Blog

Blog
3 puncte de atenție la realizarea unui studiu de piață

Comments (0) - Uncategorized

3 puncte de atenție la realizarea unui studiu de piață

Ca mulți creatori de întreprinderi, poate că vedeți studiul de piață ca pe un demers rebarbativ, dar inconturnabil pentru a obține o finanțare. Și totuși el este indispensabil! Nu numai că el validează existența nevoii pe care o va satisface întreprinderea dumneavoastră, dar furnizează în același timp elemente referitoare la strategia care trebuie adoptată. Pentru a reuși acest exercițiu și a vă da seama de importanța unui studiu de piață, iată 3 puncte de atenție de subliniat.

Analiza concurenței directe și indirecte

În conformitate cu propriile observații, veți fi singura întreprindere care va răspunde nevoii pe care ați identificat-o în sectorul dumneavoastră. Prima întrebare pe care trebuie să v-o puneți în acest caz este: „sunteți sigur?”, iar cea de a doua: „reprezintă acest lucru cu adevărat un avantaj?”

La prima întrebare, să știți că creatorii de întreprinderi au tendința de a valida studiul lor de piață bazându-se numai pe concurenții direcți, adică aceia care propun o ofertă de produse/servicii identice. Ori este foarte probabil ca și alți actori să răspundă aceleiași nevoi, dar într-o manieră complet diferită! Gândiți-vă la tren și la avion; aceste două mijloace de transport total opuse răspund aceleiași nevoi (de deplasare rapidă), în timp ce oferta de servicii este complet distinctă!

La cea de-a doua întrebare, răspunsul ar fi în principiu negativ. În absența concurenților direcți și indirecți, fie că idea voastră de pornire nu este viabilă (nu există concurenți pentru că, de fapt, nu există o nevoie reală), fie vă poziționați într-un sector complet inovativ. Veți fi prima întreprindere care va deschide drumul pe care s-ar putea să fiți urmați de concurenți, care ar putea să se inspire din greșelile voastre pentru a-și optimiza strategia.

Trebuie de asemenea să notați că prezentarea unui studiu de piață argumentând că niciun concurent (sau mult prea puțini) nu rivalizează cu proiectul vostru nu e ceva bine văzut de către investitori. Este de asemenea important să disociați concurența directă de cea indirectă pentru a vă dovedi capacitatea de a vă segmenta piața.

Studiul de piață nu este un manual de școală

Citirea diferitelor analize ale unor organisme publice sau economice ajută la crearea unei idei despre sănătatea sectorului în care veți investi. Chiar dacă retranscrieți anumite elemente ale acestor analize, studiul nu se cantonează doar într-o serie de cifre și grafice! Listați ideile la care vă gândiți, adăugați-vă sentimentele și instinctele personale referitoare la concurenții pe care i-ați abordat, opiniile partenerilor comerciali și ale viitorilor clienți pe care i-ați întâlnit. Obiectivul este ca studiul vostru de piață să nu fie considerat neapărat un document școală, ci un jurnal de bord în care ideile și intuițiile voastre vor fi urmărite, validate și modelate pas cu pas, pe măsură ce avansați.

Chestionarul vostru nu trebuie să fie orientat

Chestionarul este instrumentul favorit al antreprenorilor în faza studiului de piață. Este cu adevărat foarte util pentru a valida potențialul ofertei dumneavoastră și modul în care produsele/serviciile voastre vor fi percepute de către clientelă. Pentru ca acest chestionar să fie eficace, trebuie să puneți întrebările cu viclenie! Referitor la buget, de exemplu, „ce preț ați fi gata să plătiți pentru produsul nostru?” nu va primi un răspuns sincer (toată lumea va pune prețul cel mai mic). Privilegiați un ansamblu de întrebări ocolite, de exemplu „care este bugetul dumneavoastră actual pentru acest tip de produs?” apoi „de la ce concurent cumpărați?”, iar la final „ce credeți despre raportul lor calitate/preț?”, care vor da o viziune mai realistă. Subtilitatea este cheia unui chestionar reușit!

Oricare ar fi cantitatea de informație recoltată, studiul de piață servește la validarea existenței nevoii la care va răspunde întreprinderea voastră, dar și a strategiei optime pentru a pătrunde pe piață. Dacă nu aveți răspuns la aceste întrebări, înseamnă că studiul vostru nu este încă finalizat!

Alte articole care s-ar putea să vă placă:

Gestionarea cu succes a conflictelor prin tehnica scării

Interviul de recrutare – tactici pentru obținerea răspunsurilor dorite de la un candidat

Cum să vă faceți fericiți salariații și să-i fidelizațiÎntrebări pertinente pe care candidații le pot pune în cadrul interviurilor de recrutare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *