Blog

Blog

Comments (1) - Dezvoltare Personală

Cum blocați vibrațiile negative la locul de muncă

Cercetările sugerează că atitudinile negative la locul de muncă au tendința de a contamina cultura companiei. Dar există și antidoturi pentru această problemă.

Și este adevărat, mulți muncitori au dreptate să se plângă. Totuși, în fiecare birou sunt câte unii care împing acest drept un pic prea departe și devin obsesivi. Sunt ceea ce expertul în management Rob Cross numește „aspiratoare de energie”: „Oamenii care pur și simplu extrag viața dintr-o cameră prin modul în care interacționează sau tonurile pe care le utilizează.”

Aspirarea vieții este, fără îndoială, contra-productivă pentru un loc de muncă sănătos, și mulți muncitori ar prefera să evite efectele negative ale acestor aspiratoare de energie. Pentru a face aste ei trebuie mai întâi să intre într-un sistem numit de experții în leadership „rețea informală”. Această rețea există în afara lanțului ierarhic corporatist și este construită prin conectarea oamenilor, care indiferent de rang, sunt fie motivatori importanți, fie aspiratori de energie sau undeva la mijloc. Cross afirmă că este posiibil să trasezi o hartă a fluzului de energie prin rețeaua informală a organizației.

Dacă toate acestea vi se par o poveste, nu sunteți singurii. Atât Cross cât și alți consultanți în management au lucrat cu top manageri care refuză conceptul existenței unei structuri în companie exterioare celei pe care o cunosc și o controlează. „Dacă cereți persoanelor din eșaloanele superioare ale unei organizații să identifice cei mai buni motivatori, nu-i vor alege corect,” spune John Katzenbach, partener senior la Booz & Company.

Și totuși săpând un pic puteți dezgropa aceste rețele. „Putem crea diagrame și alte vizualizări care să arate conexiunile dintre oameni,” spune Cross, care este profesor la McIntire School of Commerce din Virginia. Aceste diagrame arată cine cu cine, cum și cu ce frecvență interacționează. Iar peste ele se poate suprapune scorurile de implicare și de satisfacție în carieră, identificând astfel angajații care motivează și pe cei care extrag energia.

De ce să faceți asta? Este evident că cei care extrag energia afectează compania. Într-o lucrare publicată în 1994, cercetătorii Lawrence Necowitz și Mary Roznowski au descoperit că oamenii care au o abordare negativă a muncii au tendința să extragă mai mult din comportamentul productiv decât colegii lor, indiferent câtă satisfacție simt față de munca lor. „Se pare că acești indivizi se concentrează pe aspectele negative ale muncii lor chiar și în condiții, în general, plăcute.”

Ei au de asemenea tendința de a-și trage colegii cu ei în jos. Tot Cross concluzionează că „interacțiunile negative creatoare de stres au un efect semnificativ asupra unui șir de măsuri referitoare la sănătatea fizică la locul de muncă.” Cu alte cuvinte, prea multe lucruri negative pot îmbolnăvi oamenii.

Și aceste interacțiuni negative au de asemenea un efect semnificativ mai puternic decât cele pozitive. Chiar dacă sunt mai mulți oameni care aduc energie în organizații decât cei care o extrag, „aspiratoarele de energie au un efect negativ mai mult decât dublu asupra performanței și stării de spirit a angajaților decât cel pozitiv al motivatorilor,” spune Cross. Și se pare că 5% din angajați sunt responsabili pentru neplăcerile celorlalți 95% legate de locul de muncă.

Deci cum rămâneți în afara acestui cerc de energie negativă? Nu trebuie să încercați să le îndreptați atitudinea. Oamenii care își detestă jobul vor rezista oricărui efort de a-i îndrepta pentru că scopul lor nu este să se simtă bine.

Dar și reversul este la fel de adevărat. Există oameni în companii care se simt satisfăcuți atunci când îi fac pe ceilalți să se simtă bine la muncă, chiar dacă managementul s-ar putea să nu le recunoască niciodată rolul.

Managerii pot face diferența prin ghidarea mediului de muncă. Majoritatea angajaților nu sunt nici motivatori și nici negativiști. Sunt undeva la mijloc între cele două extreme, dar rămân puternic influențați de amândouă. Cel mai bun mod de a ridica spiritul tuturor este de a-i poziționa mai aproape de cei activi care aduc energie, de a crea oportunități pentru angajați să învețe de la cei mai buni. Pozitivitatea este un medicament contra bolii.

Acești jucători pozitivi se comportă într-un anumit fel. Ei au tendința de a vedea posibilități în loc de constrângeri în anumite situații. Și fac în așa fel încât ceilalți să simtă că sunt o parte a soluției. Ei pot transmite aceste trăsătuir altora care sunt gata să le accepte și, în general, au tendința de a cunoaște oamenii pe care îi pot influența mai ușor.

Bineînțeles e nevoie de un manager deschis care să angajeze experți pentru a detecta rețeaua informală a unei mari companii și apoi să alimenteze cea mai bună parte din aceasta. De obicei acești experți lucrează cu straturile superioare ale managementului marilor companii, iar cei din partea inferioară a lanțului corporatist sunt lăsați să se descurce singuri.

Dar aceste lecții se pot aplica și acolo. Pur și simplu, orice birou poate deveni un mediu mai destins dacă muncitorii încearcă să se înconjoare cu aceia care îi fac să se simtă bine cu jobul lor și cu ei înșiși.

Articole complementare:

Cum să colaborezi cu o personalitate dominantă

Ce este atitudinea?

Cum să dați stresului lovitura de grație

Calitatea vieții la locul de muncă impactează performanțele întreprinderii

 

 

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *