Organizațiile cresc sau se scufundă în funcție de leadership – icebergul ignoranței
Plecați de pe punte și coborâți în camera motoarelor
Se consideră adesea că organizațiile se ridică sau se scufundă în funcție de leadership. Un lucru de care multă lume a uitat și a rămas doar în mintea celor pasionați de istorie, este zicala, foarte populară după Primul Război Mondial, că soldații britanici erau „Lei conduși de Măgari” – o frază populară pentru a descrie infanteria britanică și pentru a-i blama pe generalii care i-au condus. Sensul este că bravii soldați (leii) au fost trimiși la moarte de lideri incompetenți și indiferenți (măgarii).
Există vreo paralelă între „Leii conduși de Măgari” și managementul modern? (Fără să ne apropiem de politica românească pentru că, în acest caz, e clar că suntem un popor, poate nu de lei, dar în orice caz condus de măgari. Iar singura diferență între ei este că unii se fac că pasc pe dreapta, alții pe stânga sau pe centru și eventualele urechi, mai lungi sau mai scurte, în funcție de pozițiile pe care le au în partide…)
Dar cel puțin există această nevoie de a aduce mai aproape camera motoarelor de punte.
Icebergul ignoranței
Un studiu realizat de Sidney Yshido – intitulat „The iceberg of ignorance” – dezvăluie faptul că nivelul superior al managementului este adesea atât de departe de operațiile zilnice încât nu reușește să înțeleagă sistemele și procesele care afectează atât angajații cât și clienții. Cele mai alarmante rezultate ale acestui studiu sugerează că acest lucru afectează profitul companiilor cu până la 40%.
Studiul ajunge la concluzia că managerii executivi sunt conștienți de doar 4% din problemele zilnice, managerii de departamente de doar 9%, supervizorii angajaților de 74% din probleme și doar angajații din prima linie cunosc totalitatea problemelor care afectează calitatea produselor și serviciilor livrate către clienți.
Cel mai tulburător aspect al acestor studii este că tocmai oamenii care au responsabilitatea și abilitatea să rezolve problemele par să fie aceia care nici măcar nu știu că aceste probleme există pentru angajații responsabili cu servirea clienților.
Organizațiile sunt umbrele liderilor lor… Iar aceasta poate fi o veste proastă sau un bună! Așa că, duceți-vă în camera motoarelor până nu e prea târziu!
Alte articole pentru dumneavoastră:
Ce l-a făcut pe Bill Gates să aibă atâta succes?
7 întrebări pentru a angaja cei mai buni candidați
Leadership-ul inspirațional începe cu responsabilitatea personală