Blog

Blog
Ascultarea – un instrument de leadership adesea uitat

Comments (0) - Uncategorized

Ascultarea – un instrument de leadership adesea uitat

„Tu ce crezi?”

Este o întrebare care trebuie pusă mai des. Când cineva din echipă vă pune o întrebare, este primul răspuns pe care ar trebui să-l dați. Iar uneori îl puteți prefața cu un „nu știu”. Ca lideri în organizațiile din care faceți parte, voi trebuie să-i ajutați pe colegi să găsească răspunsul. Și veți constata că, de cele mai multe ori ei vor avea un răspuns mai bun decât al vostru sau cel puțin unul la care nu v-ați gândit.

Poate fi o tehnică foarte puternică, mai ales atunci când nu există un răspuns simplu și direct, una care poate deveni familiară pentru oricine, mai ales în perioadele tensionate. Dar funcționează doar într-o organizație care dă valoare ascultării.

Într-o companie care crește și se schimbă rapid nu sunt multe lucruri care rămân la fel un timp îndelungat. Se formează noi echipe, se alătură noi membri în echipe, iar proiectele se schimbă în funcție de noi priorități.

Cu atât de puține puncte fixe, solide, în mediul nostru de lucru și cu atât de multe variabile pe care nu le putem controla este important să dublăm lucrurile pe care le putem controla.

Ascultarea este un instrument trecut adesea cu vederea care creează un mediu sigur atunci când este folosită corect. Mai multe studii de-a lungul timpului au estimat că ne petrecem între o treime și jumătate din timpul nostru ascultând. Și totuși nu reținem prea multe… În 1957, cercetătorii au descoperit că reținem doar circa jumătate din ceea ce am auzit imediat după ce cineva a terminat de vorbit. Și nu cred că există vreun motiv pentru ca această proporție să se fi îmbunătățit între timp.

Ascultarea poate fi o abilitate dificil de învățat. În cadrul sesiunilor de training în management se consideră util să se evidențieze trei niveluri ale ascultării:

  • Ascultarea internă, care e concentrată asupra propriilor gânduri, îngrijorări și priorități, chiar dacă pretindeți că sunteți concentrați asupra celeilalte persoane.
  • Ascultarea concentrată, care este capabilă să se focalizeze pe cealaltă persoană, fără însă a fi complet conectați cu ea. Nu reușiți să prindeți chiar toate nuanțele a ceea ce vi se spune.
  • Ascultarea la 360° este locul unde se petrece ceva magic. Nu numai că ascultați ceea ce vă spune cealaltă persoană, dar și modul în care o spune și chiar mai mult, ceea ce nu spune.

La un moment dat aveam un birou în care pusesem o mică masă rotundă pentru întâlniri. Atunci când discutam cu cineva, mă ridicam de la birou și ne așezam în jurul acelei mese. Atunci avea loc conexiunea…

Există o anumită energie. Îți amintești ceea ce se poate întâmpla atunci când te concentrezi pe ceea ce are de spus celălalt. Îți amintești de ce contează ceea ce construiți împreună.

Ascultarea crează spațiul de care avem nevoie pentru a face o treabă bună. Dar și reciproca este valabilă: ascultăm mai bine atunci când ne creăm spațiu pentru asta. De multe ori, când avem ședințe una după cealaltă nu facem decât să ne grăbim de la una la alta. Însă atunci când în mod strategic ne creăm spațiu în calendar pentru a reflecta la o conversație și a ne pregăti pentru următoarea întâlnire putem fi mai prezenți pentru ceilalți.

Cândva, mai pe la începutul carierei, eram față în față cu managerul meu și eram foarte ocupat dându-i raportul referitor la toate lucrurile de care mă ocupam. Și am spus: „Singurul lucru pe care-l mai am de făcut este…” Dar el m-a oprit la mijlocul frazei. „Ce ne ajută toate aceste lucruri să rezolvăm în organizație?” Și atât. O întrebare plină de miez. A pus reflectorul pe faptul că mă concentram să fac o groază de lucruri fără a le lega de vreo prioritate strategică a firmei. Și a continuat: „Cum se leagă toate astea între ele?” Aceste două întrebări fundamentale mi-au schimbat abordarea. Și era dintre acei manageri care te ascultau pe jumătate în timp ce continuau să facă altceva, aprobând mecanic ceea ce spuneai. Numai atunci când terminase ceea ce făcea și mi-a acordat întreaga atenție am ieșit cu ceva util din acea întâlnire. Ne-am conectat, am învățat ceva și amândoi am simțit că am realizat ceva prin acea conversație.

Deci cum putem asculta mai mult? Iată trei sugestii pe care le puteți încerca și voi:

  • Priviți oamenii în ochi. Sherry Turkle, profesor la MIT care studiază psihologia conectivității online, a scris într-una dintre cărțile ei Reclaiming Conversation, „Avem în față o alegere importantă. Nu este vorba de a renunța la telefoane ci de a le folosi înțelept. Conversația este acolo pentru a o susține.” Lăsați-vă telefoanele nefolosite în timpul unei întâlniri. Închideți-vă laptopul. Conectați-vă cu propria muncă și cu oamenii cu care vă întâlniți.
  • Creați-vă spațiu de-a lungul zilei. Aranjați-vă calendarul fără a vă umple complet ziua. Poate participa cineva din echipa voastră la o întâlnire? Aceasta trebuie să fie de o oră sau ajung 30 de minute? Acordați-vă un timp de gândire și spațiu în timpul zilei, iar atunci când vorbiți cu cineva, acordați-i întreaga voastră atenție.
  • Puneți mai multe întrebări. Data viitoare când un coleg vă cere un sfat, asigurați-vă că-l ascultați și înțelegeți situația. Apoi, înainte de a răspunde, puneți o întrebare. Clarificați ceea ce are cu adevărat nevoie. Uneori este doar o validare a faptului că e pe drumul cel bun.

Dar ca întotdeauna mai sunt și excepții. Nu putem întotdeauna să punem întrebări. Dacă ascultăm cu adevărat cealaltă persoană ne dăm seama că uneori că uneori are nevoie de o direcție, de o indicație sau chiar de un punct de vedere. Iar realitatea e că nu întotdeauna ne putem închide toate dispozitivele și să le ascundem într-un sertar…

Totuși, din când în când trebuie să insistăm pentru conversații față în față neîntrerupte. Chiar și într-o lume a conexiunilor globale instantanee și fără limite, cel mai puternic mod de comunicare este cel în care doi oameni se ascultă unul pe altul!

Alte articole pe care poate nu le-ați citit:

3 mituri despre leadership și management

Cum să câștigați lucrând cu un lider toxic

Câteva greșeli majore la interviu

3 calități și trăsături pe care trebuie să le aibă orice lider

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *