Blog

Blog

Comments (1) - Uncategorized

5 întrebări stupide pe care ni le punem la birou

La birou există coduri, reguli de bună-cuviință și de sociabilitate, adesea nescrise. În funcție de educația fiecăruia, ne pliem mai mult sau mai puțin. Este suficient uneori să-i observăm pe ceilalți și să studiem cultura întreprinderii. Anumite convenții pot fi uneori percepute ca niște constrângeri și nu știm întotdeauna cum le putem ocoli. Iată 5 întrebări (stupide) pe care ni le putem pune la birou.

Sunt obligat să sărut pe obraz?

Este un obicei care se practică în multe locuri. Și chiar dacă n-aveți fobia microbilor, trebuie să recunoașteți că nu este întotdeauna agreabil să o faceți când ajungeți la birou. Între cei a căror barbă zgârie, cei (sau cele) pe care nu-i apreciați în mod obligatoriu și cei (sau cele) al căror sărut e „umed”, există destule motive pentru a nu face acest gest. Și totuși, în multe cazuri este o convenție de care este dificil să scapi atunci când este încetățenită și ați aderat deja la ea. În schimb, dacă ați pus stop de la început, colaboratorii dumneavoastră s-au obișnuit să vă salute cu o strângere de mână ori verbal. Și se vor arăta poate mai înțelegători față de refuzul dumneavoastră de a îmbrățișa pe oricine.

Oare trebuie să mă tutuiesc cu colaboratorii?

În multe firme colaboratorii dumneavoastră vor anticipa această întrebare cerându-vă de la început să-i tutuiți (fără un motiv evident de altfel). Utilizarea persoanei a doua singular face parte din cultura multor companii, în special cele din noua economie, unde atitudinea „prietenoasă” este la modă. O veți găsi de asemenea în numeroase sectoare cum ar fi comunicațiile, IT-ul, publicitatea sau marketingul și asta chiar între diferitele eșaloane ierarhice. În aceste cazuri va trebui să vă conformați pentru că dacă sunteți singurul care vorbiți cu dumneavoastră cu colegii și superiorii ierarhici veți fi considerat scorțos sau zevzec. Pentru celelalte, totul este o chestiune de feeling.

Sunt obligat să mănânc cu colaboratorii?

Aici este cam la fel cum e cu sărutul. Dacă de la început nu vreți să vă amestecați și îi faceți să înțeleagă pe colaboratori că pauza de prânz o folosiți pentru a vă deconecta întâlnindu-vă cu prietenii, făcând sport sau pur și simplu citind un roman, vor marca acest lucru și vă vor respecta probabil alegerea. Dar țineți minte că este contrar regulilor de sociabilitate în întreprindere și poate, în ciuda oricărei explicații, prost percepută. Este deci necesar să vă forțați uneori, mai ales atunci când a fost luată o decizie importantă în firmă ori în colectivul dumneavoastră. Veți arăta astfel că vă simțiți implicat și că un prânz cu colegii nu vă este chiar insuportabil. Pe scurt, veți marca niște puncte. Mai ales dacă, în plus, veți mai plăti și nota…

Pot să port orice ținută?

Dacă firma dumneavoastră a declarat oficial vinerea „zi casual”, atunci puteți schimba pantalonul de costum cu blugii. Colorată, înflorată, cu ținte, decoltată, nu contează ținuta atâta timp cât este îngrijită. Pentru restul săptămânii, nu uitați că întreprinderea este un loc aparte în care nu vă puteți permite diferențe de limbaj, cum ar fi ținuta. Codurile vestimentare variază în funcție de societate. Dumneavoastră trebuie să vă ajustați ținuta în funcție de cultura întreprinderii, dar și de momentele zilei (costum sau taior pentru prânzuri de afaceri, ținută de seară pentru adunări generale, de exemplu). Un sfat, studiați stilul colaboratorilor dumneavoastră.

Trebuie să termin târziu ca și ceilalți?

Angajatul care nu trebuie să ponteze poate oricând să beneficieze de sistem (ajungând târziu la birou, de exemplu), dar să și sufere. Chiar dacă timpul de muncă trebuie încadrat și limitat din punct de vedere legal (număr maxim de ore și un număr minim de zile libere pe săptămână), se întâmplă adesea ca acestea să fie depășite, mai ales dacă cei mai apropiați colaboratori o fac. Nu trebuie să aveți scupule. Dacă estimați că v-ați „făcut orele” și trebuie să vă luați copiii de la grădiniță, mergeți! Dacă ritmul de lucru al unui angajat implică o utilizare flexibilă a timpului și uneori destul de plină, nu există niciun motiv de a închide sistematic la oră fixă. Chiar dacă cultura românească rămâne foarte atașată timpului petrecut la birou, ceea ce contează de fapt sunt rezultatele!

Articole complementare care s-ar putea să le fi scăpat:

Leadership-ul nu este un joc al clonelor

Cum vă asigurați înainte de a vă hotărâ să vă schimbați jobul

Colaboratorii care vă pot ajuta startup-ul să decoleze

Cum să dați stresului lovitura de grație

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *