Blog

Blog
Chief Digital Officer, viitor Președinte – Director General în era digitală

Comments (0) - Dezvoltare Personală

Chief Digital Officer, viitor Președinte – Director General în era digitală

Provocările și oportunitățile erei digitale sunt colosale pentru întreprindere, care trebuie să fie agilă pentru a anticipa și, în cel mai rău caz, a urma evoluțiile tehnologice și comportamentul consumatorilor. Strategia sa trece acum prin datele digitale de pe web bineînțeles, de pe mobil și de pe rețelele sociale. Pentru a răspunde acestor provocări întreprinderea recrutează un „Chief Digital Officer” (CDO) sau Director Numeric, care supraveghează datele digitale și evanghelizează  angajații și colectivul de direcție. Acest CDO este viitoarea stea a erei digitale și este deja într-o meserie a viitorului.

Un rol din ce în ce mai important din punct de vedere strategic

Clienții cer informații proaspete și cumpără online când și unde vor. Se estimează că numărul telefoanelor inteligente a depășit 2,5 miliarde anul trecut și se va apropia de 3 miliarde în 2020. Milioane de aplicații sunt încărcate în fiecare zi. Consumatorul obține profit din digitalizare, descărcând informații, comparând prețuri, găsind cele mai bune produse și căutând oferte. Se vorbește acum de talentele digitale cu care trebuie să se doteze întreprinderea. După ce a fost găzduită în cadrul funcției de marketing, această responsabilitate urcă în organigramă pentru a fi ocupată acum de un cadru superior, apropiat direcției generale. Pentru o întreprindere de vânzări online, digitalul este cheia creșterii sale. În orice caz competența sa digitală de top trebuie să aibă o vedere strategică asupra organizației.

Profil și parcurs pentru a deveni director digital

Ținând cont de complexitatea rolului său, această meserie necesită un amestec de experiențe și de competențe. El trebuie să posede o experiență digitală, în e-commerce, tranzacții, pilotare a traficului, conversie și venituri. Aceste expertize sunt căutate de către întreprinderile de comerț electronic, apreciindu-se în același timp capacitatea de a gestiona schimbarea și de a arbitra alegerea canalelor. Cel care stăpânește bine marketingul online și mediile sociale va lucra mai mult pe notorietatea mărcii, dinamizarea sa și angajamentul consumatorilor, în special în domeniul bunurilor de consum și al serviciilor. Directorul numeric este expert în materie de internet, mobil și rețele sociale, el își înscrie acțiunile în strategia pe termen lung pentru a avea impact asupra clientelei, a angajamentului său și a optimiza monetizarea. În activitatea zilnică el știe să coordoneze un dezvoltator, să-i pună întrebările potrivite și să elaboreze caietul de sarcini.

Guru numeric și director general experimentat

Cererea de directori numerici este mult mai mare decât oferta. Ceea ce alimentează un război din ce în ce mai concurențial pentru talente. Un fapt important, directorul numeric nu este doar un guru al erei digitale, ci și un director general experimentat. El trebuie să aibă experiența unor responsabilități de profit și pierdere. Și cum rolul său este adesea de transformare, experiența în managementul schimbării este importantă, ca și cea în redresare sau în situații de creștere accelerată. Între altele, cum multe întreprinderi au din ce în ce mai mulți clienți și salariați răspândiți prin toată lumea, experiența internațională este o altă cheie. Și nu în ultimul rând, el trebuie să adopte, la nivelul întreprinderii, etapele transformării sale digitale.

Competențele inconturnabile ale directorului digital

Într-un peisaj numeric care se schimbă cu rapiditate, el trebuie să aibă excelente competențe strategice și să știe să traseze drumul cel bun, aducând ajustările necesare pe parcurs. Este un profesionist orientat spre rezultate, care se bucură de o mare capacitate de a produce aceste rezultate într-un mediu complicat și fluid. Știe să construiască o rețea de relații și să devină influent, la toate nivelurile. Este și un manager care știe să recruteze cele mai potrivite talente și să anime echipele, oriunde s-ar afla acestea. Pentru că dă dovadă de o mare sensibilitate culturală, elaborează instrumentele digitale în coerență cu părțile ceva mai tradiționale ale întreprinderii.

Viitorul PDG digital

După două decenii de internet, puțini dintre directorii erei digitale corespund tuturor acestor criterii. Există numeroși angajați digitali ieșiți din „middle management”, cu o expertiză de produs, tehnologie sau marketing, dar prea puțini directori generali care posedă o competență digitală sau experți digitali familiarizați în munca cu un consiliu de administrație. Cel care provine dintr-un mediu de nișă de tip start-up suferă cel mai adesea de o lipsă de adaptare la cultura și la organizarea unei structuri importante. Spre deosebire de un cadru tehnic, care a evoluat într-un anumit siloz (vânzări, marketing, date, etc.), aducând cu siguranță o expertiză funcțională, dar lipsindu-i adesea o viziune largă necesară pentru un post strategic. Directorul de digitalizare, care gestionează schimbarea și face să evolueze meseriile și activitățile, prefigurează sosirea PDG-ului digital. Este o provocare pentru întreprinderea tradițională să integreze un talent digital, care poate fi lipsit de maturitate pentru a evolua și a înflori într-un context al trecutului din punctul său de vedere, cu riscul de a produce o implozie a strategiei întreprinderii și a modelului său de afaceri. Poate doar să fie cooptat un om cheie, mai tânăr și cu o formație profesională diferită de cea a celorlalți, pentru pilotarea creșterii și a profitului, poziție care trebuie să-i dea, la un moment dat, cheile viitorului și să-l plaseze într-o poziție care să-i permită să preia conducerea întreprinderii.

Alte articole pe care poate ați dori să le citiți:

3 surse de finanțare pentru crearea unei întreprinderi

Egoul – prieten și dușman

Adaptați-vă managementul la cultura echipelor voastre

Managementul de tranziție pentru gestionarea schimbării

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *