Blog

Blog

Comments (0) - Uncategorized

Interviul de recrutare – cum ne diferențiem

Cum ne diferențiem de alți candidați, chiar mai experimentați, în momentul interviurilor de recrutare? Patrick Daymand propune o metodă pentru a reuși.

Cea mai mare problemă a candidaților care obțin un interviu în urma răspunsului la o ofertă este înfruntarea unei concurențe despre care nu știu nimic, ceea ce le reduce în mod mecanic șansele de a obține postul pentru care au aplicat.

Alternativa strategică

De multe ori, în acest gen de situație, alternativa care se oferă candidaților este următoarea:

  • Acceptarea unei ”declasări”, adică a unor condiții de angajare mult inferioare ambițiilor lor, fără a fi cu adevărat siguri că merită făcut acest sacrificiu. În fața unui candidat care acceptă cu ușurință un statut și un salariu inferior celui pe care ar trebui în mod logic să le revendice, întreprinderile ezită. Recrutorii se gândesc că el nu va fi satisfăcut de acest post și îl va părăsi la prima oportunitate.
  • A se diferenția demonstrând că sunt capabili să creeze o valoare adăugată mai mare decât ceilalți candidați pentru întreprinderea care recrutează. Dacă reușesc, au șanse mari să obțină postul și să poată revendica un statut și o remunerație în raport cu valoarea creată, deci conformă cu ambițiile lor.

Orice candidat, în condiții normale, va opta bineînțeles pentru cea de-a doua abordare. Dar odată făcută alegerea se pune problema de a ști cum să te diferențiezi. Să spunem clar, un interviu ”clasic” de recrutare nu este, de departe, cel mai bun context de a se diferenția demonstrând valoarea pe care o putem crea, acolo unde cea mai mare parte a candidaților se vor mulțumi să-și vândă profilul. Există totuși o abordare care a fost testată și care poate fi pusă în operă în anumite cazuri. Această strategie este recomandată în special candidaților al căror profil este puțin decalat în raport cu cel din anunț. Dacă totuși au reușit să obțină o întrevedere, este probabil și datorită faptului că, în ciuda divergenței profilului, au reținut interesul recrutorului.

Obținerea întrevederii

Înainte de a merge mai departe, trebuie să spunem câteva cuvinte despre modalitatea de obținere a întrevederii ca răspuns la un anunț care nu corespunde decât parțial profilului dumneavoastră. În acest caz precis, sfatul meu este de a face un CV cât mai succint posibil și să creați un dosar un pic sâcâitor. Adică un dosar care afirmă că sunteți capabil să dați o dimensiune inedită postului rămânând cât mai enigmatic posibil în privința mijloacelor prin care veți reuși. Acest lucru vă crește fără îndoială șansele de a obține o întrevedere.

Puneți-vă în locul unui recrutor, consultant sau membru al personalului întreprinderii. Cele mai mari șanse sunt să rețină în primul rând candidaturile conforme cu profilul predefinit. El se va trezi cu candidați care seamănă ca două picături de apă. Adevărate clone ar zice unii. Din curiozitate, pentru a se amuza un pic sau în perspectiva de a-și surprinde mandatarul oferindu-i o alternativă adevărată, este posibil ca recrutorul să primească acel candidat atipic care pretinde că se diferențiază prin crearea plusvalorii, chiar dacă doar pentru a afla cum crede acesta că o poate face. Am spus că este posibil. Dar dacă același candidat pune toate cărțile pe masă de la început, este aproape sigur că nu va fi convocat. Deci el nu pierde practic mare lucru încercând această abordare atipică.

Diferențierea în cursul întrevederii

Să revenim acum la modul în care un candidat cu profil diferit își va putea conduce strategia de diferențiere în cursul întrevederii. Este evident că pentru el nu se pune problema alinierii, încercării de a-și convinge interlocutorul asupra corespondenței cu profilul căutat. Trebuie deci să se comporte diferit de ceilalți candidați pentru a accentua diferențele și a poza într-o alternativă credibilă. Pentru a face asta, cea mai bună soluție este de a depăși etapele obișnuite ale unui interviu de recrutare și de a-și aduce interlocutorul pe un teren necunoscut.

Una dintre modalitățile prin care poate reuși este de a spune ceva de genul: ”Știu foarte bine că nu sunt decât un candidat printre alte zeci sau sute, iar profilul multora corespunde mai bine decât al meu. Dar pentru că totuși m-ați convocat, profit și vă pun o întrebare care-mi stă pe limbă. Crearea acestui post este soluția avută în vedere de întreprindere pentru a rezolva o problemă sau pentru a exploata un potențial de creare a plusvalorii, presupun. Dar care este problema sau care este plusvaloarea așteptată de întreprindere în urma acestei recrutări?” În funcție de răspunsul care i se va da, candidatul își va putea demonstra pertinența evocând alte soluții ale problemei sau dând alte dimensiuni modalităților de optimizare a soluției prevăzute. Aceasta presupune competențe transversale care ies din câmpul ”meseriei” candidatului, dar conferă o valoare adăugată de multe ori decisivă candidaturii sale. Poziționându-se astfel, candidatul își urmărește strategia de diferențiere care poate foarte bine, cu un pic de abilitate și aplomb, să-i permită obținerea postului.

Articole complementare:

Despre adevărații headhunters (sau “vânători de capete”)

Chiar trebuie să ne pregătim pentru job-urile de mâine?

Cum să faceți de la început o impresie bună

Sunteți siguri că v-ați ales jobul potrivit?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *