Blog

Blog

Comments (1) - Dezvoltare Personală

Luați decizii bune, dar cum le duceți până la capăt?

În fiecare an, același film! Încă de la început luați ceea ce credeți că sunt 2 sau 3 hotărâri bune: să vă lăsați de fumat, să vă accelerați cariera ori să schimbați firma. Și vă jurați să vă acordați timp pentru voi, numai pentru voi, măcar câteva ore în fiecare lună. Iar apoi timpul trece, viața de zi cu zi și vechile obiceiuri vă ajung din urmă și nu se mai întâmplă nimic. Toate hotărârile bune s-au evaporat rapid și aveți impresia că nu veți ajunge să le aplicați niciodată, nici măcar una. Și totuși vă puteți atinge obiectivul cu multă motivare și un gram de metodologie. Michelle Jean-Baptiste, juristă și coach, distilează în cartea sa „Mes bonnes résolution en action, 10 semaines pour y arriver” (Hotărârile mele bune în acțiune, 10 săptămâni pentru a reuși) sfaturi, punctate cu exemple concrete pentru a reuși să vă îndepliniți hotărârile. Iată mai jos câteva dintre ele.

Identificarea unei adevărate hotărâri bune

Se întâmplă frecvent să confundați o hotărâre bună cu o dorință, un vis sau chiar o fantezie. Dacă este prea vagă ori extremă, nu poate fi ținută. „Aceasta trebuie să fie palpabilă și să poată fi vizualizată”, insistă Michelle Jean-Baptiste. Uneori, hotărârea cea bună este dictată de anturaj, care, în principiu, vă dorește binele: „Ar trebui să mergi la sală cel puțin o dată pe săptămână”. Dar în cazul ăsta eșecul e ca și asigurat, dacă hotărârea nu vine din adâncul sufletului. Întrebați-vă ce v-ar face cu adevărat fericiți și începeți să faceți o listă. Adevărata hotărâre bună o veți găsi acolo.

Interzicerea gândurilor negative

Niciun proiect n-a fost creat vreodată folosind cuvintele „nu”, „imposibil” ori „niciodată”. Dacă vreți să atingeți un țel, trebuie să-l imaginați într-o manieră pozitivă, pentru că creierul uman este programat pentru fraze afirmative”, așa cum explică autoarea. În loc să vă spuneți „Nu trebuie să mai fiu stresat de slujbă”, este mai bine să rostiți „Voi urma o terapie de relaxare pentru a fi mai zen”. Ștergeți de asemenea „autoconstrângerea” punctată prin „trebuie” și concentrați-vă toate gândurile pe ceea ce vreți să obțineți.

Fixați-vă obiective SMART

Gândiți-vă la trei obiective în același timp, Simple (precise, pozitive și inteligibile), Măsurabile, Ambițioase (ori altfel nu se găsește energia necesară pentru a fi atinse), Realiste (sau tangibile) și Temporale (trebuie să fie limitate în timp, pentru că altfel apare riscul de a fi mereu amânate pentru a doua zi). Aceste obiective pot privi sfera profesională ori privată, cariera, sănătatea sau cuplul, important este ca ele să aibă sens pentru dumneavoastră și să fie enunțate cu claritate.

Respectați etapele

Chiar dacă sunteți nerăbdători și plini de energie, este important pentru a vă atinge scopul să parcurgeți etapele intermediare. Să le definiți și să puneți la punct acțiuni pentru atingerea țintei finale, eliminând în același timp eventualele piedici. De exemplu, dacă vreți cu adevărat să învățați chineza pentru a vă expatria în Asia (un exemplu aiurea de altfel, pentru că nu știu prea multă lume să vrea asta), trebuie mai întâi să găsiți un curs, să studiați bugetul, dar și să discutați cu anturajul și să vă eliberați un interval orar pentru a putea asista la orele de curs. Apoi trebuie să vă interesați despre viața expatriaților, să întâlniți oameni care au această experiență și să căutați de lucru acolo. Tot atâtea trepte de urcat, esențiale pentru reușita proiectului/hotărârii dumneavoastră.

Păstrarea motivării

Pentru a-și aminti că principala sa hotărâre constă în a trăi din scris, autorul și-a oferit un stilou frumos din argint, foarte ușor, pe care-l poartă peste tot. Obiectul, simbolic, îi permite să nu-și piardă obiectivul din vedere. Puteți la fel de bine să puneți un post-it undeva, într-un loc care să aibă legătură cu hotărârea luată. La fel, cu fiecare etapă depășită, oricât de mică ar fi aceasta, recompensați-vă și oferiți-vă un moment de destindere. „Trebuie să fim blânzi cu noi înșine”, ne amintește Michelle Jean-Baptiste. În fine, amintiți-vă că sunteți înconjurați de oameni care vă pot ajuta: prietena care vine să alerge cu dumneavoastră, colegul care a făcut deja turul lumii, doamna care a început cursul de pictură o dată cu voi, tot atâtea persoane cărora le va face plăcere să vă facă un serviciu.

Articole complementare recomandate

Rezolvarea blocajelor în relaţiile profesionale interpersonale

Cum ieșiți din situații delicate la locul de muncă

Redactarea unui mesaj de absență eficient la plecarea în vacanță

Câteva lucruri pe care un şef nu ar trebui să le spună

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *