Blog

Blog
Autocunoașterea – un factor cheie în leadership

Comments (0) - Uncategorized

Autocunoașterea – un factor cheie în leadership

Nu puteți conduce pe nimeni dacă nu sunteți în stare să vă conduceți pe voi! Leadershipul efectiv al sinelui depinde în cea mai mare măsură de autocunoaștere, realizată cu onestitate prin introspecție. Pe măsură  ce indivizii avansează în carieră sunt expuși la noi provocări și la oportunitatea de a lua decizii beneficiind de înțelepciunea câștigată în timp.

Totuși, această înțelepciune trebuie cultivată. Ea se află în fiecare dintre noi, dar vine la suprafață doar atunci când e căutată. Și nu numai că noi, ca indivizi, facem față unor noi provocări pe măsură ce avansăm, dar și societatea ne aruncă, tot în față, altele… A conduce o firmă în ziua de azi este diferit, bineînțeles, de începutul anilor 90 și chiar de începutul acestui secol. Structurile birocratice nu mai funcționează. Comanda și controlul trebuie scoase din sistem. Trebuie să permiteți și să încurajați o implicare mai largă în interiorul companiei. Stephen Covey în „The 8th Habit: from Effectiveness to Greatness” spune că era industrială era despre control, iar epoca informației sau a cunoașterii este despre eliberare.

O extensie logică a autocunoașterii este stilul utilizat ca lider în această lume în continuă schimbare. Există multe etichete pentru stilurile de leadership: autoritar, participativ, carismatic, orientat spre sarcini, orientat spre oameni, concentrat pe imaginea de ansamblu (big-picture) etc. Dar de fapt stereotipurile ne împing spre eșec… Nu există niciun stil de leadership universal și cu eficiență maximă în orice situație. Cel mai important aspect al stilului este abilitatea de a se adapta pentru a obține o eficiență maximă într-o anumită situație. Liderii de mare succes sunt capabili să-și moduleze și să-și adapteze abordarea.

Aceasta este recunoașterea de către lideri că propriul stil și situația în care se află diferențiază performerii de ceilalți. Un adevărat student în leadership trece dincolo de poveștile anecdotice și dezvoltările experiențiale din mediul academic, trecând la un studiu pe durata întregii vieți al artei și științei leadershipului, încercând să învețe de la alții în afara cadrului de referințe proprii. Iar învățămintele pot veni din discuții cu alții, din lecturi ale cărților de afaceri sau ale studiilor de cercetare ori prin diferite cursuri. Ei fac orice efort pentru a ajunge la un nivel înalt de autocunoaștere și pentru a înțelege impactul pe care-l au asupra celorlalți.

Mulți coordonatori din ziua de azi au fost expuși și uneori chiar supuși unor teste de evaluare psihometrice. Aceste evaluări sunt instrumente care pot ajuta oamenii să fie mai eficienți în munca lor. Și fac asta mai întâi oferindu-ne o înțelegere mai bună a noastră. Apoi suntem capabili să privim modul în care interacționăm cu ceilalți. Aceste instrumente ne mai ajută și să-i înțelegem pe ceilalți. Iar această înțelegere reciprocă este o parte esențială a echipelor super-performante. Anumite evaluări măsoară preferințele, altele măsoară aptitudinile, altele atitudinea și unele măsoară inteligența. Intelectul, așa cum îl știm (IQ) și inteligența emoțională (EQ) sunt măsurabile, cu tot mai mult accent și importanță, în ultimul timp, pe EQ.

Până la urmă, eficiența fiecăruia nu este doar funcție de stilul folosit. Nu se bazează pe instinctele naturale sau trăsăturile învățate. Majoritatea cercetătorilor în dezvoltare organizațională sunt de acord cu asta. David Segal spune că „natura și calitatea interacțiunii dintre lider și ceilalți membri ai grupului este un factor puternic al eficienței grupului.” În ciuda acestei afirmații, noi tot vrem să știm ce stil asigură interacțiuni de cea mai bună calitate? Bineînțeles, dar răspunsul este că orice stil poate fi eficient. Cal mai important factor determinant în calitatea interacțiunilor este autenticitatea liderului. Autenticitatea se referă la a fi real, sincer. Oamenii sinceri se cunosc pe ei înșiși, sunt complet conștienți de punctele lor forte și de limitări și recunosc că sunt parte a echipei. Și toate astea duc spre încrederea care îi determină să spună ce fac și să facă ce spun, livrând mesaje consistente și privind oamenii în ochi, generând loialitate.

Nu există o măsură universală. Așa cum nu există un adevăr universal când vine vorba de leadership. Și cu siguranță nu există un stil universal care este cel mai eficient. Eficiența crește în primul rând din calitatea relațiilor dintre lider și cei care-l urmează. Iar calitatea relațiilor are prea puțină legătură cu stilul și multă cu încrederea și credibilitatea. Totuși, o cunoaștere a stilului individual și dorința de ameliorare și de adaptare a acestuia la o situație dată sunt factorii diferențiatori ai liderilor de succes!

Alte articole complementare:

Cum să deveniți un profesionist al respectării termenelor

Pentru un manager este important să fie și lider

Regulile de aur ale conducerii unei echipe

Pentru a vă găsi sau păstra un job, diferențiați-vă prin competențe transferabile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *