Scrisoare deschisă către noii manageri
Aceasta este o scrisoare deschisă pentru cei care au preluat roluri de leadership la locul de muncă și mai ales pentru managerii care au trecut pentru prima oară de cealaltă parte a mesei.
Ce v-a trecut prin minte în primele zile ale jobului de manageri? Amintirile referitoare la prima sarcină sunt încă vii, în ciuda timpului și a prafului care le-a acoperit. Deși în facultate avusesem un curs de „organizarea muncii” (cum se numea pe vremea aceea) și coordonasem câteva proiecte în studenție, nimic nu m-a pleznit mai tare decât realitatea sobră a primei zile când am avut de coordonat un schimb în producție.
Atunci când școala s-a terminat, când s-a terminat și turul de combinat și perioada de acomodare cu atelierul unde fusesem repartizat și am pășit pe scena unde eram „responsabil”, toate principiile, tacticile, sfaturile și șmecheriile învățate păreau a fi o limbă străină pe care nu o înțelegeam. Iar fluturii din stomac păreau să se fi transformat în avioane cu reacție.
Prima mea însărcinare de coordonare a oamenilor era cea de conducere a unui schimb cu circa 20 de persoane într-un atelier de fabricare a varului. Aveam practic trei activități: arderea varului, măcinarea și încărcarea vagoanelor cu var bulgări sau var măcinat.
Pe lângă aspectele organizatorice, de repartizare a sarcinilor și de supraveghere a executării lor, mai erau și aspectele legate de menținerea unei calități constante a produselor finite. Asumarea coordonării oamenilor și a proceselor poate deveni critică. Și sunt sigur că am făcut multe greșeli. De fapt sunt sigur că le-am făcut.
A păși într-un mediu specific, cu care nu ești obișnuit, a întâlni oameni noi și a învăța un set complet nou de așteptări poate fi intimidant uneori, nu-i așa? Ei bine, iată câteva lucruri de care trebuie să vă amintiți:
Puterea poziției
Rolul care vi s-a încredințat are propria bază de forță. Pentru că dețineți titlul, primiți și o anumită doză de putere. Dar voi sunteți cei care decideți când și cum exercitați această putere.
Eu de exemplu prefer utilizarea forței ca un ultim resort. Acest lucru înseamnă că voi folosi alte mijloace pentru a-mi convinge echipa să mă urmeze fără a trebui să lovesc cu ciocanul. Pentru că puterea poziției exact asta este, un ciocan.
Dacă nu o folosiți așa cum trebuie, nu sunteți decât niște tirani. Dacă ați avut vreodată vreun șef ca ăsta știți cât de neplăcut este să vii la muncă în fiecare zi.
Cunoașterea echipei
Începeți chiar din prima zi să construiți o relație cu echipa. Nu spun să vă faceți prieteni. Zona prieteniei poate fi periculoasă pentru un manager la început de drum.
Dar construind o relație de lucru cu echipa puteți învăța moduri de a influența fiecare membru fără a forța utilizarea unei metode universale. O asemenea metodă bună la toate nu se potrivește cu leadershipul efectiv.
Sigur, în prima linie, înaintea unei bătălii, nu vă veți adapta comenzile la fiecare soldat. Totuși, afacerile de zi-cu-zi vă acordă șansa de a vă structura directivele la jucătorii individuali fără a trebui să vă bazați pe comunicarea în masă.
Căutați cunoștințele
Învățați toate sforăriile cât de repede puteți. Principiile de afaceri pot fi universale (de exemplu contabilitatea are debite și credite), dar fiecare afacere are propriile standarde și practici pe care trebuie să le îmbrățișați de la început.
S-ar putea chiar să fiți capabili să schimbați lumea, dar nu încercați s-o faceți în primele 100 de zile. Luând decizii fără a cunoaște consecințele puteți părea deplasați. Învățați afacerea, învățați protocoalele și stabiliți o bază de cunoștințe de la care puteți funcționa.
În procesuil acumulării acestor cunoștințe, veți întâlni oameni foarte utili care s-ar putea să vă devină aliați pe termen lung dacă veți ști să vă purtați cu ei.
Fiți decisivi
Alegeți să fiți decisivi. Fiți fermi în procesul de luare a deciziilor. Acest lucru necesită o pregătire și o gândire atentă. Dar dacă ați pregătit și ați învățat munca echipei, puteți deveni din ce în ce mai importanți pe măsura trecerii timpului.
Motivul acestui comportament este de a demonstra fermitate în legătură cu rolul de lider al echipei. Nimănui nu-i place un manager nesigur. Managerii care nu-și pot menține deciziile sunt dați rapid la o parte pentru că nu inspiră încrederew și sunt ușor de influențat.
Păstrați-vă perspectiva
Păstrați-vă mintea deschisă. Situațiile se schimbă permanent. Da, uneori găsiți un ritm, dar nu trebuie să vă complaceți cu el. Păstrați-vă ochii ațintiți asupra subtilității cu care lucrurile se desfac. Păstrați-vă o imagine echilibrată.
Într-o zi, după câțiva ani și într-un alt loc, cineva mi-a intrat în birou pentru a vorbi despre o problemă. Se plângea de o schimbare recentă. Știam că luasem o decizie solidă și bine informată referitor la acea schimbare. După ce i-am auzit „plângerea”, l-am invitat să schimbăm scaunele. M-am ridicat și l-am invitat să îmi ia locul la birou. Și el s-a așezat. Apoi l-am întrebat cum vede acea problemă din locul pe care stătea acum. Cu sfială, mi-au spus că se vedea altfel.
N-a fost nevoie să spun mai mult. Mesajul fusese livrat. Perspectiva este cea care face diferența.
Veți mai și aluneca
Recunoașteți că veți mai și greși. Din fericire nu va fi, de obicei, i chestiune de viață și de moarte. Tot timpul managerii și liderii fac greșeli. Important este să fie gata să le înfrunte consecințele.
Intrați într-o fază de A&N (apărare și negare)? Sau admiteți greșeala și vă mișcați rapid pentru a remedia situația?
Cu cât faceți mai mult pentru a accepta problema și a munci pentru corectarea ei, cu atât mai repede vă veți construi o reputație de manager eficient.
Concluzii
Începuturile în management pot fi dificile. Amintiți-vă totuși că mulți alții au trecut pe acolo și au supraviețuit. Faceți din fiecare zi o experiență de învățare. Și nu vă opriți niciodată creșterea.
Dacă puteți urmări aceste idei, veți fi deja pe drumul către o carieră de succes în management.
Alte articole:
Interviul de recrutare – ce ascund întrebările care ni se pun
Interviul de recrutare – ce trebuie să facem pentru a nu fi uitați