Tăceți și conduceți prin tăcere
În întreprindere sau în viața personală aveți multe de învățat de la tăcere. Dacă lucrați în vânzări sau conduceți o echipă, aveți interesul să tăceți. Prea vorbăreți, vă expuneți și deveniți o țintă ideală. Și atunci, tăceți!
Pregătiți-vă să ascultați
Întreprinderea a cărui conducător știe să asculte le depășește pe cele ale concurenților. Nu este vorba de a asculta oricum, ci de a vă concentra atenția asupra rezultatelor pe care doriți să le obțineți. Așa că porniți la drum cu un plan care răspunde la ceea ce vreți să aflați, de exemplu 3 puncte care vă vor aduce o valoare adăugată pentru a vă organiza și a răspunde nevoilor pieții. Începeți adesea un schimb sau o discuție fără să-i acordați prea multă atenție și totuși trebuie să vă calați ascultarea pe propriul obiectiv. Ascultarea informativă eficace implică disponibilitatea voastră în timp și în spirit și devine imposibilă dacă sunteți presați de o întâlnire urgentă, dacă sunteți în gardă sau defensivi, ca și cum cuvintele celuilalt v-ar amenința. Rețineți-vă din exprimarea propriilor idei și din a prelua controlul conversației. A ieși în față pentru a deveni vedetă poluează comunicarea celuilalt și propria îmbogățire cu informații. Ascultați, dar ascultați tot, chiar și ceea ce merge în sensul propriilor voastre idei și opinii. Cel mai rău este de a părea sau de a dori să-l prindeți pe picior greșit pe interlocutorul vostru punându-i întrebări pentru a-l ataca mai ușor. El trebuie să se deschidă și să se destăinuie, altfel trebuie să renunțați la demersul dumneavoastră dacă nu sunteți într-o stare de spirit potrivită.
Familiarizați-vă cu tăcerea
A asculta vă dă un avantaj strategic, mai ales dacă interlocutorul vostru, încântat că monopolizează discuția, își dă drumul și vă încredințează informații importante. Tăcerea deranjează și incită adesea la umplerea ei. Trebuie să rezistați acestei nevoi și să faceți din ea un instrument puternic în negocieri pentru a avea timp de reflecție. Dacă interlocutorul vostru o suportă greu, el poate divulga ceva ce nu ar fi vrut să spună. Fiți prezenți ascultând ceea ce spune celălalt mai curând decât gândindu-vă la ceea ce îi veți răspunde. Tăcerea mai mult sau mai puțin lungă, conform percepției voastre, devine o tactică care-l face pe celălalt să simtă un disconfort, până acolo încât să vrea să-i pună capăt deschizând vorba sau făcând o nouă concesie. Trebuie deci să deveniți maeștri ai tăcerii. Asta înseamnă că trebuie să vă cunoașteți, să vă obișnuiți și să goniți această dificultate făcând pace cu ea.
Conduceți prin tăcere
O bună comunicare ameliorează spiritul de echipă, rezolvă cu eficacitate problemele, evită conflictele și crează un mediu agreabil care favorizează performanța și productivitatea. În calitate de manager aveți responsabilitatea de a vă asculta echipa. Faceți din tăcere un aliat și nu încercați să o acoperiți. Tăcând, riscați să fiți surprinși de calitatea și interesul informațiilor obținute. Tăceți și luați notițe dacă acest lucru vă ajută să umpleți vidul care se instalează. Tăcerea este aliatul vostru pentru a simți și a reflecta, pentru a vă centra și a asculta și a trăi experiența interlocutorului vostru, a-i simți vorbele și a merge în sensul lor. O ascultare profundă vă transportă dincolo de cuvinte, vă permite să percepeți comunicarea nonverbală (intonația, gesturile, posturile, mișcările corpului). Tăcerea vă va speria mai puțin dacă o veți mobila cu o ascultare activă, care va deveni rapid empatie. Tăceți, acordați-vă timpul de a gusta propunerile celuilalt, captați o nuanță și mai ales ceea ce nu este rostit. Tot atâtea elemente de integrat în propriul calculator pentru a vă influența acțiunile…
Alte articole pe care poate le-ați ratat:
Semne care dovedesc reușita unui interviu de recrutare