Blog

Blog
8 secrete ale celor care comunică excepțional

Comments (1) - Uncategorized

8 secrete ale celor care comunică excepțional

Atunci când este vorba de comunicare, avem tendința să credem că suntem foarte buni la asta. Adevărul este că nici măcar cei care sunt buni comunicatori nu sunt nici pe departe atât de buni cum cred ei că sunt. Supraestimarea abilităților proprii de comunicare este exacerbată atunci când interacționăm cu oameni pe care îi cunoaștem bine.

Cercetătorii de la Universitatea din Chicago, Booth School of Business, au testat această teorie și ceea ce au descoperit este revelator. În cadrul studiului, cercetătorii au împerecheat subiecții cu oameni pe care-i cunoșteau și apoi cu unii pe care nu-i mai întâlniseră. Și rezultatele le-au arătat că oamenii care se cunoșteau bine nu s-au înțeles mai bine unii cu alții decât cei care se întâlniseră prima oară! Încă și mai rău, participanții și-au supraestimat în mod frecvent abilitatea de a comunica și încă mai pronunțat cu persoanele pe care lecunoșteau bine.

Atunci când comunicăm cu oameni pe care-i cunoaștem presupunem că aceștia ne înțeleg, un lucru pe care nu îndrăznim să-l facem cu străinii. Această tendință de supraestimare a abilităților de comunicare este atât de prezentă încât psihologii chiar i-au dat un nume (closeness communication bias).

Acțiuni necesare

Comunicarea este prima treaptă spre leadership. Pur și simplu nu puteți deveni un lider adevărat dacă nu sunteți buni comunicatori. Cei care comunică foarte bine inspiră oamenii. Ei crează o conexiune reală, emoțională și personală. Și ei duc această conexiune până la înțelegerea celorlalți și la abilitatea de a vorbi direct nevoilor acestora într-o manieră în care aceștia sunt gata să o asculte.

Cele opt strategii care urmează vă vor ajuta să depășiți neînțelegerile în comunicare, care au tendința de a ne ține pe loc de fiecare dată când ne întâlnim cu cineva, mai ales cu cei pe care-i cunoaștem bine. Aplicați aceste strategii și urmăriți modul în care competențele voastre de comunicare se dezvoltă.

Vorbiți cu grupurile așa cum vorbiți cu o persoană

Ca lideri sunteți adesea obligați să vorbiți cu grupuri de oameni. Fie că vă adresați unei echipe mici ori la o adunare cu o mulțime de oameni, trebuie să dezvoltați acea intimitate a abordării care să facă fiecare individ să creadă că îi vorbiți direct lui. Șmecheria este să eliminați lucrurile care distrag mulțimea în așa fel încât să vă puteți livra mesajul ca și cum ați discuta cu o singură persoană. Vreți să fiți sinceri din punct de vedere emoțional și să emanați aceleași sentimente, energie și atenție pe care le-ați avea într-o discuție individuală (ca opus al anxietății care vine o dată cu prezența în fața unei mulțimi de oameni). Abilitatea de a îndepărta această anxietate face parte din atributele liderilor care comunică excepțional.

Vorbiți ca oamenii să asculte

Comunicatorii buni își citesc audiența (grupuri sau indivizi) cu grijă pentru a asigura că nu-și pierd suflul transmițând un mesaj pe care oamenii nu sunt gata să-l înțeleagă. Asta înseamnă că trebuie să vă ajustați mesajul pe măsură ce vorbiți în funcție de ce sunt aceștia gata să asculte și de modul în care sunt pregătiți să asculte. A survola audiența pentru a fi siguri că ați spus ceea ce doreați să spuneți nu este același lucur cu angajarea într-un dialog care duce la un schimb de idei. Rezistați nevoii de a duce acasă punctele cu orice preț. Atunci când le vorbiți cu adevărat oamenilor și aceștia vă pun întrebări potrivite veți ști că sunteți pe drumul cel bun.

Ascultați ca oamenii să vă vorbească

Une dintre cele mai dezastruoase tentații ale unui lider este de a trata comunicarea ca pe o stradă cu sens unic. Atunci când comunicați, trebuie să le dați oamenilor oportunitatea să-și spună părerea. Dacă veți constata că adesea aveți ultimul cuvânt într-o conversație, înseamnă că mai aveți mult de lucru.

A asculta nu înseamnă numai să auxiți cuvinte. Înseamnă să auziți tonul, viteza și volumul vocii. Ce s-a spus? E ceva ce nu s-a spus? Ce mesaje au fost ascunse dincolo de suprafață? Atunci când cineva vă vorbește încetați orice altă activitate și ascultați-l până când termină ce are de spus. Atunci când vorbiți cu cineva la telefon, nu concepeți în același timp un mail. Atunci când vă întâlniți cu cineva, închideți ușa și stați aproape de acea persoană pentru a vă putea concentra și a o asculta. Comportamente simple ca acestea vă vor ajuta să fiți prezenți, să înțelegeți mesajul pe care vi-l transmite și să fie clar că ați auzit cu adevărat ceea ce v-a spus.

Conectați-vă emoțional

Maya Angelou a subliniat foarte bine acest lucru: „Oamenii vor uita ceea ce ați spus și ați făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ați făcut să se simtă.”

Ca lideri, comunicarea voastră nu are nicio putere dacă oamenii nu se conectează cu aceasta la un nivel emoțional. Este greu pentru mulți lideri să facă asta pentru că au impresia că trebuie să proiecteze o anumită personalitate. Uitați de asta! Pentru a vă conecta emoțional cu oamenii trebuie să fiți transparent. Să fiți umani. Arătați-le ce vă pune în mișcare, chestiunile de care vă pasă, ce vă face să vă dați jos din pat dimineața. Exprimați-vă în mod deschis aceste sentimente și veți crea o lăgătură amoțională cu colaboratorii voștri.

Citiți limbajul corpului

Autoritatea voastră îi face pe oameni să le fie dificil să spună tot ce au pe suflet. Indiferent cât de bune sunt relațiile cu subordonații, vă înșelați singuri dacă vă închipuiți că se exprimă la fel de liberi cu voi așa cum o fac cu cei de pe același nivel. Așa că trebuie să deveniți un expert al mesajelor nespuse. Corpul comunică fără încetare și este o sursă abundentă de informații, așa că urmăriți limbajul corpului în timpul ședințelor și a conversațiilor destinse. De îndată ce veți învăța limbajul corpului, mesajele vor deveni puternice și clare. Fiți atenți la ceea ce rămâne nespus ca și la ceea ce s-a spus și veți descoperi fapte și opinii pe care oamenii sunt reticenți să le exprime direct.

Pregătiți-vă intențiile

Un pic de pregătire are un impact important asupra a ceea ce aveți de spus și a efectului conversației. Nu vă pregătiți neapărat un discurs, mai curând trebuie să înțelegeți pe ce trebuie să se concentreze o conversație pentru ca oamenii să audă mesajul și cum puteți realiza asta. Comunicarea voastră va fi mai convingătoare și mai la obiect atunci când o pregătiți din timp.

Omiteți jargoanele

Lumea afacerilor este plină de jargoane și metafore care nu au niciun efect dacă oamenii sunt conectați la ele. Problema este că majoritatea liderilor utilizează jargonul în exces și își îndepărtează colaboratorii și clienții cu discursul lor de „om de afaceri”. Dacă vreți să vă conectați cu oamenii folosiți-l cât mai puțin. Altfel, lumea vă va considera nesinceri.

Practicați ascultarea activă

Ascultarea activă este o tehnică simplă care asigură oamenii că sunt auziți și este o componentă esențială a bunei comunicări. Pentru a practica ascultarea activă:

  • Petreceți mai mult timp ascultând decât vorbind;
  • Nu răspundeți întrebărilor cu alte întrebări;
  • Evitați să terminați propozițiile celorlalți;
  • Concentrați-vă mai mult asupra celorlalte persoane decât asupra voastră;
  • Concentrați-vă pe ceea ce vă spun oamenii acum, nu pe intențiile lor;
  • Recadrați ceea ce v-a spus celălalt pentru a fi siguri că ați înțeles corect („Deci, îmi spui că bugetul are nevoie să fie revizuit, nu-i așa?”);
  • Gândiți-vă la ceea ce veți spune după ce interlocutorul a terminat de vorbit, nu în timp ce încă vorbește;
  • Puneți multe întrebări;
  • Nu întrerupeți niciodată;
  • Nu luați notițe.

În loc de concluzii

Pe măsură ce vă întrebuințați pentru a folosi aceste strategii, încercați să nu mușcați mai mult decât puteți mesteca. Ar trebui să fie suficient să lucrați cu una până la trei strategii. Dacă încercați să preluați mai mult decât puteți duce, nu veți progresa la fel de mult ca atunci când vă veți îngusta domeniul asupra căruia vă concentrați. De îndată ce deveniți eficient într-o anumită strategie, puteți să treceți la alta. Comunicarea este un element dinamic al leadershipului, care intervine în majoritatea lucrurilor pe care le facți în fiecare zi. Iar oportunitățile să vă dovediți priceperea în această competență critică nu vor lipsi…

Alte articole care v-ar putea interesa:

Obiceiurile tehnice ale generației Z pot surprinde resursele umane

Un plan de succesiune de succes

Transformarea managementului de tranziție

Schimbarea nu mai e ce-a fost…

1 Comment

  • card recenzii.ro

    7:47 AM, February 2024

    Comunicarea este cheia succesului in orice relatie si, cu totii, avem tendinta sa ne supraestimam abilitatile de a comunica. Este important sa fim constienti de acest lucru si sa ne straduim sa ne imbunatatim mereu abilitatile de comunicare, mai ales atunci cand interactionam cu persoanele pe care le cunoastem deja. Cu ajutorul celor opt strategii prezentate in acest articol, putem deveni lideri mai buni si sa cream o conexiune reala cu oamenii din jurul nostru.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *