Blog

Blog

Comments (2) - Dezvoltare Personală

Director de inteligenţă economică

O funcţie strategică: obţinerea de informaţii pertinente de la concurenţă, protejarea informaţiilor organizaţiei sau propagarea lor atunci când este cazul.

Inteligenţa economică şi afacerile

Este dificil să te regăseşti între teoria pură şi reţetele securitare, geoeconomie şi practicile cotidiene, spioni răuvoitori şi directori buni, ofensiv şi defensiv, mondial şi local, cunoaştere şi convingere etc. Meseria de IE a devenit necesară odată cu mondializarea şi concurenţa internaţională. Întreprinderea are o nevoie permanentă de informaţii la nivelul strategic de decizie, pentru a trăi şi pentru a supravieţui. Războiul economic necesită inteligenţă economică, iar inteligenţa economică are nevoie de oameni competenţi pentru protejarea informaţiilor ca şi pentru captarea lor. Astăzi o întreprindere trebuie să anticipeze permanent evoluţiile. Informaţia tratată corespunzător îi permite păstrarea potenţialului de dezvoltare şi conducerea acţiunilor, creşterea ponderii pe piaţă, conducerea unor strategii de influenţă, contracararea eventualelor acţiuni de destabilizare. Inteligenţa economică ia multiple forme: supravegherea concurenţei, a clienţilor, a reglementărilor, a proiectelor guvernelor naţionale sau ale Comisiei Europene, supravegherea brevetelor, a noilor tehnologii şi a noilor intraţi pe piaţă. Ea precede lansarea noilor produse, căutarea de noi debuşee, proiectele de diversificare, dar şi fuziunile şi achiziţiile sau atacurile mediatice, şi chiar recrutările.

Inteligenţa economică: o adevărată ştiinţă sub forme variate

Infostrategia studiază conflictele legate de sisteme de transmisie şi comunicaţie. Inteligenţa colectivă se confundă practic cu dimensiunea culturală a condiţiei umane. Inteligenţa competitivă utilizează tehnici de gestionare a surselor de informaţie pentru a-şi asigura un avantaj în raport cu concurenţa. Ea garantează stăpânirea patrimoniului ştiinţific şi tehnologic, detectarea ameninţătilor şi a oportunităţilor, elaborarea strategiilor de influenţă în interesul întreprinderii. Ea acoperă metodele destinate unei mai bune cunoaşteri a pericolelor şi oportunităţilor şi descoperă proiectele şi resursele concurenţilor. Ea depăşeşte o simplă veghe, utilizând informaţiile ca factori de decizie şi de influenţă şi pentru schimbarea unui raport de forţe.

Directorul de inteligenţă economică: omul care ştie şi simte totul

Este vorba de un post corporate de natură transversală care necesită cunoştinţe şi calităţi cu geometrie variabilă. Directorul de inteligenţă economică al unei întreprinderi este în relaţie cu responsabilii diverselor entităţi ale acesteia: operaţionale sau funcţionale, filiale, unităţi de business. Responsabil pentru stăpânirea şi protejarea informaţiilor strategice, el este ataşat conducerii întreprinderii, participă la comitetul strategic şi trebuie să ştie tot ce se petrece în întreprindere. El declină orientările strategice şi obiectivele profesionale şi defineşte actele de supraveghere, mizele, acţiunile şi nijloacele. Misiunea sa este de a proteja informaţia, de a gestiona crizele, de a conduce operaţiile de influenţă şi lobby în relaţie cu actorii implicaţi. El sensibilizează managerii referitor la inteligenţa economică, întreţine reţelele utile întreprinderii, asigură respectarea eticii şi deontologiei, se interesează despre aspectele juridice ale inteligenţei economice şi menţine respectarea cartei interne. Meseria îi cere o capacitate de a conduce proiecte, ştiinţa lobby-ului, pilotajul influenţei şi al contra-influenţei. Vizionar care ascultă reţelele sale interne, se bucură de forţă de caracter şi de diplomaţie. El trebuie să împace obiectivele întreprinderii sale cu incertitudinile pieţei, concurenţa şi autorităţile naţionale şi internaţionale. Are nevoie de fineţe, de capacitatea de a simţi curenţii portanţi ai momentului, modul de funcţionare al oamenilor uneori impregnaţi într-un mod foarte diferit de culturi divergente, să înţeleagă bine discursul managerului. Prin empatie şi de la distanţă, el îşi ridică nasul din PC pentru a privi lumea.

Articole complementare recomandate:

Accelerarea schimbării

Tendințe care vă vor influența munca pe viitor

Managementul pesimiștilor

Managementul și starea de bine a colaboratorilor

Comments (2)

  • celana hernia

    5:58 AM, June 2017

    I just like the helpful information you provide for your articles.
    I will bookmark your blog and take a look at once more right here regularly.
    I am somewhat sure I will learn plenty of new stuff right here!

    Best of luck for the next!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *