Managementul critic și alte moduri de a demotiva
Mi s-a întâmplat de mai multe ori să lucrez cu manageri care aveau foarte puține lucruri pozitive de spus. Ei criticau pe oricine, legat de aproape orice făceau. Expresia „Ai făcut o treabă bună” nu exista în vocabularul lor.
Am fost suficient de norocos să lucrez în general cu oameni pozitivi care-și încurajau și își motivau colaboratorii.
Am lucrat în diferite medii și am fost expus la multe stiluri de management, observând de multe ori anumite situații din exterior. Am văzut manageri amatori care-și demotivau angajații. Limitau succesul propriilor angajați, dar prin extensie își limitau propriul succes.
Un raport negativ al managementului critic
Altă dată am lucrat la un proiect unde managerul își felicita echipa. Dar apoi continua cu o mulțime de reproșuri la adresa performanței, calității și a altor aspecte ale muncii lor.
Acesta credea că dacă evidențiază un singur aspect pozitiv printre toate celelalte negative, este pozitiv.
Există și momente în care trebuie să corectezi greșeli sau să administrezi unui membru al echipei o critică constructivă. Am folosit întotdeauna metoda sandwichului. Furnizați un feedback pozitiv referitor la ceva ce fac bine. Apoi treceți la o critică constructivă referitoare la o zonă în care doriți să vedeți o ameliorare. Și terminați din nou cu o laudă despre ceea ce fac bine. Facând un sandwich din măsurile corective și laude îi ajutați pe angajați să-și dea seama că, deși trebuie să îmbunătățească anumite lucruri, există multă valoare în ceea ce fac.
Complimentul stângaci
Unii manageri chiar nu reușesc să rostească o laudă fără a o distruge. Își laudă angajatul, dar strecoară o remarcă meschină despre cum aproape că a eșuat. Sau pot spune ceva de genul: „Ne-ai scos cu adevărat din găleată. Dar de fapt tot tu ne-ai băgat acolo.”
Este ceea ce mama mea numea un compliment stângaci, nepotrivit. Un asemenea compliment îl face pe cel interpelat să se simtă bine doar pentru un moment înainte de a descoperi că de fapt este muștruluit de către manager.
Atunci când vreți să complimentați un membru al echipei, margeți până la capăt și nu-i luați nimic înapoi.
Laudele fără sens
Unii directori aruncă spre echipele lor laude goale de conținut: „Voi sunteți niște vedete” sau „Excelentă treabă pentru toată lumea”. Complimentele de acest fel sunt precum croasanții la micul dejun. Echipa se simte bine pe moment. Dar doar pentru scurt timp, pentru că nu e vorba de nimic concret.
Dacă un director vrea într-adevăr să facă un compliment, care are sens, echipei sale trebuie să se refere direct la anumite realizări concrete. „Ați făcut cu adevărat o treabă excelentă cu această prezentare.” „Documentul tău a fost exact ceea ce aștepta clientul.”
Toți vor să fie vedete. Dar vor să știe ce cântec le-a adus acest statut. Îi ajută mult să știe ce tip de acțiune trebuie să repete pe viitor pentru a rămâne vedete.
Linia de echilibru
Un bun manager știe să echilibreze laudele, complimentele și corecțiile pentru a da un sens vorbelor sale. Fiecare membru al exhipei este diferit și acceptă altfel complimentele și criticile. Managerii de succes își cunosc fiecare membru al echipei suficient pentru a ști cum să-i trateze în vederea obținerii celor mai bune performanțe de la fiecare.
Dumneavoastră cum vă motivați colaboratorii?
Moduri prin care șefii alunecoși își pot sabota performerii de top - Bogdan Buzdugan
7:30 AM, November 2022
[…] Managementul critic și alte moduri de a demotiva […]