Blog

Blog
Tehnici fiabile pentru a lua decizii bune

Comments (0) - Uncategorized

Tehnici fiabile pentru a lua decizii bune

Sunteți adesea împinși spre luarea unor decizii pornind de la informații incomplete sau inexacte, într-un termen scurt și un context incontrolabil. Dincolo de modelele de luare a deciziei, adesea complexe, iată 4 tehnici de bază pentru a vă ameliora capacitatea de a lua o decizie.

Eliminarea oricărei emoții

Acest lucru pare evident și totuși ați acționat deja în acest fel și ați luat o decizie rapidă sub imperiul emoțiilor. Cercetările psihologice demonstrează că nivelul de emoții este invers proporțional cu calitatea unei decizii. Cu cât nivelul acestora este mai ridicat, cu atât calitatea deciziei va fi mai îndoielnică. Separarea unei bucurii imense sau a unei decepții ori tristeți profunde de baza unei decizii vă va face să câștigați bani sau, în cazurile cele mai frecvente, să cheltuiți mai puțin. De fiecare dată este mai bine să vă extirpați din minte orice emoție pentru a privi în mod obiectiv caracteristicile situației în care veți lua decizia.

Cereți sfaturi fiabile

O echipă ia decizii mai bune decât un manager singur. Veți evita eșecuri profesionale și dezastre financiare cerând pur și simplu părerea unor persoane pe care le respectați pentru competența și judecata lor. Iar consultarea propriei echipe poate deveni o puternică armă tactică în luarea deciziilor, atât interne cât și spre exterior.

Exploatați o listă de comparații

Atunci când trebuie să luați o decizie importantă, trebuie să puteți recurge la o listă de comparație a avantajelor și inconvenientelor. Această tactică va fi eficace dacă acordați o valoare ponderată fiecărui criteriu. În fața deciziei unei investiții, dați o valoare fiecărui criteriu pe o scară de la 1 la 5 în funcție de importanța pe care i-o atribuiți (investiția inițială, concurență, potențial de creștere, recuperarea investiției, riscuri, etc.) și faceți totalul coloanei de avantaje și a celei de inconveniente. Metoda nu este perfectă, dar vă obligă să analizați fiecare element și să-i acordați o valoare care devine un indicator departe de orice emoție și care vă va ajuta să ierarhizați factorii determinanți cei mai importanți ai unei alegeri critice.

A apela la un consultant

Consultantul vă aduce o privire externă asupra organizației voastre și o lectură diferită a unei situații sau problematici. Prin virginitatea privirii sale și reflecția unui observator imparțial, el vă poate ajuta să vă revizuiți judecata legată de o afacere sau să vă conducă într-un mod independent să analizați într-o manieră nouă situația ori să repoziționați circumstanțele și să vă durnizeze o nouă perspectivă.

Modelele de luare a deciziei sunt toate imperfecte

Luarea deciziilor constă în examinarea opțiunilor și compararea lor pentru a alege o acțiune, niciun model nu este complet neutru și obiectiv, fie că este vorba de modelul rațional, cel al raționalității limitate, de cel politic, de cel al coșului ori de modelul cognitiv al ierarhiei efectelor. Fiecare are avantaje și dezavantaje pentru că pun accentul pe o caracteristică a procesului de decizie. Voi trebuie să-l găsiți pe cel care vă convine cel mai bine, fiecare sprijinindu-se pe un scop și un obiectiv definite și acceptate, o analiză a alternativelor posibile și a consecințelor, dar și pe informațiile complete pe care le aveți la dispoziție.

„Modelul rațional” zis al „homo aeconomicus” pleacă de la preferințe pentru a ierarhiza și a ordona criteriile și maximizează satisfacția exploatând cât mai bine resursele pentru a ajunge la utilitate. El analizează și prevede cât mai bine circumstanțele și evenimentele pentru a lua o decizie maximală.

„Modelul politic” corespunde unui ciclu de negociere între protagoniști, pe baza unor informații pațiale și emanând parțial de la factorii de decizie implicați. El reprezintă bine funcționarea lumii afacerilor, decizia bună nefiind în mod obligatoriu cea aleasă de factorii de decizie, cu efecte negative (conflict întârziat, proces de negociere confuz, presiunea intereselor particulare, informații deformate în mod voit).

„Modelul raționalității limitate” se bazează pe dificultatea de a trata incertitudinea, o decizie fiind doar satisfăcătoare, ca rezultat al analizei alternativelor. Nu căutați acțiunea care dă cel mai bun rezultat în condițiile date, ci pe aceea care vă conduce la un rezultat considerat satisfăcător.

Modelul coșului sau al „anarhiei organizate” se caracterisează prin absența obiectivelor cu adevărat coerente și partajate, un modus operandi puțin definit, fără o supervizarea din partea actorilor. O decizie se naște la intersecția unui flux de probleme, de soluții, de participanți și de ocazii de ales. Ca un coș în care aruncați întrebările, soluțiile și problemele pe măsură ce apar. Soluția așteaptă ca problema corespunzătoare să apară, întrebarea așteaptă răspunsul potrivit, concordanța fortuită între cele două oferind oportunitatea unei decizii. Acest model nu supraestimează raționalitatea decidentului și conduce adesea la eșec dacă în timpul alocat problema și soluția nu coincid.

Modelul „ierarhiei efectelor”, practicat în marketing pentru a studia comportamentul consumatorilor se articulează în jurul a trei etape: etapa „cognitivă” în timpul căreia consumatorul se informează referitor la produs, etapa „afectivă” în care apreciază sau nu produsul și își formează preferințele și în fine etapa „conativă” (noțiune legată de voință și efort), care-l împinge să cumpere. Puteți fi un decident cognitiv (vă hotărâți în mod rațional pornind de la informații obiective), afectiv (preferați sentimentele faptelor) sau mixt (acordați o importanță ridicată ambelor).

Alte articole pe care poate nu le-ați citit:

Modestia și arta leadership-ului

Gestionarea cu succes a conflictelor prin tehnica scării

Interviul de recrutare – tactici pentru obținerea răspunsurilor dorite de la un candidat

Sunt leadershipul și democrația cu adevărat compatibile?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *