Blog

Blog
Mizați pe managementul prin încredere

Comments (0) - Uncategorized

Mizați pe managementul prin încredere

A oferi libertate și autonomie salariaților nu este incompatibil cu noțiunea de responsabilitate. Acestea sunt fundamentale în managementul prin încredere, pe care se sprijină numeroase întreprinderi mari, mai ales în Statele Unite.

Orare libere, vacanțe necontrolate, salarii fluctuante în funcție de cel mai ridicat preț al pieței, acestea sunt unele dintre caracteristicile întreprinderilor care practică „managementul prin încredere”. Această încredere privește autonomia salariaților, sensul lor al datoriei împlinite, starea lor de epirit, competențele și onestitatea lor.

Cercetător asociat la Centrul de Cercetare despre Muncă și Dezvoltare al CNAM, Franța, Laurent Karsenty este și fondatorul ErgoManagement și autor al unei cărți intitulate „Încrederea la locul de muncă” (La Confiance au Travail). El distinge cinci mari principii care definesc această nouă formă de management: proximitate și partajare, responsabilizare, autonomizare, controlul și analiza colectivă a performanțelor. „Încrederea nu se poate decreta, ea se construiește”, subliniază el.

Așa cum tot el o amintește, bazele managementului prin încredere nu sunt noi. Încă din 1957, Douglas McGregor, profesor de management la MIT, publica un text fondator intitulat The Human Side of Enterprise (Latura umană a întreprinderii) în care evoca faimoasa teorie a lui X și Y: „Conform teoriei lui X, salariaților nu le place să muncească, sunt leneși, fug de responsabilități și nu acționează decât sub presiune.” Invers, „conform teoriei lui Y, le place să muncească, sunt creativi și capabili să se coordoneze singuri atunci când urmăresc obiective de care se simt responsabili.”

Construirea unei relații de încredere

În Statele Unite și mai ales în Silicon Valley, mari întreprinderi și-au construit reușita în jurul acestei metode de management. La Netflix, celebra platformă de filme online, care are peste 4.000 de colaboratori, angajații nu sunt judecați după timpul pe care-l petrec la birou ci în funcție de creativitatea lor și după realizări. Totul este pus la bătaie pentru ca ei să se simtă bine în companie, pentru ca ei să se implice în dezvoltarea unor idei noi și ca această stare de bine să se traducă printr-o relație de încredere față de angajatorul lor.

Hervé Sérieyx, fost președinte al UGEF (Uniunea grupărilor de angajatori din Franța) și fost delegat interministerial pentru inserția tinerilor în dificultate, este convins de pertinența acestei metode de management bazată, în același timp, pe responsabilitate și libertate. El a identificat zece porunci (coerența, cooperarea, contractul social, creativitatea, direcția, competența, comunicarea, convivialitatea, schimbarea și curajul) și cheamă printr-un manifest întreprinderile să instaureze managementul prin încredere: „Într-un mediu evolutiv, într-o organizație care se mișcă fără încetare, managementul prin încredere înseamnă aducerea unor oameni – așa cum sunt ei și nu cum am vrea noi să fie – să producă în mod durabil rezultatele așteptate.”

Acest exercițiu rămâne delicat și necesită o comunicare aproape perfectă din partea managerilor: „Pentru a avea colaboratori care au încredere, trebuie să li se amintească în mod constant direcția, viziunea, proiectul, ambiția. În acest domeniu este mai bine să faceți mai mult decât prea puțin,” constată Hervé Sérieyx, autor a mai multor lucrări pe această temă, printre care „Confiance mode d’emploi” sau „La Confiance en pratique”.

Alte articole pe care poate le-ați ratat:

Sfaturi senzaționale pentru CV-uri suculente

Despre schimbare în managementul schimbării

Citate din Winston Churchill

Ce vă învață vacanțele despre jobul dumneavoastră

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *