cel puțin, la modă, iar demersul este și el personalizat. Dar atenție, coachul nu vă va răspunde la chestiunile tehnice (chiar dacă, de fapt, unii dintre ei, specializați în afaceri, o fac). Coachul de fapt vă direcționează. El vă dă cheile care vă vor permite să vă identificați viziunea, valorile antreprenoriale, strategia pe care trebuie să o puneți la punct. El fixează obiective și vă ajută să luați înălțime față de stresul cotidian. Nu sperați să vă construiască planul de afaceri sau să vă redacteze statutul! Și atenție: nu este necesară nicio diplomă pentru exercitarea meseriei de coach. Pentru a selecționa o persoană de încredere, nu ezitați să vă informați în rândul propriei rețele.
Expertul contabil, un partener de cursă lungă
Expertul contabil are ca misiune supravegherii contabilității întreprinderii, din punct de vedere fiscal și financiar. Viziunea sa transversală îi conferă competențe foarte utile atunci când faceți primii pași în antreprenoriat, de la realizarea previziunilor financiare ale planului de afaceri, la identificarea partenerilor adaptați și până la alegerea statutului juridic și regimului fiscal adecvat. Expertul contabil este referentul tehnic spre care trebuie să vă îndreptați încă de la început. În general, creatorii de întreprindere aleg să fie acompaniați în paralel de un expert contabil și un profesionist în antreprenoriat.
Este deci important să vă identificați așteptările în materie de sfaturi înainte de a vă alege persoana care vă va acompania în primii pași în antreprenoriat. Prețul variabil este de asemenea de luat în considerare. Sunt numeroase rețele de consilieri care propun, într-o primă fază, consultanță gratuită atunci când un expert contabil are un preț exorbitant pentru un antreprenor la început de drum. Voi sunteți cei care vă cunoașteți prioritățile bugetare, dar nu subestimați importanța acompaniamentului în dezvoltarea proiectului.
Cum am făcut eu
Atunci când am început activitatea cu prima mea firmă, în 1996, cu un contract de inginerie pentru proiectarea unei fabrici undeva prin Ardeal, nu existau încă nici internetul și, la noi, nici oameni cu experiență în antreprenoriat. Cunoșteam foarte bine tehnologia de fabricare a produsului și, pe vremea aceea, eram considerat cel mai bun specialist din țară în acel domeniu de nișă. Nu știam însă absolut nimic despre partea economică și financiară a unei firme, dincolo de bugetarea unui proiect. Și atunci am apelat la o persoană foarte apropiată, unchiul meu, care era încă din anii 70 contabil șef al unor mari întreprinderi din București, iar atunci director financiar al unei fabrici, încă de stat, pe care a lăsat-o cu destule milioane de dolari în cont când a ieșit la pensie prin 2000 sau 2001, dar asta nu a împiedicat politrucii incompetenți care i-au urmat în funcție să o falimenteze și să o transforme în centru comercial câțiva ani mai târziu…
Ei bine, timp de mai mult de șase luni, atunci când mă aflam în București, i-am fost unchiului meu musafir în fiecare seară, începând cu ora 7 seara, când, în general venea de la serviciu. El m-a învățat cu toată plăcerea și dragostea tot ce îmi era necesar pentru a nu lăsa contabilii sau directorii financiari să-mi conducă afacerile! Și pentru asta îi sunt și îi voi fi recunoscător toată viața!
Alte articole pe care poate le-ați ratat:
Cum supraviețuiți lipsei de somn