Blog

Blog
Pentru a reuși proiectul vostru în IT, sunteți agili?

Comments (0) - Dezvoltare Personală

Pentru a reuși proiectul vostru în IT, sunteți agili?

Rata reușitei proiectelor de IT nu trece de 50%. Practic, un proiect din două eșuează. De peste zece ani, mai mulți directori de transformare și-au organizat proiectele în jurul unor echipe mici (maximum 10 oameni), cu responsabilitatea de a conduce un subiect de la analiză și până la intrarea în producție. Iată mai jos o analiză a metodei AGILE.

Regulile metodei AGILE

  • Descompunerea în activități care pot fi înțelese de la un capăt la celălalt;
  • Acordarea responsabilității pentru o activitate unei echipe;
  • Fiecare echipă dispune de autoritatea necesară definirii funcționării viitoare;
  • Fiecare echipă este autonomă în termeni de capacitate de decizie și competență tehnică;
  • Clientul este implicat cât mai mult în activitățile informatice de-a lungul întregului ciclu (de la design, trecând prin faza de testare și până la acceptul final).

Ceea ce diferențiază metoda AGILE de alte metode este faptul că aceasta integrează, prin definiție, noțiunile de schimbare și clarificare. Acestea sunt cele două noțiuni care conduc, în general, proiectele spre eșec. O dată ce analiza a fost finalizată, dezvoltările se realizează într-un mod automat, într-un termen cât mai scurt, pe baza dosarului de analiză. Cererile de schimbare, modificările fac obiectul unei gestiuni separate și sunt sau nu integrate în dezvoltările ulterioare.

Clientul este integrat în amonte, de-a lungul intregii faze de concepție

Clientul este de asemenea solicitat în faza de testare, perioadele de dezvoltare (sprinturile) nedepășind 3 săptămâni, și își dă seama imediat de eventualele derive, de neînțelegeri și poate furniza explicațiile complementare pentru a readuce echipa de dezvoltare pe drumul cel bun. De fapt prin metoda AGILE, proiectul va face foarte precis ceea ce echipa responsabilă a decis.

Fragilitatea metodei

Ea rezidă în condițiile care trebuie îndeplinite pentru a reuși:

  • Găsirea în cadrul echipelor clientului a unui reprezentant care are atât autoritatea cât și cunoștințele necesare pentru a fi un referent în fața echipelor informatice în definirea sistemului viitor;
  • Reunirea unei echipe de dezvoltare care stăpânește în mod imperativ instrumentele pentru a realiza în permanență cea mai bună traducere a cererilor, adică să posede un bun interpret;
  • Existența uneor testeri experimentați pentru verificarea bunei alinieri între dezvoltări și definițiile nevoilor;
  • Integrarea cât mai în amonte a problematicilor de exploatare, pentru a nu fi blocați în momentul integrării în fazele de exploatare.

Antagonismul aparent între metoda AGILE și dezvoltarea unui pachet

Metoda AGILE nu ar permite realizarea proiectelor ca pachet, datorită schimbărilor realizate pe firul apei. Realitatea este însă puțin diferită. Definiția nevoilor rămâne de neocolit și de calitatea acesteia depinde tot restul ciclului de proiect. În timpul ciclulului de dezvoltare, a testelor care durează două sau trei săptămâni, este foarte ușor pentru client să poată influența defectele în definirea nevoilor, fie pentru a completa omisiunile, fie pentru a aduce clarificări sau chiar pentru a accepta ori a refuza schimbările. Omisiunile și/sau clarificările din definiția nevoilor sunt în responsabilitatea clientului. Ele sunt preluate prin înscrierea de mențiuni. Corecția așa-numitelor „bug-uri” este responsabilitatea prestatarului. Lucrând în acest fel, fiecare parte (client/prestatar) este „constrânsă” să furnizeze cei mai buni oameni pe care-i are pentru a nu mări cheltuielile.

De la teorie la practică

  • Este dificil să găsiți reunite în aceeași persoană atât competența în meserie cât și autoritatea pentru a decide funcționarea viitoare. De obicei se constituie un grup de experți, care va defini nevoile și va răspunde la întrebările echipei informatice.
  • Dacă metoda AGILE este simplă prin expresia ei, ea impune punerea în operă a unei munci colaborative în sânul echipei, incluzând și managementul clientului, dar și al prestatarului.
  • Metoda impune clarificări zilnice referitoare la munca realizată, la progres și dificultățile întâmpinate.

Posibilele blocaje

Oricare ar fi metodele utilizate, dificultatea constă în trecerea de la stadiul unei aplicații testate, validate și aprobate de client la stadiul unei aplicații în exploatare. Fie că metoda se numește RAD, SCRUM sau Extreme Programming, îngustarea rămâne, cu excepția introducerii în perimetru a activităților cu demersul DevOps. Dar atenție, există două obstacole de depășit: unul organizațional și unul cultural. Structurile de dezvoltare și cele de producție au obiceiul să lucreze cu organizații distincte, cu obiective diferite. Metoda AGILE este un bun alibi pentru a învăța echipele informatice să lucreze împreună.

Alte articole complementare:

Sunteți candidații potriviți pentru un startup?

Iertarea celui care concediază

Dezvoltarea angajaților trebuie să înlocuiască analiza performanțelor

Cadre de conducere – cine sunteți cu adevărat?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *