6 trăsături ale liderilor care reușesc să gestioneze cu succes munca de la distanță
Chiar dacă multe trăsături care definesc un bun manager variază în funcție de organizație, echipă și manager, prin intermediul lecturilor mele am identificat un set de șase trăsături de personalitate care pot fi găsite mereu la liderii cu cel mai mare succes în însuflețirea echipelor online. S-ar putea să descoperiți că aveți deja unele dintre aceste caracteristici în timp ce pentru altele va trebui să munciți pentru a le dezvolta.
A fi neobosiți
Dacă gândul de a vă loga pentru un meeting sau o sesiune de coaching la 3 dimineața vă energizează, atunci sunteți pe drumul cel bun. Managementul echipelor de la distanță înseamnă adesea gestionarea mai multor fusuri orare și poate să însemne zile de lucru lungi și ore ciudate. Dacă gravitați în jurul unei stări de spirit de 9 la 5 sau dacă energia dă semnale că se termină după „o zi normală”, aspirația menținerii unui flux permanent de energie și entuziasm poate fi o cale directă către burnout. Încercați să vă adaptați la un program mai flexibil incluzând pauze între „sprinturile” de lucru pentru a menține performanța mai consistentă pe perioade lungi.
Fiți evangheliștii companiei
Angajații aflați la distanță au nevoie să audă povești pozitive despre brand, cultura companiei și valorile organizaționale, dar adesea mesajele care te fac să te simți bine nu zboară pe liniile telefonice, videoconferințe și email. Iar atunci când știrile sunt negative, când apar bârfele despre cine ce i-a făcut cui pentru a-l concura, comunicațiile devin și mai dificile. Cei mai buni lideri pentru echipele de la distanță sunt super pozitivi, extra pro-valori, extra pro-cultură și extra pro-brand. Evanghelismul de succes trebuie să fie sincer dacă trebuie să se transmită la mare distanță. Dacă conexiunea cu organizația este doar călduță, încercați să partajați poveștile de succes ale companiei care exemplifică o conexiune sufletească cu organizația, cu ceea ce face și cu oamenii pe care-i servește.
Încurajarea
Și angajații care lucrează de la distanță întâlnesc obstacole pe drum ca toată lumea și au nevoie de un manager puternic care-i menține concentrați pe soluții cu mesaje clare și pozitive. Managerii cu cele mai mari succese își încurajează angajații de la distanță prin optimism și energie pozitivă. Fixați precedente pozitive prin îmbrățișarea provocărilor ca noi oportunități emoționante care oferă o șansă pentru a obține ceva frumos, interesant și inovativ. Discuțiile nu trebuie să fie complicate. Doar informați-i: „Am întâlnit un obstacol, dar e în regulă. Putem trece peste el. Vom lucra la asta și vom face lucrurile să se întâmple”.
Disponibilitatea
Comunicațiile deschise îi ajută pe manageri să fie bine informați, dar atunci când angajații sunt localizați în cealaltă parte a țării sau a lumii, nu e întotdeauna ușor. Dacă de obicei sunteți ultimii care aflați veștile proaste, luați-o ca pe un avertisment că nu sunteți prea ușor de abordat.
Disponibilitatea nu înseamnă să fiți cei mai buni prieteni ai fiecăruia. Angajații voștri trebuie să se simtă confortabil când vă aduc vești, fie ele bune sau rele. Nu trebuie neapărat să stabiliți o politică a ușii deschise în permanență pentru a-i face pe angajați să știe că vă pot vorbi. Dar fixați reguli clare referitoare la modalitățile prin care vreți să fiți contactați și să comunicați cu echipa și când. Cei mai buni lideri îi angajează adesea pe colegii de la distanță în conversații autentice. Săr adesea peste întrebări tip, de genul „Ce mai faci?”, pentru a săpa până la informația reală punând întrebări directe: „Ce-ți stă în drum?”, „Cu ce obstacol te confrunți acum?”, „Ce te oprește?”, „Ce te dă înapoi?”, „Ce te frustrează?”
Fiți constructivi
Ranforsarea pozitivă, un instrument favorizat de învățare al tuturor marilor lideri, livrează un feedback specific care spune: „Ceea ce tocmai ai făcut este cu adevărat bine.” Acest lucru îi încurajează pe angajați să repete performanțele deosebite pe care vreți să le vedeți mai des. „Hei, Maria, modul în care ai terminat raportul acela, mai devreme decât era programat, înseamnă foarte mult pentru mine și pentru clienții noștri, iar analiza suplimentară a datelor a fost foarte creativă”, în loc de „Ai făcut o treabă bună cu raportul ăla”, îi dă persoanei respective două comportamente specifice și repetabile, care o îndeamnă să repete asemenea performanțe.
Sunt patru factori definitorii atunci când dați o ranforsare pozitivă. Mai întâi, dați-i sens pentru a o introduce pe o curbă reală de învățare. În al doilea rând, furnizați o imagine reală a performanței specifice care a fost cerută, astfel încât angajații să știe cum să o repete. Apoi, trebuie acordată imediat. Ranforsarea pozitivă depinde de o conexiune a creierului care asociază recompensa cu obiceiul dorit și pentru asta trebuie livrată în timp real. Și în plus, nu umbriți mesajul pozitiv cu vreo critică. Există locuri și momente potrivite pentru o critică pozitivă, dar nu atunci când lansați un mesaj pozitiv.
Leadership 2.0
Una dintre cele mai mari provocări în managementul echipelor de la distanță nu constă în distribuția geografică actuală a angajaților, ci mai curând în distanța psihologică pe care aceștia o simt și care poate afecta colaborarea. Lupta cu limitările comunicării reduce această distanță psihologică. Emailul, deși este adesea cea mai folosită formă de comunicare în cadrul echipelor de la distanță, este de fapt cea mai limitată formă de comunicare și prezintă un risc major de interpretare greșită a mesajului. Cei mai buni manageri fac interacțiunea de la distanță să semene mai mult cu cea față în față punând mâna pe telefon sau folosind sistemele de videoconferință. Și ei încurajează frecvent dialogul în ambele sensuri, care invită angajatul să-și exprime propuneri, păreri și opinii.
Este nevoie de dedicare și de practică pentru a dezvolta aceste caracteristici, dar nu trebuie să faceți totul dintr-o dată. Începeți cu una, dar începeți azi!
Alte articole complementare:
3 căi pentru a vă reveni după greșeli obișnuite de leadership
8 feluri în care vă puteți face CV-ul irezistibil pentru angajatori
Despre leadership în perioade de criză
5 modalități pentru a fi mai eficienți ca manageri sau lideri