Gestionați-vă propria imagine cu ajutorul ferestrei lui Johari
Știți cu adevărat ce imagine transmiteți? Ce cred ceilalți despre voi? Cu fereastra lui Johari, o metodă de reprezentare a comunicării între două entități (dumneavoastră și ceilalți), învățați să descifrați semnalele, să obțineți feedback și să faceți câteva ajustări dacă este necesar.
Un concept utilizat foarte des în marketing
Creată la sfârșitul anilor 50 de către psihologii americani Joseph Luft și Harry Ingham, numele său „Johari” este format din primele litere ale prenumelor inventatorilor săi. De obicei utilizat în marketing, acest model este în mod egal un instrument foarte eficient pentru a se cunoaște și a afla ce percep ceilalți și știu despre voi. În practică, fereastra lui Johari este reprezentată de un tabel cu 4 căsuțe sau zone care simbolizează comportamentele, emoțiile, senzațiile și sentimentele unei persoane în relație cu semenul său. Ea servește astfel la clasificarea informațiilor de care dispuneți asupra propriei persoane (zona publică și ascunsă) și cele de care nu dispuneți (zona oarbă și necunoscută).
O fereastră cu patru cadrane
- Zona „publică” cunoscută de voi și de ceilalți – ea dezvăluie cine sunteți la lumina zilei, indicând imaginea pe care o lăsați să se vadă și cea pe care ceilalți o au despre voi. Ca toate elementele publice ale identității dumneavoastră (nume, prenume, etc.), aparența bineînțeles, dar și parcursul (formare, foste posturi ocupate, etc.) și competențele, mai ales prin intermediul CV-ului. Fără a uita toate informațiile pe care le dați vorbind cu unii sau cu alții la o cafea ori pe rețelele sociale.
- Zona „ascunsă” cunoscută doar de voi – ceea ce am putea numi „fațada” dumneavoastră; tot ce știți despre voi că controlați și gestionați în așa fel încât ceilalți nu văd aceste trăsături de personalitate. Este vorba de secretele voastre, dorințe, dar și slăbiciuni, temeri…
- Zona „oarbă” cunoscută de ceilalți, dar nu de voi – ceea ce ceilalți știu despre voi, dar voi ignorați! Ceea ce am putea numi latura voastră obscură! De exemplu maniile voastre și mai general sentimentele ceilalți față de dumneavoastră, fie că este vorba de bârfe ori de fapte obiective.
- Zona „necunoscută” atât de voi cât și de ceilalți – ea poate reprezenta viitorul vostru, proiecțiile pe care ceilalți le fac pentru voi („va fi…”) sau pe care chiar voi le faceți pentru viitor („mai târziu, voi fi…”). Nu este vorba în mod obligatoriu de piste de urmat, ci este imaginația fiecăruia care se exprimă.
Îmbunătățirea propriei congruențe
În fine, principiul ferestrei Johari vă încurajează să măriți zona publică crescându-vă expunerea și cererea de feedback. Dacă în teorie ea devine fereastra dominantă, acest lucru antrenează în practică o mai mare transparență, mai multă franchețe și onestitate în relațiile dumneavoastră cu ceilalți. O ameliorare considerabilă a comunicării, a imaginii și a congruenței dumneavoastră!
Alte articole recomandate:
În 2030 liderii vor avea doar colaboratori, asociați și aliați
Este în regulă să vă cereți scuze în timpul unei prezentări de vânzări? - Bogdan Buzdugan
7:29 AM, January 2024
[…] Gestionați-vă propria imagine cu ajutorul ferestrei lui Johari […]