Blog

Blog
Al cincilea tip de management

Comments (0) - Dezvoltare Personală

Al cincilea tip de management

Conform Process Communication© există patru tipuri de management, folosite de manageri în funcție de profilul lor psihologic și, pentru aceia dintre ei care știu să-și varieze stilul de conducere, în funcție de circumstanțe și persoanele care trebuie coordonate.

Există managementul autocratic, care constă în a da ordine și directive și în a încuraja colaboratorii să raporteze.

Există managementul democratic, bazat pe principiile interacțiunilor și a deciziilor de grup.

Există managementul binevoitor (sau participativ) orientat mai mult spre oameni decât spre sarcini sau activitatea intelectuală, care încurajează sentimentul de apartenență la grup.

Și în fine, există managementul de tip „laisser faire”, care-i invită pe ceilalți să-și asume câtă autoritate și responsabilitate pot duce.

Dar mai există și un al cincilea mod de a coordona un grup de persoane sau o situație, fără responsabil central: rețeaua. Acest fenomen este explicat în mod strălucit de către Meg Wheatley: „Atunci când rețelele se dezvoltă și se transformă în comunități active de muncă, descoperim cum viața se schimbă și erupe cu adevărat. Atunci când eforturile locale distincte se conectează între ele prin intermediul rețelelor, apoi se întăresc devenind comunități de muncă, dintr-o dată, uimitor, apare un nou sistem la o scară mai mare. Acest sistem de influență posedă calități și capacități, care erau necunoscute la nivel individual. Și nu pentru că erau ascunse; ele nu existau pur și simplu până la apariția acestui sistem. Ele sunt proprietăți ale sistemului și, inițial, nu ale indivizilor, dar o dată ce rețeaua funcționează și indivizii le posedă.”

Managementul de tranziție poate face să apară această forță a rețelei. De exemplu, cu ocazia unei schimbări puternice, cu reînnoirea reușită unei părți a echipei de management, aliată cu eliberarea energiei la persoane cheie, se poate dezvolta o rețea de inteligență colectivă partajată, concentrată spre un obiectiv comun. Acest val puternic este capabil să antreneze restul organizației.

Acest fenomen este mai puternic decât cele 4 stiluri de management citate în introducere.

Alte articole interesante:

Întrebări exagerate pentru un interviu de recrutare

VUCA – pregătirea managerilor pentru incertitudine

5 semne care indică riscul de a fi concediați în curând

Ședințe – câștigați în productivitate cu metoda TOPP

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *