Strategia înaintea tacticii – cel mai bun drum spre reuşită
Când vă gândiţi la marketing, vă imaginaţi imediat mesaje de e-mail, promoţie, reţele sociale, campanie de comunicare. Sunteţi în domeniul tacticii. Niciunul dintre aceste mijloace nu contează atâta timp cât nu aţi clarificat ţinta. Strategia înaintea tacticii este cel mai bun drum spre reuşită. Dacă aveţi una, vă puteţi motiva uşor colaboratorii şi să faceţi un plan de acţiune. O tactică, cât de simplă, în sprijinul unei strategii puternice face mai mult decât una strălucită fără o strategie veritabilă. Pentru a o găsi, răspundeţi acestor trei întrebări şi veţi reuşi să coagulaţi talentele în jurul dumneavoastră.
De ce faceţi ceea ce faceţi?
Este una dintre întrebările seculare care-i bântuie pe conducători. Atâta vreme cât nu aţi definit clar obiectivul esenţial al întreprinderii dumneavoastră, lucrurile vor părea tulburi şi îngrijorătoare. Dacă puteţi răspunde la întrebarea „de ce”, daţi o bază solidă fiecărei decizii, un fir conducător pentru acţiunile dumneavoastră şi dezvoltarea brandului personal. Și creaţi un magnet care dinamizează toată întreprinderea. Reflectaţi atât cât trebuie la această întrebare pentru a obţine un pic de claritate: ce satisfacţie aduce întreprinderea dumneavoastră unui client? Răspunsul poate varia, dar vă va ajuta să demaraţi. Cea mai mare provocare este de a defini scopul şi misiunea întreprinderii dumneavoastră, iar o dată stabilite nu mai puteţi trişa sau să le falsificaţi şi nici să le copiaţi pe cele ale altora. Strategia dumneavoastră trebuie să vină din interior, din ceea ce reprezentaţi, din ceea ce trăiţi şi respiraţi. Totul va decurge de-aici.
Ce puteţi face pentru a reuşi?
Partea cea mai delicată este acum de a da un răspuns cât mai exact posibil, deci cât mai orientat spre ţintă. O dată stabilită strategia dumneavoastră trebuie să ţineţi cont de faptul că o parte din clientelă nu va fi atrasă de ea. Acum trebuie să vă reglaţi fin demersul şi să înţelegeţi cum această strategie a dumneavoastră aduce plus valoare. Primul mijloc este de a vă observa clienţii cei mai rentabili, care sunt de la început în centrul strategiei şi produselor dumneavoastră, de a identifica numitorul comun al acestui grup până la a obţine profilul clientului ideal. O altă cale constă în aplicarea criteriilor determinante ale strategiei dumneavoastră personalului propriu. Cine se adaptează „de ce-ului” dumneavoastră, la cultura, strategia şi valorile dumneavoastră? Cine se poate alătura întreprinderii dumneavoastră cu o stare de spirit potrivită misiunii pe care i-aţi încredinţat-o?
Ce faceţi unic şi remarcabil?
Ultima etapă a acestui proces este ceea ce faceţi. Nu este simplu de definit. Cel mai important este de a găsi în ce mod întreprinderea dumneavoastră e unică în maniera sa de servire a clientului ideal. Să ştiţi şi să aplicaţi ceea ce vă permite să vă demarcaţi de întreprinderile concurente. Nu este foarte simplu să reuşiţi. Este adesea dificil să identificaţi valorile obţinute de clienţii dumneavoastră atunci când vă cumpără produsele sau serviciile. Nu este pur şi simplu un bun serviciu, un preţ atractiv sau o gamă largă. Diferenţierea produsului dumneavoastră vine dintr-o mulţime de mici detalii, din micul plus pe care-l aduceţi, din maniera în care o faceţi, din tratamentul acordat colaboratorilor şi clienţilor. Cel mai adesea vă veţi distinge aducându-le o prestaţie surpriză, care le depăşeşte aşteptările. Acest lucru presupune că furnizaţi un produs sau serviciu unic şi remarcabil de bine livrat. De cele mai multe ori nici nu ştiţi de ce e magnific şi ce mesaj trebuie să elaboraţi pentru a-l anunţa. Soluţia, în general, se găseşte la client. El ştie că ceea ce faceţi este unic. Ascultaţi-l atent şi inspiraţi-vă din remarcile şi din sentimentele sale.
Petreceţi un pic de timp reflectând la aceste trei întrebări – De ce faceţi ceea ce faceţi? Ce puteţi face pentru a reuşi? Ce faceţi unic şi remarcabil? – şi implicaţi-vă în elaborarea răspunsurilor. Vă veţi apropia de esenţa strategiei, care, departe de a fi un proces academic, este lucrul cel mai important pe care trebuie să-l faceţi pentru întreprinderea dumneavoastră înainte de a hotărâ ce aveţi de făcut.
Alte articole complementare:
Reinventarea stilului de management în cinci pași
A fi manager în contextul actual
Exemple de practici manageriale inovatoare în lume – colaborare, creativitate și inovare
Exemple de practici manageriale inovatoare în lume – plăcerea de a lucra și libertatea
Liz
6:11 AM, June 2015
Foarte bine punctat, ar fi interesant (util) dacă ai putea crea și un articol despre Viziune, Misiune, Scop – sau cum să ți le setezi. Deși acest articol acoperă aceste părți, există mare confuzie în rândul multor manageri despre importanța acestora, cum să le seteze și care sunt diferențele dintre ele. 🙂
Și aș fi interesată despre viziunea ta cu privire la Ethical Management/Leadership — descrierea care m-a marcat a fost cea a lui Ricardo Semler (plănuiesc să îmi achiziționez cartea).
Zi frumoasă! 🙂