A devenit oare cravata demodată?
Să fi devenit cravata desuetă? Astăzi, numeroase profesii o abandonează și numai sectoare tradiționale, cum ar fi băncile, instituțiile financiare sau marile grupuri opun rezistență și arborează în continuare cu mândrie, într-o manieră conformistă, costumul sumbru și cravata sobră. Proliferarea startupurilor va fi ea fatală cravatei? Cu siguranță că nimeni nu l-a văzut pe Steve Jobs cu cravată și nici pe unii investitori europeni, cum ar fi Xavier Niel sau Marc Simoncini. Dar oare pentru atâta lucru îi putem anunța deja condamnarea?
Startup, generațiile Y și X și cravatele
Noua economie și lumea digitală au renunțat la aceste artificii vestimentare. Această evoluție comportamentală a angajaților și directorilor în materie de ținută corespunde în mod larg unei schimbări de software și de cod de conduită. S-a dus timpul când doar analizând hainele unui angajat îl puteai atașa unui mediu profesional, unei meserii sau chiar unei culturi. Costumul și cravata era purtat de comunitatea de cadre superioare, mai mult sau mai puțin sumbru, mai mult sau mai puțin strict și vehicula o imagine și o apartenență arborată cu mândrie.
Un vânt de libertate cu noua generație de angajați
Vinerea decontractată – îmbrăcămintea casual – a venit pentru a perturba această monotonie de ton și această culoare gri convențională, iar adevărata turnantă a sosit o dată cu Steve Jobs, care a revoluționat aparența antreprenorului cu jeanșii săi și tricoul său negru pe gât. Ca un vânt de libertate care bate dinspre noua generație și își revendică autonomia. Această evoluție merge împreună cu cea a muncii, devenită din ce în ce mai nomadă, de oriunde, la distanță, telemuncă și teleconferințe. O manieră de a munci mai bine, de a concilia munca cu viața personală și de a fi mai productivi.
Sanctuarul cravatei și pământul virgin al gulerului descheiat
Coabitează în viața profesională sanctuarele cravatei și zonele sălbatice, în care gulerul descheiat este la ordinea zilei. Dacă trebuie să vă prezentați pentru prima oară într-un mediu profesional, pe care nu-l cunoașteți, este mai bine să vă înarmați cu o cravată, care reprezintă respectul unei norme pentru ocazii și pentru cei care vă vor primi. În orice caz, dacă observați că această bucată de pânză este nepotrivită în ochii celor care vă primesc, o puteți scoate cu ușurință. Ne putem da seama că aceiași angajați sau antreprenori, care se joacă de-a Steve Jobs în propriul startup găzduit de un incubator de afaceri, vor aprecia o cravată seara pentru a merge la o întâlnire, o aniversare și poate își vor pune chiar și un papion, ceea ce ne va trimite direct în secolul trecut… Nu, cravata încă n-a murit!
Cravata urmează moda și codurile, dar rezistă
Anumiți oameni au nevoie să poarte un costum și o cravată pentru a-și face treaba. Pentru ei, această bucățică de material înfășurată în jurul gâtului le permite o mai bună separare a personalului de profesional. Richard Branson a luat o foarfecă pentru a-i tăia cravata contravenientului, care, după el, ar fi fost mai fericit renunțând la ținuta de afaceri pentru că diminuează în mod paradoxal libertatea, în loc să lase pe fiecare să se exprime conform propriei sensibilități. Aceste evoluții nu înseamnă că a purta o cravată a devenit o amintire vagă a bătrânilor. Rămâne mereu dorința de a se îmbrăca bine și revenirea la costumul cu cravată este acum o soluție clasică și sigură, cu atât mai apreciată cu cât a devenit rară! Cravata a mai văzut și altele, ea urmează codurile modei, schimbă materialul, culorile, lățimea – între 1960 și 1980 ajunsese chiar la 14 centimetri – și sexul, ea fiind adoptată și de femei.
Articole complementare:
În leadership nu ai nevoie de un titlu sau de vreo funcție!
Decizii instinctive pe care le veți regreta