Blog

Blog

Comments (2) - Uncategorized

Consultant – o meserie paradoxală

Consultant, o meserie criticată și totuși, în multe cazuri, eficace. Multă lume își dorește să o practice. Și este o meserie paradoxală, chiar dacă nu pare. Iată o analiză a lui Luc de Brabandere, matematician și filozof la Universitatea din Leuven, specializat în consultanță strategică.

Astăzi, multă lume dorește să facă pasul către consultanță, pentru a-și vinde expertiza întreprinderilor care apelează din ce în ce mai mult la outsourcing pentru a-și controla mai bine cheltuielile.

Viitorul este al vânzătorilor de idei

Este o meserie stranie cea de consultant! Cei ce o vor alege, vor opta pentru o meserie în care vor da sfaturi unor întreprinderi atunci când, cel mai adesea, nu vor cunoaște și nici nu vor practica meseriile acestora, vor propune soluții în domenii care nu sunt ale lor, vor cere uneori mai mult timp pentru elaborarea unor rapoarte foarte scurte. Și atunci ce vinde un consultant? Probabil o altă formă a cunoașterii. Mai mult decât o expertiză, un consultant vinde o metodologie, vinde instrumente, mai mult decât o călătorie, vinde o hartă, îndrumări, instrumente de orientare și cunoaștere. Paradoxal! Dar paradoxul este propriu oamenilor, el caracterizează o realitate umană care evoluează, dificultățile unei lumi în schimbare. Într-o lume în care marile întreprinderi par să fie de actualitate, totuși pentru manevre delicate, vapoarele mari nu se pot lipsi de micul remorcher. Să vedem un pic ce-i așteaptă pe consultanți, pentru că în interiorul sau în afara întreprinderilor, viitorul este al vânzătorilor de idei.

A fi medic sau consultant necesită o relație de încredere

Extras din participiul prezent al verbului „a consulta”, adjectivul consultant a fost transformat în substantiv în secolul XVI, în sensul unei persoane care cere o consultație și apoi a celei care consultă un medic. În același timp cuvântul a desemnat medicul care dă o consultație. În secolul următor sensul cuvântului s-a lărgit la cel de consilier sau „persoană care o asistă pe o alta în conducerea afacerilor”. Aplicat la activitatea de consiliere a întreprinderilor, își păstrează un pic conotația sa medicală și sugerează explorarea înaintea analogiei cu arta vindecării. Ce este un audit dacă nu un diagnostic? Ce este o analiză dacă nu o anamneză? Ce este o soluție, un plan, dacă nu un tratament? Ca un medic, intervenția consultantului este fie preventivă, fie curativă. Paralelismul aduce la lumină dimensiunea umană a meseriei: reușita unui tratament medical depinde de cunoștințele și experiența medicului, dar și de calitatea contactului cu pacientul. Succesul misiunii dumneavoastră, conduse în calitate de consultant al unei întreprinderi, depinde de capacitatea dumneavoastră de a personaliza intervenția, de a stabili cu clientul o relație de calitate, bazată pe încredere, ascultare și deschidere.

La intersecția experiențelor, generează schimbarea

Consultantul se află la încrucișarea mai multor temporalități: a lui și cea a întreprinderii client, cea a societății și cea a pieței. Totul oscilează între timpul real și cel diferențiat, iar arta consultantului este de a le coordona și de a le armoniza. Timpul întreprinderii este cel al acțiunii, al producției și al serviciului pe termen scurt, este un timp operațional, supus unor imperative de eficiență și randamente imediate, un timp calculat în productivitate și competitivitate. Concentrată pe obiectivele pe termen scurt, întreprinderea are adesea tendința de a cere consultantului termene mai scurte decât cele pe care ea le practică în activitatea cotidiană. Ea așteaptă în mod justificat un sfat rapid și de calitate. În calitate de consultant trebuie să aveți timp să vă impregnați, să ascultați, să înțelegeți funcționarea întreprinderii, să analizați, să studiați și să faceți o sinteză. O strategie nu se elaborează pe genunchi, o viziune care se construiește făcând un pas înapoi, un proiect care se înscrie într-un orizont de timp.

Despre ubicuitatea consultanților

Fiind conectat cu clientul, consultantul rămâne în cabinetul sau societatea sa, ale cărei localuri aduc cu un portavion. Misiunile se succedă și nu seamănă. Sectoarele de intervenție, profilul întreprinderilor și al oamenilor se schimbă, spațiul de consiliere se diversifică și se multiplică. Se pot descoperi puncte comune, transpune idei dintr-o lume în alta, se poate aplica o metodologie în medii diferite. Exigențele meseriei de consultant trec prin obligația de a găsi cuvântul potrivit grație unui vocabular riguros, argumentația corectă care trebuie să răspundă complexității întreprinderii, cu o abordare sistemică a misiunii. Cu cât vă veți gândi mai mult, veți aprofunda reflecția, în calitate de consultant, veți descoperi apropierea de filozofie.

Articole complementare recomandate:

Accelerarea schimbării

Proiect reușit – secretele unui prestator fericit

Despre necesitatea și ușurința elaborării unui plan de afaceri

Despre feedback și curaj în management

Comments (2)

  • Autob

    9:48 AM, February 2016

    Salutare, am citit mai multe articole din site-ul tau, inclusiv cel de fata si vreau sa spun ca imi place cum iti impartasesti ideile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *