Blog

Blog

Comments (1) - Dezvoltare Personală

Conducerea responsabilă a interviurilor

O dată cu puterea vine și o mare responsabilitate. Dar cât de mult se protrivește acest lucru în viața unui consultant? Are acesta vreo putere pe care trebuie să o exercite cu precauție?

Eu aș spune că da. Și dacă veți acorda un pic de timp pentru autoanaliză sunt sigur că lista va fi destul de lungă. Dar aici mă voi concentra pe responsabilitatea unui interviu. Și credeți-mă, exercitați o mare responsabilitate atunci când vi se dă puterea selectării unui candidat.

De-a lungul timpului am avut de multe ori oportunitatea de a lua interviuri și a fost o experiență. Nu am nicio problemă în a accepta faptul că în timpul anumitor interviuri mi-au fost corectate unele idei preconcepute chiar de către persoanele pe care le intervievam. Și chiar am avut multe de învățat.

Din nefericire luăm uneori prea ușor aceste lucruri. Mai jos sunt câteva puncte care cred că merită menționate referitor la interviuri. Sunt extrase din expreriența mea personală sau din poveștile unor colegi.

Fiți punctuali la interviu

Acesta e unul dintre primele lucruri de care trebuie să aveți grijă. Insistăm mereu pe faptul că a fi punctual este foarte important pentru candidat. Dar același lucru se aplică și pentru recrutor, fie că interviul este telefonic ori față-n față. Un candidat se pregătește cu adevărat serios și își dedică mult timp pregătirii unui interviu în timp ce trebuie să jongleze cu sarcinile zilnice. Ca recrutor, primul lucru cu care puteți îndepărta un candidat este lipsa de punctualitate și de înțelegere a valorii timpului candidatului. Și amintiți-vă că atunci când luați un interviu sunteți imaginea companiei dumneavoastră în ochii candidatului.

Iar dacă ajungeți la birou un pic mai devreme și vedeți candidatul așezat chiar în fața lui, nu treceți pe lângă el fără să-i acordați atenție, chiar dacă vreți să mai rezolvați ceva în cele 5-10 minute rămase până la ora programată. Salutați-l, spuneți-i cine sunteți, explicați-i că a ajuns prea devreme și că mai aveți de rezolvat niște urgențe înainte de a începe discuția.

Fiți deschiși la ideile candidaților

Nu-mi place să spun asta, dar este unul dintre cele mai întâlnite scenarii. Acest lucru l-am trăit de ambele părți ale baricadei. Oricui îi place să fie apreciat. Dar trebuie să ne îmbibăm cu cultura de a-i aprecia și pe ceilalți.

Un exemplu perfect este să expuneți o situație candidaților și să cereți o soluție. Recrutorul poate să aibă o soluție în minte și poate fi chiar cea mai bună. Și din nefericire se poate aștepta să primească același răspuns de la cel intervievat. Iar această analogie deturnează uneori interviul într-o direcție total diferită. Nu este oare bine ca cineva să vină cu o idee nouă, diferită? Nu este colaborarea la nivelul ideilor cel mai bun lucru care se poate întâmpla?

Făceți-l pe candidat să se simtă confortabil

Toată lumea ajunge la interviuri cu mari speranțe, ca-n Dickens. Pentru unii un nou post le poate accelera cariera, iar pentru alții poate fi oportunitatea mult visată. Resposabilitatea fiecărui recrutor este de a calma candidatul și de a-i așeza fluturii din stomac. De multe ori am văzut recrutorii sărind direct la întrebări. Și din cauza tensiunii se întâmplă des ca un candidat să o dea complet în bară la interviu. Făceți-l pe candidat să se simtă ca acasă și, credeți-mă, veți scoate tot ce-i mai bun din el. Și nu acest lucru îl dorim cu toții, dacă tot l-am chemat acolo?

Fiți foarte cinstiți în legătură cu așteptările rolului și luați decizii logice oricât de dure ar fi

Ca recrutori încheiem de obicei interviul întrebându-l pe candidat dacă are vreo întrebare. Și cel mai adesea primim întrebări legate de rolul și sarcinile care vor trebui îndeplinite în cazul în care va fi selectat. Și trebuie să fim brutal de onești și să-i spunem candidatului cu adevărat despre ce-i vorba. Și mai trebuie să luăm o decizie, legată de modul în care candidatul se potrivește rolului.

De exemplu am intervievat odată un candidat și la începutul interviului când l-am întrebat ce vrea să facă și în ce mod i-ar plăcea să-și dezvolte cariera, mi-a spus că viziunea lui este de a dezvolta noi instrumente pentru producție și că este pasionat de învățarea unor noi tehnologii la locul de muncă. Dar poziția pentru care recrutam era una de suport și era dificil să aliniezi sarcinile acestui post cu așteptările lui. I-am spus foarte clar acest lucru și, după o scurtă pauză, mi-a răspuns „și totuși mi-ar face plăcere să fiu selectat. Mă pot adapta unui rol de suport”.

După o perioadă de gândire, atunci când persoana de la HR mi-a cerut un feedback, i-am respins candidatura deși concepțiile lui erau solide. Eram sigur că dacă ar fi aterizat în acest post nu ar fi fost capabil să dea tot ce avea mai bun. Și mai devreme sau mai târziu ar fi plecat.

Într-un mod destul de ciudat, acea persoană s-a conectat cu mine pe LinkedIn după un timp. Și își găsise deja un nou job. M-a întrebat de ce nu a fost selectat. I-am dat un feedback cinstit și mi-a răspuns – „Mulțumesc. Altfel nu aș mai fi ajuns pe acest post de vis pe care sunt acum.”

Rămân la părerea că întotdeauna ar trebui să angajăm pe cineva care pur și simplu să zburde într-un anumit rol, nu doar să supraviețuiască.

Faceți interviul conceptual și nu bazat pe cunoștințe

Să angajezi pe cineva cu multe cunoștințe legate de subiect este formidabil. Dar nu numai cunoștințele trebuie să reprezinte criteriul de selecție a candidaților. Trebuie să recunoaștem că la modul în care evoluează tehnologia în jurul nostru, este foarte greu să ținem pasul cu toate tendințele acesteia. Am văzut candidați respinși la interviu pentru că nu au fost în stare să răspundă unor întrebări directe. Pot înțelege faptul că dacă sunt lucruri de bază de care candidatul ar trebui să se lovească în fiecare zi, atunci sigur că ar trebui să ne așteptăm să ne poată răspunde. Dar nu ar fi mai logic să i se pună întrebări care să dezvăluie dacă înțelege fluxurile procedurilor de business și dacă simte când trebuie implementată o anumită procedură bazată pe o cerere.

În final voi încheia acest articol cu două lucruri la care fiecare recrutor ar trebui să se gândească înainte de a începe interviul:

  • Tratați-l întotdeauna pe cel intervievat așa cum v-ar plăcea să fiți tratați la rândul dumneavoastră atunci când mergeți la un interviu.
  • Nu respingeți un candidat numai pentru că nu știe niște lucruri. Cântăriți mai curând dacă va fi capabil să le învețe atunci când va fi necesar.

Alte articole complementare:

Arta managementului prin întrebări

Reumanizarea organizațiilor

Cum să rezistăm păcatelor capitale ale recrutării

Despre importanța cărților de vizită în lumea profesională actuală

 

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *