Cum evaluați opțiunile pentru decizii eficiente
Am fost norocos ca, de-a lungul carierei profesionale, să mă intersectez cu numeroși mentori casre m-au ajutat în toate domeniile vieții de business. Unul dintre acești mentori avea o vorbă legată de „realizare”. Îi plăcea să spună că „lumea e plină de planuri și idei, dar realizarea lor este cheia succesului”.
Ceea ce voia de fapt să spună era că fiecare dintre noi are tone de idei minunate pentru a începe sau a clădi o afacere, dar foarte puțini le vor pune în practică. De aceea mulți oameni se bălăcesc în mediocritate, pentru că pur și simplu nu acționează.
Și până la urmă ce ne oprește să facem ceva? E simplu: nehotărârea cauzată de frică! Însă de ce frica duce la indecizie?
Pentru a înțelege cu adevărat răspunsul la această întrebare, hai să verificăm întâi sensul cuvântului decizie. Rădăcina latină a acestui cuvânt înseamnă pur și simplu „a tăia”. Și de fapt, atunci când „luăm o decizie”, tăiem pur și simplu de pe listă toate celalalte opțiuni. Și deși acest lucru pare evident la suprafață, există implicații care pot afecta o asemenea acțiune.
Studiile arată că mulți oameni se gândesc în majoritatea timpului la viitor sau la trecut. În medie, mintea unei persoane va fi „în prezent” mai puțin de 5% din întreaga viață. Mai mult, oamenii au tendința de a idealiza trecutul și de a se teme de viitor! Adică plângem după „good old days” și facem planuri pentru „scenariul cel mai neplăcut”.
Acest lucru ne duce spre dificultatea luării unei decizii reale. Uităm de toate deciziile dificile luate întrecut și care s-au dovedit a fi corecte. Și în mod simultan proiectăm doar imagini întunecate și blestemate despre opțiunile care ni se deschid. E interesant modul în care ne funcționează mintea, nu-i așa?
Deci, atunci când folosim o minte care uită trecutul și dramatizează prea mult viitorul, cum reușim oare să luăm o decizie reală, rațională?
Răspunsul constă în valori, viziune, misiune și priorități!
În principiu trebuie să stabiliți despre ce este vorba în cazul vostru și al afacerii voastre, ce principii, dorințe și convingeri vă vor ghida. Și când vă veți defini valorile, viziunea, misiunea și prioritățile veți avea un adevărat ghid pentru a evalua deciziile care vă stau în față. Iar până când veți face acest lucru toate deciziile voastre vor trece prin șezut…
Cum puteți ajunge să depășiți mai repede această fază?
Cereți ajutor
De multe ori ne este teamă să cerem părerea altora când ne aflăm în fața unor decizii dificile. Ori suntem atât de prinși în „propria suferință” încât uităm că ideile bune pot veni și de la ceilalți…
Așa că uitați să fiți niște persoane dure și căutați părerile altora. S-ar putea să fiți surprinși de cât de ușoare pot deveni deciziile atunci când obțineți un feedback obiectiv.
Respirați
Când faceți o proiecție a „celui mai prost scenariu”, tendința este de a trata totul la nivel emoțional și de a rămâne fixați pe lucrurile „rele” care vor rezulta din decizia luată. În această stare nici nu puteți privi situația rațional. Așa că faceți ceva pentru a ieși din această stare: plimbați-vă, meditați, priviți un film. Faceți ceva ce vă va scoate din acest blocaj emoțional mental. Uitați-vă „necazurile”, măcar pentru câtva timp…
Păstrați-vă picioarele pe pământ
Când examinați situația, în mod rațional, luați în calcul toate ramificațiile posibile ale unei decizii, nu doar pe cele întunecate.
S-ar putea ca situația voastră chiar să se îmbunătățească? Unii ar putea să se bucure de decizia pe care o luați? Poate că ați putea evita o problemă cu… (umpleți voi spațiul)? Și așa mai departe…
Puneți-vă întrebări pozitive. Atunci când priviți lucrurile bune care pot rezulta dintr-o decizie, veți începe să le și găsiți…
Valori, viziune, misiune, priorități
Acum, dacă ați trecut prin cei trei pași anteriori și încă vă zbateți ca peștele pe uscat, ar fi cazul să vă folosiți de valori, viziune, misiune și priorități.
Mai întâi notați-vă toate opțiunile. Și cu cât le puteți îngusta mai mult, cu atât procesul va fi mai simplu. Apoi examinați opțiunile pe care le aveți în față și întrebați-vă care dintre ele sunt în armonie și care în conflict cu propriile voastre valori?
Închideți ochii și imaginați-vă viitorul pe care doriți să-l transformați în realitate. Care este viziunea voastră pentru afacerea sau pentru viața voastră? Adunați cât mai multe detalii posibil atunci când creați această viziune mentală.
Și acum priviți opțiunile rămase. Care dintre ele este cea mai probabilă pentru a materializa viziunea viitorului dorit?
Și determinați-vă misiunea. Întrebați-vă de ce vreți acest viitor? Ce factor intern vă împinge spre acest rezultat? Ce emoție de bază vă conduce?
Iar în final, pentru a vă îndeplini această misiune, pentru a vă materializa viziunea și a acționa aliniat cu propriile valori, trebuie să vă imaginați acțiunile cele mai importante pe care trebuie să le întreprindeți. Ei bine, aceste „acțiuni” sunt prioritățile voastre!
Înarmați cu aceste instrumente puteți face alegerile corecte și crea viitorul pe care vi-l imaginați! Succes!
Alte articole pentru dumneavoastră:
Pentru o mai bună reușită în viață
Lecțiile de management ale lui Mourinho, cel mai mediatizat antrenor din lume
Scuzele la serviciu sau cum să spuneți „Îmi cer scuze” când ați dat-o-n bară
Leadership-ul inspirațional începe cu responsabilitatea personală