Blog

Blog
Măriți-vă profitul obținut din eșecuri

Comments (0) - Uncategorized

Măriți-vă profitul obținut din eșecuri

Unul dintre cele mai importante motive – și cel mai adânc înrădăcinat – pentru care companii importante se zbat să crească este frica de eșec. Într-un sondaj al Boston Consulting Group 31% din respondenți au identificat cultura opusă riscului ca principalul obstacol în calea inovației.

Managementul superior este conștient de această problemă, deși, pe de altă parte, recunosc utilitatea eșecului. Așa cum a spus o dată legendarul președinte al 3M, William McKnight: „Munca cea mai grea și de cea mai bună calitate este făcută în spiritul aventurii și al provocărilor… Vor fi făcute și greșeli.” Iar Ed Catmull, președinte al Pixar, are un punct de vedere similar: „Geșelile nu sunt un rău nenecesar. Ele nu sunt rele deloc. Ele sunt consecința inevitabilă a realizării unor lucruri noi… și ar trebui privite ca ceva valoros.”

Pe de altă altă parte, procesele de management pentru bugetare, alocare de resurse și control al riscului sunt construite pe predictibilitate și eficiență, iar executivii sunt promovați arătând că dețin controlul. Așa că, chiar dacă oamenii înțeleg că pot și trebuie să eșueze, ei fac tot ce este posibil pentru a evita asta.

Dar există și o metodă pentru a rezolva această situație: să extrageți cu rigurozitate valoare din eșec, în așa fel încât să poată fi măsurat și îmbunătățit efectul său, maximizând beneficiile și controlând costurile.

Beneficiile extrase din eșec raportat la numărul acestora au ca punct comun resursele investite în activitatea respectivă. O modalitate de a crește beneciile este reducerea acestei valori, menținând investițiile la un nivel redus. Le puteți programa în mod deliberat secvențial, începând cu volume mici, până când incertitudinile majore au fost rezolvate. Numărătorul este „activul” pe care-l câștigați din experiență, inclusiv informațiile dobândite despre clienți și piețe, dumneavoastră și echipa, și despre operațiunile voastre. Creșterea acestuia vă va mări profitul.

Cercetări, care au durat peste 10 ani referitoare la dinamica și munca echipelor și a organizațiilor în peste 50 de companii din industrii diferite, au descoperit că atunci când oamenii adoptă o stare de spirit corespunzătoare ei pot mări acest raport, nu doar prin minimizarea cheltuielilor proiectelor, dar și prin maximizarea rezultatelor. Unele eșecuri furnizează o valoare imediată sub forma unor informații de piață care pot fi capitalizate. Altele asigură lecții mai largi, care conduc la o dezvoltare personală sau organizațională semnificativă.

Există trei pași pe care îi puteți face pentru maximizarea efectelor organizaționale. Mai întâi, studiați proiectele individuale care nu reușesc și extrageți cât mai multe informații din ele. Apoi, cristalizați aceste informații și răspândiți-le în toată organizația. Și în final, urmăriți-le la nivelul firmei pentru a vă asigura că abordarea voastră globală a eșecurilor aduce toate beneficiile posibile.

Învățați din fiecare eșec

Începeți prin a-i face pe oameni să se gândească la proiectele care i-au dezamăgit. Bineînțeles, acest lucru nu vine în mod natural. Reamintirea problemelor din trecut nu este doar dificilă; este și dureroasă. Majoritatea dintre noi ar prefera să-și investească timpul privind înainte, nu înapoi. Pentru a ajuta oamenii să răspundă la întrebările potrivite, pot fi dezvoltate exerciții care clasifică toate sursele valorii care ar putea fi extrase dintr-un proiect eșuat și toate costurile. Și abia atunci ajungem să testăm la nivelul organizației cu rezultate promițătoare.

Atunci când ceva nu merge cum a fost planificat, există o oportunitate de a provoca convingerile profunde și să le ajustați corespunzător. Eu recomand să extrageți ceea ce v-a învățat acel proiect despre toate aceste lucruri: dinamica clienților și a pieței; strategia, cultura și procedurile organizației dumneavoastră; voi și echipa voastră; tendințele viitoare. Acestea sunt bineînțeles aseturi. Exercițiul impune de asemenea realizarea unei liste de impedimente asociate, cum ar fi costurile directe ale proiectului în timp și bani, orice costuri externe (de exemplu în reputație) și orice cost intern indirect (cum ar fi consumul excesiv de atenție din partea managementului).

Cercetările arată că atunci când îi încurajezi pe oameni să vorbească despre proiecte în acest mod, conversația rezultată este plină de învățăminte. Ea îi forțează să se gândească la tot ce au învățat, cum i-ar putea ajuta să meargă înainte și toate efectele pozitive secundare care vin cu experiența.

Partajați lecțiile

Chiar dacă este util să reflectați la eșecurile individuale, adevăratul beneficiu vine din răspândirea lecțiilor la nivelul întregii organizații. Când informațiile, ideile și oportunitățile de ameliorare câștigate dintrul proiect eșuat într-o parte a afacerii sunt trecute în altă zonă, beneficiile sunt maximizate.

Partajarea cunoștințelor crește de asemenea probabilitatea inițiativelor viitoare. Cea mai mare greșeală care poate fi făcută de un lider este să împuște mesagerul și să îngroape o veste proastă. Reflectând la efectele pozitive, veți deschide o cale a încrederii și veți curăța drumul și pentru alții care pot încerca idei riscante.

În străinătate există cluburi unde oamenii se întâlnesc special pentru a-și povesti eșecurile și a învîța din experiențele celorlalți. Și chiar există organizații care au creat structuri formale pentru partajarea lecțiilor învățate din eșecuri cu toți angajații. Dacă cineva face o prostie, nu este nevoie ca ea să mai fie repetată și de altcineva. A greși este omenește, dar a persevera e diabolic.

Revedeți tiparul eșecurilor

Cel de-al treilea pas este să aruncați o privire de la înălțime asupra organizației și să verificați dacă abordarea dumneavoastră globală a eșecurilor funcționează. Se învață ceva din fiecare încercare nereușită? Se partajează aceste lecții în interiorul organizației? Ajută asta la îmbunătățirea strategiei și a execuției?

Această observație ar trebui să vă ajute să determinați dacă rata eșecurilor este prea mare, prea mică ori exact cât trebuie. Uneori veți descoperi că este nevoie să mai strângeți șurubul.

În orice caz, eșecurile sunt mai puțin dureroase dacă extrageți un maxim de valoare din ele. Dacă învățați din fiecare greșeală, mare sau mică, partajați aceste lecții și verificați în mod periodic dacă aceste proceduri ajută organizația să se miște mai eficient în direcția corectă, profitul extras din eșec este uriaș.

Alte articole care poate v-au scăpat:

Decizii care vă vor schimba în bine viața (continuare)

Impactul umbrei organizaționale

Decizii care vă vor schimba în bine viața

Ce este holacrația? (în engleză holacracy)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *