Blog

Blog

Comments (0) - Uncategorized

O metodă pentru a reuși să vorbiți în public

Fie că luați cuvântul în fața unui auditoriu larg sau a unui public restrâns, obiectivul rămâne același: să reușiți să vă captivați publicul de la început până la sfârșit. În fața acestei mize, este dificil să nu aveți un gol în stomac sau gâtul uscat și trebuie să găsiți timpul necesar pregătirii unui discurs eficace. Să ne concentrăm pe o soluție, metoda POM – Public, Obiectiv, Mesaj – care vă va permite în câteva minute să luați cuvântul cu succes.

Public, Obiectiv, Mesaj

Prima etapă a pregătirii dumneavoastră este să vă pese de public. Acest lucru este binecunoscut de către comerciali, amintiți-vă mai întâi că scrieți pentru public și nu pentru dumneavoastră: întrebați-vă ce-l interesează, puneți-vă în locul lui, ce întrebări își pune? Ce soluții caută? Dacă simte că-i înțelegeți situația, îi veți reține atenția. Întrebați-vă de asemenea ce-l interesează cu adevărat și eliminați tot ce vă interesează pe dumneavoastră și nu privește cu adevărat auditoriul!

Apoi, determinați-vă obiectivul. Stilul și conținutul unei intervenții al cărei scop este divertismentul nu este același cu al unei luări de cuvânt cu scop de informare ori a unui discurs al cărui obiectiv este de a convinge și de a împinge la acțiune. Un scop clar (transmiterea unei informații, distragerea auditoriului, schimbul de opinii) va face cuvintele dumneavoastră mai dinamice.

Doar după fixarea obiectivului vă puteți în sfârșit concentra cu adevărat asupra mesajului și elaborării sale. Alegeți-vă atunci mesajul și nu vă dispersați: este mai bine să aveți unul singur. În situație de improvizație, coborâți un pic nivelul propriu de exigență. Nu este vorba să găsiți cel mai bun mesaj (nu aveți suficient timp), ci de a găsi unul bun și de a vă ține de el. Dați acest mesaj de intrare în joc și declinați-l în două sau trei idei, pentru o luare de cuvânt ritmată și eficientă.

Două variante posibile

Aceste trei prime etape privesc pregătirea „intelectuală”, iar pentru a o completa, se pot adăuga două faze ultime de pregătire așa-zisă „materială”. De la P.O.M. trecem în acest fel la P.O.M.M.M. Ultimele două inițiale făcând referință la Material (prevedeți să utilizați un ecran, să distribuiți niște documente etc.) și apoi la Mediu (cum arată sala, care sunt facilitățile etc.).

Și mai există și metoda P.O.M.K.I.S.S. pentru „Keep It Short and Simple” (adică „Păstrați-l scurt și simplu”). Acest ultim acronim reamintește pur și simplu că pentru a fi eficace discursul dumneavoastră nu trebuie să fie prea lung. Decât să-l diluați, preferați frazele scurte și o sintaxă simplă, evitând orice jargon tehnic și profitați de toată energia rămasă pentru a zâmbi, a fi în contact cu publicul, a vă implica fizic și emoțional în propriul discurs.

Articole complementare:

Asumați-vă punctele forte pentru a fi motivați

De ce reușesc cei cu un grad înalt de inteligență emoțională

Câteodată e bine să fii agasant…

Exploatarea conflictelor ca sursă a performanței

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *