Blog

Blog
Importanța competențelor de leadership pentru managementul schimbărilor strategice

Comments (0) - Uncategorized

Importanța competențelor de leadership pentru managementul schimbărilor strategice

Pentru a avea succes în managementul schimbării strategice a unei organizații, persoana responsabilă pentru acea schimbare trebuie să stăpânească anumite competențe necesare de leadership.

Schimbarea este inevitabilă pentru organizații pentru a rămâne competitive și a supraviețui pe piață. Datorită imensei sale importanțe, companiile încearcă să înțeleagă fapte care le ajută să implementeze schimbarea în mod corespunzător și să obțină beneficii. Iar schimbarea poate afecta diferite laturi ale organizației, incluzând structura, strategia, personalul, cultura, relațiile cu clienții etc. Dar implementarea schimbării, mai ales la nivel strategic, necesită talente diferite incluzând competențe de management și de leadership.

Pentru a aplica schimbarea strategică într-o organizație este nevoie de lideri care să o ghideze. Un studiu relativ recent subliniază rolul și importanța leadershipului în implementarea și succesul schimbării strategice în orice organizație. Schimbarea nu poate reuși dacă nu este condusă de membri cu personalitate și abilități de leadership. Așa cum evidențiază studiul amintit mai devreme, „conceptul de leadership rămâne important pentru că introducerea unor schimbări semnificative într-o organizație are adesea nevoie de un campion capabil să demonstreze o implicare neobișnuită și un entuziasm excepțional pentru implementarea propriei viziuni.”

Pentru a realiza efectiv schimbarea, liderii au nevoie de „anumite competențe necesare pentru un management mai bun al acestui tip de transformare”, enumerate de de către autorii studiului publicat în Journal of Organizational Management Studies. Liderii trebuie să asigure o viziune strategică, să identifice nevoia schimbării și un nou răspuns strategic, să comunice corespunzător limitele vechii strategii și meritele celei noi, să depășească rezistența la schimbare, să-și folosească puterea și să dezvolte o susținere politică, și mai ales să motiveze personalul.

Pentru realizarea efectivă a schimbării, liderul responsabil trebuie să aibă destule competențe pentru a dezvolta o viziune și a construi o strategie bună. „Strategia este o viziune; este complet orientată spre ceea ce organizația ar trebui să fie în loc de cum ar trebui să fie,” se spune în studiu. Elementele necesare acestui strateg sunt abilitatea de „a anticipa viitorul, de a crea o linie de urmat, o direcție vitală pentru el, echipa lui sau pentru organizație. Pentru a-și împărtăși viziunea el trebuie să-i înțeleagă și să-i cunoască pe ceilalți, nevoile, aspirațiile și valorile lor, și să știe cum să le vorbească.”

Mai mult, cercetătorii au identificat câteva elemente suplimentare de care liderul are nevoie pentru a reuși în misiunea lui. Ei spun că liderul ar trebui „să fie creativ, creativitatea jucând un rol important în calitatea deciziilor: abilitatea de a propune soluții inovative este esențială în procesul de luare a deciziilor, cum ar fi dezvoltarea noilor oportunități și diagnoza problemelor.” De asemenea, el trebuie să-și „dezvolte competențele în leadership strategic, pentru că leadershipul este factorul cheie care diferențiază succesul sustenabil de mediocritate… Și trebuie să caute informații în mediu pentru a cunoaște imediat întregul context al problemelor care apar, ceea ce îi va permite să dezvolte idei și soluții holistice.”

Pe lângă toate aceste lucruri, un strateg de succes mai are nevoie „de o puternică abilitate conceptuală, care să-i permită înțelegerea mediului intern și extern și identificarea tendințelor, intereselor și oportunităților, dar și de o flexibilitate în gândire, flexibilitatea fiind esențială într-un mediu profesional aflat în evoluție constantă.”

Un alt lucru important pe care liderul are nevoie să-l realizeze în îndeplinirea sarcinilor sale este de a comunica schimbarea pe care o conduce personalului. „Una dintre funcțiile cele mai importante este în mod clar comunicarea strategică, care trebuie să ghideze angajații spre alegerile pe care trebuie să le facă. Totuși, pentru a realiza o asemenea operație, schimbarea strategică trebuie să se bazeze pe un efort susținut de dialog și comunicare la fiecare nivel al organizației, de-a lungul întregului proces.”

Printre alte elemente cheie ale succesului unui lider al schimbării se află și înțelegerea modului în care poate depăși rezistența la schimbare a personalului și cum îi poate convinge de importanța acelei schimbări. Iar dincolo de a convinge personalul, mai este și nevoia de a-l motiva!

„Liderii trebuie să genereze suficientă încredere pentru ca echipele lor să accepte, în ciuda incertitudinii, portretul schimbării cu care se confruntă și potențialul său impact, ajungând la concluzia că explorarea prezintă mai multe beneficii decât riscuri.”

Alte articole care v-ar putea interesa:

Interviul de recrutare: atuurile seniorilor pe care ceilalți nu le au

Ce s-a schimbat în vânzări?

Patronul dumneavoastră este mai tânăr – dumneavoastră sunteți cel care trebuie să gestioneze situația

Paradoxul lui Stockdale

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *