Blog

Blog
Intraprenorul, oaia cu cinci picioare a angajatorilor

Comments (0) - Dezvoltare Personală

Intraprenorul, oaia cu cinci picioare a angajatorilor

Intraprenorul este profilul favorit al angajatorilor. El este salariat, dar deține în paralel un proiect antreprenorial care interesează întreprinderea care l-a angajat, fără a-i fi concurent. Aceasta din urmă îl va acompania și va investi în crearea activității sale pentru a câștiga în competitivitate. Pe scurt, intraprenorul este un fel de oaie cu cinci picioare: salariat motivat și antreprenor pasionat. Dar într-un mod mai general, intraprenoriatul este de asemenea o viziune a întreprinderii, o formă de management bazată pe creativitate și pe înflorirea talentelor în sânul unei organizații.

Amestecul potrivit între salariatul înfloritor și antreprenorul pasionat

Întreprinderea îl angajază fără a-i face concurență, iar el se plasează la mijloc între un salariat înfloritor și un antreprenor pasionat. Rolul său este unul cheie pentru angajator pentru că evoluează pe aceeași piață aducând o viziune nouă și un serviciu/produs/model economic inovator. Întreprinderea care-l angajează găsește un interes în a-l susține, în a înnoda un parteneriat sau a investi și a rămâne ea însăși inovatoare și competitivă pe piața sa. Unul dintre exemplele cele mai grăitoare este Leroy Merlin (lanț de magazine de bricolaj) care susține Kbane, specializat în consultanță pentru economii de energie și soluții pentru un habitat durabil, creat de un salariat al grupului. Nu este intraprenor chiar oricine își dorește, dar transformând modul de management al întreprinderilor, acestea și-ar putea împinge efectivele spre asta.

Incubatorul împinge intraprenorul să se dezvăluie

Suntem cu toții susceptibili de a deține suflul de antreprenori: o idee frumoasă, voința de a schimba codurile sectorului nostru de activitate… Obiectivul pentru întreprindere este de a reuși să scoată la lumină aceste talente, să-și împingă salariații să vadă dincolo de fișa postului lor și să le elibereze spiritul creativ. Pentru a face asta, anumite grupuri (Orange, Credit Agricole) au creat propriul lor incubator. Un loc de muncă și de acompaniament pentru crearea întreprinderilor, incubatorul primește salariații dornici să-și dezvolte un proiect personal. El devine un fel de laborator pentru proiecte inovatoare în care întreprinderea fondatoare investește timp și bani, adesea preluând participări în capitalul societăților cele mai promițătoare și susceptibile de a aduce un plus pe piață.

Intraprenoriatul, mai mult decât niște acțiuni, o viziune a managementului

Dar intraprenoriatul nu se rezumă la incubarea proiectelor. El este înainte de orice o viziune a managementului, o mentalitate care se sprijină pe voință, mai ales pentru o întreprindere mare, de a-și flexibiliza birocrația pentru a face să erupă creativitatea și ambiția în organizația sa, flexibilitatea devenind o miză în societatea actuală unde totul merge foarte repede. „Intraprenoriatul desemnează o capacitate colectivă și organizațională pentru a încuraja și acompania asumarea inițiativei, la toate nivelurile într-o întreprindere.” Este definiția lui Thierry Picq, profesor în știința managementului și autor al mai multor cărți pe acest subiect. În fine, obiectivul este clar pentru întreprindere, de a rămâne competitivă pe piață, chiar de a se apropia într-o manieră indirectă de noi piețe. De fapt, intraprenoriatul se traduce prin acțiuni de genul evenimentelor neoficiale care permit salariaților să facă schimburi de idei între ei, momente creative, cum face Google care le alocă salariaților săi 20% din timpul de muncă pentru dezvoltarea proiectului lor personal și, într-o manieră generală, printr-o cultură organizațională bazată pe luarea inițiativei.

Intraprenoriatul este înainte de orice o stare de spirit și un sistem de management. Cu noile tehnologii și creșterea numărului de startupuri cu potențial important pe piețe din ce în ce mai competitive, putem paria că întreprinderile vor merge în acest sens. Intraprenoriatul văzut încă prea des ca un efect de modă, va deveni el în curând o mentalitate indispensabilă pentru a reuși?

Alte articole:

Cum să vă prezentați profilul LinkedIn când sunteți în șomaj

Cum să detectați premizele unui burnout la un colaborator sau chiar la dumneavoastră

Interviul de recrutare: 5 elemente pentru a avea mai multă încredere

De ce demisionează un colaborator bun

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *