În managementul de proiect, inspirați-vă din programul Apollo
Sunteți un manager bun, dar de câte ori este cazul să duceți un proiect până la capăt, întâmpinați dificultăți. Și dacă ați lua exemplul programului spațial american Apollo? Născut la începutul anilor 60, el a permis trimiterea primilor oameni pe Lună. O realizare răsunătoare de care lumea întreagă încă își amintește. Ori pentru mulți responsabili ai NASA, succesul său este datorat unui management de proiect perfect gestionat. Andrew Filev, CEO și fondator al Wrike, întreprindere specializată în crearea programelor informatice de management de proiect, s-a interesat de acest proiect și a extras 9 lecții pe care le puteți aplica la managementul oricărui proiect. Iată primele 4 lecții esențiale.
Comunicați cu sinceritate cu părțile implicate
A spune că John Kennedy a fixat un obiectiv ambițios pentru NASA este un eufemism. Și totuși, Robert Gilruth, director al Centrului de motoare spațiale locuibile din acea perioadă, și-a dat seama că el și Kennedy lucrau în aceeași echipă, în mod inteligent. În loc să pornească relația cu Președintele pe un ton conflictual, el a ales o comunicare cinstită și sinceră. El i-a spus: „Nu știu dacă acest lucru este realizabil, dar iată exact resursele de care vom avea nevoie pentru a avea cele mai bune șanse de reușită.”
Lecția 1: Oricare ar fi dificultatea reprezentată de gestionarea așteptărilor interlocutorilor dumneavoastră, amintiți-vă că aveți același obiectiv și utilizați această motivație pentru a vă concentra pe succesul proiectului.
Planificarea: o etapă cheie
Responsabilii programului Apollo și-au acordat timpul de a decupa un proiect extraordinar de complex într-o succesiune de etape mari: prima etapă consta în atingerea Lunii, a doua etapă de a orbita în jurul ei, a treia de a aseleniza un modul nelocuit și așa mai departe. Toată munca a fost organizată și progresul măsurat pornind de la aceste etape mari. Dacă și-ar fi fixat atenția de la început asupra obiectivului final – o misiune lunară completă – istoria ar fi putut fi diferită. Pentru ei, planificarea permitea limitarea riscurilor la maxim. Dacă aveți puțin timp pentru a finaliza un proiect puteți fi tentați să vă precipitați pentru a începe să lucrați, ceea ce este o eroare!
Lecția 2: Începeți prin a vă planifica cu grijă proiectul, luând în considerare toate riscurile încă de la început. Vă veți mulțumi mai târziu!
Adaptarea la neprevăzut
În momentul coborârii spre locul de aselenizare, ordinatorul modulului lunar s-a trezit debordat de cantitatea de sarcini de realizat și de date de tratat, amenințând cu reinițializarea în mijlocul secvenței. Armstrong și Aldrin și-au dat seama că erau pe cale să rateze ținta. Armstrong a preluat atunci controlul manual al modulului lunar, în timp ce Aldrin îi comunica datele de altitudine și viteză. Ei au aselenizat cu succes cu foarte puțin combustibil rămas în rezervoare. Dacă Armstrong și Aldrin nu ar fi reacționat, sala de control ar fi fost probabil obligată să anuleze misiunea. Amintiți-vă că până și planificările cele mai minuțios concepute sunt susceptibile de a fi modificate atunci când circumstanțele se schimbă sau dacă apar noi oportunități.
Lecția 3: Nu fiți foarte rigizi în proceduri, pentru a vă putea adapta, fie pentru salvarea proiectului de un dezastru anunțat, fie pentru a sesiza o oportunitate care vă va permite depășirea obiectivelor inițiale.
Nu lăsați riscurile să vă frâneze ambițiile
NASA a tratat riscurile privindu-le în față și întrebându-se constant „Ei și?”. Punerea la punct a unor proceduri de salvare a permis mereu existența unui plan B. Trebuie și dumneavoastră să identificați situațiile care ar putea să vă facă echipa să se-mpiedice și să le planificați. Totuși, nu lăsați un nivel de risc acceptabil să vă împiedice să mergeți înainte.
Lecția 4: Propuneți un antrenament echipelor dumneavoastră și dați-le mijloace pentru a lua decizii bune și de a regla problemele întâlnite.
Alte articole recomandate:
Exemple de practici manageriale inovatoare în lume – plăcerea de a lucra și libertatea
Câteva reguli de bază pentru reușita misiunilor de tranziție sau restructurare
Competențe personale care trebuie dezvoltate rapid pentru păstrarea competitivității
Exemple de practici manageriale inovatoare în lume – încrederea și angajamentul