Câteva reguli pentru a reuşi, învăţate de la Steve Jobs
Steve Jobs a marcat generaţii prin inovaţiile sale atingând calculatoarele, filmele, muzica şi mobilele. El ne-a învăţat cum să facem prezentări cu impact asupra publicului şi ne-a lăsat moştenire principiile care l-au condus către succes. Să ne amintim aceste reguli şi valori pe care le puteţi adopta pentru a vă elibera un „Steve Jobs” interior, al dumneavoastră.
Faceţi ceea ce vă place
Pentru Steve Jobs: „Oamenii pasionaţi pot schimba lumea şi o pot face mai bună.” Întrebat despre sfaturile pe care le-ar da unui antreprenor, el răspunde: „Aş alege o slujbă şi aş schimba-o până când aş fi cu adevărat pasionat.” S-a inspirat de fapt dintr-un aforism al lui Confucius: „Alege-ţi o meserie care-ţi place şi nu va trebui să munceşti o singură zi din viaţă.” Adică o meserie care ne place este o pasiune şi nu o muncă.
Înarmaţi-vă cu o viziune clară şi motivantă
Steve Jobs credea în puterea viziunii. L-a întrebat odată pe preşedintele de la Pepsi, John Sculley, pe care vroia să-l recruteze pentru Apple: „Vă veţi petrece viaţa vânzând apă îndulcită sau vreţi să veniți alături de mine pentru a schimba lumea?” O viziune clară şi motivantă facilitează comunicarea aspiraţiilor dumneavoastră către echipă şi parteneri, este imaginea viitorului pe care-l doriţi şi pe care vreţi să-l trăiţi împreună cu cei pe care-i coordonaţi.
Ieşiţi din bulă
Pentru Steve Jobs creativitatea este conectată cu diverse lucruri. El îşi dorea colaboratori cu un larg evantai de experienţe, care să poată astfel vedea lucruri pe care alţii nu le percep. A urmat cursuri de caligrafie, fără utilitate practică în viaţa sa, a construit Macintosh, a călătorit în India şi Asia, a studiat design-ul… Esenţialul pentru el era să nu trăieşti sub un clopot de sticlă, ci să te conectezi la ideile generate în domenii complet diferite.
A şti să spui nu la o mie de lucruri
Steve Jobs era la fel de mândru de ceea ce Apple a ales să nu facă, aşa cum era de ceea ce Apple a făcut. Când a revenit la Apple în 1997, întreprinderea număra cel puţin 350 de produse, iar în doi ani le-a redus la 10. Motivaţia sa: a pune la treabă cea mai bună echipă pentru fiecare produs, ceea ce devine posibil, chiar dacă este suficient de dificil să găseşti 10 echipe performante. A spune nu, înseamnă să selecţionezi şi să-ţi concentrezi talentul asupra unei ţinte mai înguste, deci mai uşor de atins.
Crearea unei legături emoţionale între client şi marca dumneavoastră
Steve Jobs a căutat inovaţia în serviciul dedicat clienţilor la Apple. Prima dată când a conceput faimoasele Apple Stores, a vrut un magazin cu un „teatru” pentru ateliere şi prezentări, un „studio” pentru începători şi un „Genius Bar”, unde clienţii nu sunt în faţa unui tehnician ci aşezaţi lângă el, ceea ce face interacţiunea mai personală. Totul este făcut pentru a îmbogăţi viaţa clientului şi a crea o legătură emoţională între el şi marca Apple.
Gestionarea mesajului
Puteţi avea cea mai importantă idee din lume, dar dacă nu ştiţi să o comunicaţi nu vă va folosi la nimic. Steve Jobs era unul dintre cei mai mari povestitori de întreprinderi din lume. În loc să facă o prezentare clasică, el îşi pregătea cu minuţiozitate show-urile, cu un sens ascuţit al scenariului, al povestirii şi al divertismentului pentru a pătrunde în minţi şi în inimi.
Ajutaţi clientul să-şi realizeze visul
Steve Jobs captura literalmente imaginaţia clientului pentru că îl înţelegea cu adevărat. El ştia că produsele nu captează imaginaţia dacă sunt prea complicate. Rezultatul este un singur buton pe faţa unui iPad, atât de simplu de utilizat. Clienţilor nu le pasă de produsele dumneavoastră, ci de ei înşişi, prin intermediul speranţelor şi ambiţiilor lor. Steve Jobs ne învaţă că veţi câştiga clienţi ajutându-i să-şi realizeze visurile.
Nu toată lumea este un „Steve Jobs”, dar toată lumea se poate inspira. Cel mai bun sfat al său este: „Visaţi mai târziu, credeţi în voi, în viziunea voastră şi apăraţi-vă ideile.”
Alte articole recomandate:
Generația Y – un concentrat de dinamism și inovație
Ce înseamnă să fii lider inovator în ziua de azi
Cercetarea operațională ca instrument ajutător în luarea deciziilor