Blog

Blog

Comments (1) - Uncategorized

Managementul la distanță și impactul asupra colaboratorilor

Viața unui colaborator la distanță poate părea de invidiat: libertate în alegerea orarului, liniștea unui spațiu ales departe de solicitări și de neprevăzut, un mai bun echilibru între viața profesională și cea privată, o mai bună gestionare a ritmului de activitate și a priorităților.

Pe scurt o viață facilitată cu un confort de organizare și un spațiu mai propice pentru momentele de reflecție. Dar este chiar atât de simplu? Cum își pot găsi colaboratorii dumneavoastră locul în acest mod de management aparent seducător? Care sunt mizele pentru ei? Să analizăm puțin acest „la distanță” din punctul de vedere al echipelor dumneavoastră. Mă organizez mai ușor, dar…

Nu îmi mai văd managerul

Această autonomie permisă de modalitatea la distanță poate fi un risc de pierdere a legăturilor. Nu mai există o discuție dimineață, nu mai există o masă de prânz ori un timp informal. A fi la distanță implică o organizare foarte bine stăpânită și o formă de presiune. Nu sunt prezent fizic, deci cum să arăt managementului meu că sunt în continuare la fel de implicat și angajat?

Privind mai de aproape, răsar și inconvenientele: informațiile nu mai sosesc în continuu, relațiile se îndepărtează, convivialitatea se topește încet-încet, oportunitățile de contact informal nu mai există, riscul de a se deconecta de mize și priorități crește.

Mă organizez mai ușor, dar…

Nu mai am timp dedicat relațiilor cu colegii de muncă

Percepția de a fi izolat poate fi întărită de „distanță”, astfel încât anumite întreprinderi au organizat puncte de întâlnire fizică în afara locurilor obișnuite de lucru. Este de asemenea lucrul care conduce organizațiile la formalizarea a lucrului                                            „la distanță”, un număr maxim de zile pe săptămână ori un sistem limitat pentru anumite meserii.

Pierderea legăturilor poate fi un risc pentru coeziunea echipelor și este util în rolul dumneavoastră managerial să „compensați” distanța prin momente în care echipele se întâlnesc și reînnoiesc această capacitate de a gândi și a acționa împreună.

Din punctul de vedere al colaboratorului a lucra „la distanță” chiar dacă este o oportunitate prezintă și dificultăți:

  • În întreprindere se stabilesc contactele și relațiile;
  • În întreprindere se văd toate micro-situațiile de schimburi mai mult sau mai puțin informale care reprezintă tot atâtea situații de conectare, de învățare, de socializare;
  • În întreprindere sunt căutate mijloacele, resursele, soluțiile pentru deblocarea unei situații ori pentru a lua o decizie;
  • În întreprindere este căutată pur și simplu acea persoană care vă va depana pe loc.

Fiecare va face apel la anumite resurse pentru a reînnoi legături și contacte:

  • Rețelele sociale vă permit să intrați în contact cu un anumit specialist disponibil și competent;
  • Tutorialele disponibile vă oferă imagini video gratuite care vă permit să găsiți o soluție la anumite probleme;
  • Prin integrarea anumitor grupuri în rețelele de socializare veți schimba sfaturi, fotografii, mărturii asupra uneia sau alteia dintre bunele practici ori modalități de rezolvare a problemelor;
  • Sunteți conectați în permanență pentru a nu risca să pierdeți informații importante.

Încet-încet colaboratorii devin, de fapt, mai autonomi, mai competenți, mai informați, chiar dacă nu este vorba de informații „bune” ori de competențe „bune”. Ei iau mai multă inițiativă prin contactele lor, își construiesc o rețea proprie și un drum propriu de evoluție.

Acest lucru transformă profund relațiile cu ceilalți și cu competențele: experții ne-au devenit accesibili aproape imediat.

Și acest lucru ne transformă la fel de profund relațiile cu autonomia: noi decidem când, cum și cui ne adresăm pentru a rezolva o problemă. Noi decidem în ce ne dorim să ne implicăm și să petrecem mai mult timp, să cheltuim mai multă energie, mai multă concentrare. Noi ne gestionăm timpul. Alegem să ne implicăm într-un anumit mod sau în altul. Încet-încet, an după an, ne emancipăm, ne simțim mai responsabili și mai „directori” ai propriei vieți (chiar dacă uneori este doar o iluzie).

Toate aceste puncte îi ating la fel de mult pe manageri ori pe colaboratori, la distanță sau în proximitate, distanța exacerbând, distorsionându-le, adevăratele transformări sau metamorfoze ale raportului nostru cu mediul înconjurător.

Cum să acționați în mod pozitiv când sunteți managerul unor echipe la distanță?

  • Adaptați-vă stilul de management rămânând vigilenți în privința continuității legăturilor;
  • Răspundeți, anticipându-le chiar, noilor nevoi, noilor așteptări;
  • Dezvoltați mai multă autonomie, noi competențe;
  • Stăpâniți-vă reflexul plusului de control și acordați încredere, evaluând rezultatele.

Alte articole recomandate:

Arta managementului prin întrebări

Ce nu trebuie să-i spuneți niciodată patronului

Erorile pe care antreprenorii le-ar putea evita

Întrebări care dau forma oricărui program de schimbare

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *