Blog

Blog

Comments (1) - Uncategorized

Inovația de generație nouă

În fața unei economii globalizate, întreprinderea devine atuul central al fiecărei țări. Chestiunea inovării, fundamentală pentru avansul fiecărei economii, restrânsă mult prea des la aspectul tehnologic, devine în fața unei piețe deschise o miză mult mai largă, care atinge astăzi toate fațetele întreprinderilor, oricare ar fi dimensiunea lor.

Inovația produselor și serviciilor (tehnologică)

Este cea mai cunoscută și mai bine stăpânită de către întreprinderi grație numeroaselor talente, care încă mai ies din școli în ciuda sistemului deformat. Sectorul de înaltă tehnologie este evident în frunte în privința acestor inovații, dovadă fiind recrutarea numeroaselor talente de către companiile din Silicon Valley (româna este a doua limbă vorbită în cadrul Microsoft). Totuși un nou fapt vine să mărească complexitatea acestui avantaj concurențial: deschiderea. De fapt, cu explozia internetului și a digitalizătii, toată lumea vede ceea ce face celălalt în timp real. Chiar dacă este departe de cultura noastră – care ține la păstrarea secretului – acest factor nou trebuie luat în calcul de întreprinderi, pentru că inovația tehnologică vine, de asemenea și mai ales, din inspirația a ceea ce pot crea vecinii noștri, partenerii sau concurenții.

Inovația obiceiurilor

Consecință directă a exploziei noilor tehnologii și al sosirii generației de „nativi digitali”, însuși modelele de afaceri se transformă în profunzime și se doresc azi (și cu atât mai mult mâine) mai orientate spre crearea de noi obiceiuri complet integrate în viața noastră de zi cu zi, mai mult decât lanțurile industriale care țintesc o nișă de clienți sau utilizatori.

Ca și Uber sau AirBnB, această inovație este o revoluție a comportamentelor cumpărătorilor, care se află doar la început. Din nefericire, încă prea des, companiile consideră că această inovație sau „modă” nu privește decât startupurile sau întreprinderile dedicate noilor tehnologii. Este o greșeală! Pentru că toată industria este afectată. Și asta este baza a ceea ce se numește „transformarea digitală”.

Inovația organizațională și socială

Legată de fapt de inovația obiceiurilor, însăși organizarea întreprinderii devine o inovație majoră în dezvoltarea economică. Flexibilitate, agilitate, holacrație… Toți acești termeni au o rezonanță din ce în ce mai mare, în presă, în conferințe și devin uneori chiar argumente de marketing pentru promovarea unei întreprinderi. Dar dincolo de cuvinte sau concepte, fiecare întreprindere trebuie să inoveze în organizarea sa în funcție de piețele sale și de deschiderea multiculturală căreia îi face față, de obiceiurile salariaților și clienților săi, dar mai ales de sentimentul de apartenență pe care vrea să-l dea echipelor sale. Și de aici la gradul de productivitate pe care trebuie să-l atingă pentru a fi competitivă în următorii 5 ani. Inovația organizațională și socială devine unul dintre cei mai mari furnizori de inovație la nivelul obiceiurilor și motivării echipelor.

Inovația în guvernanță

Poate cel mai puțin  dezvoltată în România și cel mai dificil de schimbat pentru că este puternic în contradicție cu obiceiurile noastre istorice. Este înainte de orice o aliniere a organelor cheie ale întreprinderii cu lumea de azi, cu singurul scop de a crea valoare. Apariția în consililiile de administrație a numeroase companii americane a profilului de „marketing strategic” în calitate de Administrator este un bun exemplu. Acest profil „mixt” sparge anumite coduri cunoscute timp de decenii, pentru că nu vine din marile școli elitiste obișnuite și nu a avut niciodată o funcție publică, fiind adesea o persoană care a avut un parcurs orientat spre business și antreprenoriat. Această amestecare a profilurilor în consiliile de administrație este prima etapă a unei inovații în Guvernanță. O întreprindere care se vrea astăzi inovatoare trebuie să-și pună la punct un model de guvernanță „strategică”, fondat pe resursele și cunoștințele critice pe care i le impune creșterea sa. Competitivitatea va trece și în România, în mod obligatoriu, prin capacitatea întreprinderilor noastre de a inova. Inovația globală profundă trebuie să devină un stâlp al strategiei întreprinderilor în serviciul creării de valori și al creșterii lor.

Alte articole complementare recomandate:

Tehnici simple pentru a vă face treaba în mai puțin timp

Când se apelează la un manager de tranziție?

Dezvoltarea unui portofoliu în leadership

Ce este atitudinea?

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *