Crowdfunding, crowdspeaking, crowdtesting sau „puterea mulțimii” pentru a întreprinde
Crowdfunding, crowdtesting, crowdspeaking… Tendința „crowd” are vânt din pupa. Prin „crowd” trebuie înțeles puterea mulțimii, adică utilizarea web-ului pentru a face un număr mare de persoane să contribuie la crearea întreprinderii voastre. În stadiul de finanțare, dar și în cel de comunicare și chiar pentru validarea pertinenței proiectului vostru: trebuie integrată mulțimea pentru a întreprinde? Dacă da, în ce moment este pertinentă utilizarea acestei pârghii?
Crowdfunding
Cunoașteți deja crowdfunding-ul sau finanțarea participativă. El constă în utilizarea unei platforme web pentru a propune internauților să vă finanțeze dezvoltarea proiectului vostru sub formă de donație în schimbul unei contrapartide (primele mize pornesc de la 5 euro), sub formă de investiție de capital sau de împrumut cu dobândă. Cu crowdfunding-ul fiecare poate participa la nivelul mijloacelor sau dorințelor sale în proiecte care îi plac. Voi, în calitate de antreprenori, vă diversificați sursele de finanțare și dispuneți de o alternativă la împrumutul bancar.
De ce să-l folosiți: finanțarea participativă ajută proiectele care ies de pe cărările bătătorite, adică cele care nu corespund criteriilor bancare: aport personal insuficient, nevoia unei trezorerii superioare în materiale și imobilizări (pentru a efectua o campanie de comunicare sau pentru a achiziționa un stoc de pornire consistent, pentru cercetarea și dezvoltarea în cadrul concepției unui prototip etc.).
În ce moment să-l folosiți: în orice moment! Finanțarea participativă poate interveni la creare sau în cursul dezvoltării, pentru deschiderea unui al doilea magazin, o implantare în străinătate, lansarea unui produs nou… Crowdfunding-ul poate completa un împrumut bancar sau orice altă sursă de finanțare. De altfel, numeroase întreprinderi trec prin crowdfunding pentru o singură nevoie financiară și nu pentru ansamblul proiectului lor.
Cum să reușiți în campania de crowdfunding: selecționați o platformă web în raport cu natura proiectului dumneavoastră. Unele se specializează în proiecte „locale”, care mobilizează internauții în funcție de locul în care locuiesc. Alte platforme vizează proiecte artistice sau asociative ori chiar startupuri… În fine, prevedeți instrumente de comunicare proprii platformei (video sub format teaser și discursuri care suscită curiozitatea) pentru a vă demarca de alte proiecte. Și nu visați la prea mult. Dacă campania nu este încheiată la capătul unui anumit termen fix, nu veți obține nicio finanțare.
Crowdspeaking
Crowdspeaking-ul se bazează tot pe o platformă web și pe efectul de masă. Aici comunitatea nu este solicitată pentru a vă finanța proiectul ci pentru a comunica. În mod concret, dacă internauții aderă la proiectul vostru, un mesaj de comunicare referitor la întreprinderea voastră va fi difuzat în mod automat pe propriile sale rețele sociale (Twitter, Facebook, LinkedIn).
De ce să-l folosiți: ceea ce căutați aici este adeziunea unei comunități de fani; likeuri pe Facebook, persoane cărora le place pagina voastră, tweetturile și retweetturile… Acest tip de comunicare indirectă servește la câștigarea unor noi clienți (eventual), dar mai ales la susținerea credibilității voastre, în fața finanțatorilor, a partenerilor comerciali, a concurenților…
În ce moment să-l folosiți: înainte de căutarea finanțării pentru a vă arăta credibilitatea și capacitatea de aderență a proiectului vostru; înainte de întâlnirea cu un partener potențial; în general în faza de creație a întreprinderii pentru a demara la același nivel de credibilitate cu un concurent deja instalat.
Cum să reușiți campania de crowdspeaking: crowdspeaking-ul funcționează în același mod ca și crowdfunding-ul. Trebuie să vă fixați un obiectiv referitor la fanii care vor adera la proiectul vostru și o dată limită. Dacă obiectivul este atins, fiecare fan va vedea campania voastră de comunicare declanșându-se automat pe rețelele sale sociale la o dată fixă. În caz invers, campania este anulată. Mai întâi, nu fiți prea gurmanzi și vizați un număr accesibil de fani (puteți arunca un ochi pe campaniile în curs). Apoi, prevedeți o dată care corespunde cu dorința de a lansa campania și un mesaj unic și puternic. Puteți de asemenea să alegeți ora și ziua săptămânii; încercați să vă cunoașteți ținta și momentul ideal pentru a fi văzuți pe rețelele sociale. Studiul vostru de piață trebuie să fie precis!
Crowdtesting
Crowdtesting-ul permite testarea prototipului produsului sau serviciului vostru de către internauții înscriși pe platformă. Aici, conceptul este rezervat întreprinderilor care caută să-și dezvolte un instrument, o aplicație sau un serviciu tehnologic ori informatic. Un chestionar pe care l-ați redactat însoțește faza de testare, care durează 15 zile înainte de a putea să recuperați răspunsurile și părerile internauților.
De ce să-l folosiți: pentru a valida pertinența produsului/serviciului pe care-l veți vinde! Un startup se naște la fiecare 20 de secunde în lume și sunt numeroase acelea ale căror produs/serviciu nu va depăși starea de gadget sau efect de modă.
În ce moment să-l folosiți: trebuie să aveți un prototip pe care internauții să-l testeze, cel puțin o primă versiune a produsului sau serviciului vostru.
Cum să reușiți campania de crowdtesting: chestionarul care însoțește testul este limitat la 10 întrebări. Ele vă vor servi la înțelegerea atuurilor și a frânelor legate de utilizarea produsului sau serviciului, la ameliorarea lui sau chiar la identificarea elementelor de adăugat pentru a-l face să treacă de la un simplu gadget la un veritabil instrument, indispensabil pentru utilizator. Pregătiți-vă întrebările cu grijă. Trebuie să descrieți într-o manieră concisă ce așteptați de la cobaiul care testează.
Alte articole pe care poate nu le-ați citit:
Patronii bogați sunt oare mai generoși decât înainte?
Fericirea la locul de muncă – reguli de bază la îndemâna voastră