Blog

Blog
Generația Z – o bombă cu ceas

Comments (0) - Uncategorized

Generația Z – o bombă cu ceas

După generația Y, care a dat bătăi de cap multor manageri, iată că apare generația Z! Născută în a doua parte a anilor 90, a început deja să intre pe piața muncii. Au 20 de ani și îi împing la o parte pe cei din Y, care sunt depășiți.

Pentru Didier Pitelet, președinte al Moons’ Factory și autor al cărții „Le Prix de la confiance” („Prețul încrederii”), specialist în management și în conducerea schimbării, întreprinderile vor trebui să se adapteze intrării pe piața muncii a generației Z, căreia îi analizează caracteristicile și impactul asupra organizațiilor.

Născuți cu noile tehnologii

Această generație e născută cu noile tehnologii, care devin pentru ea o proteză cerebrală și fizică, ceea ce facilitează un fel de ubicuitate fizică și temporală. Ei nu au cunoscut niciodată lumea fără Google, Facebook sau smartphone și se întreabă cum au putut părinții lor să crească fără aceste repere. Acești tineri s-au născut în și cu criza, iar acest context este normal pentru ei din moment ce este tot ce-au văzut. Acest lucru poate explica abordarea lor individualistă, ca răspuns la întreprinderile care nu-i primesc chiar cu brațele deschise. De altfel sunt numeroși cei care vor să-și creeze propria afacere. Ceea ce se dovedește relativ ușor odată cu economia digitală și funcționarea noilor servicii pe internet. Ei au toate atuurile pentru a reuși în această întreprindere, familiaritatea cu internetul și frecventarea asiduă a rețelelor sociale. Ei înțeleg și cunosc fără niciun ajutor marketingul viral. Putem prevesti că datorită economiei digitale ei devin încă și mai mult decât generația Y niște tocilari, care alternează joburile ca salariați, contractele pe durată determinată, misiuni punctuale, auto-antreprenoriatul.

O generație hiperconectată

Ei întorc spatele marilor întreprinderi și preferă intimitatea IMM-urilor, care-i recunosc mai ușor. Individualismul lor și puterea lumii financiare îi fac să fugă de marile organizații, în care nu vor fi decât niște funcționari printre atâția alții. Cei din generația Z aparțin deja unei comunități, în care ei există atât ca indivizi cât și ca membri ai unui grup hiperconectat, deci deschis, fără ierarhie și transversal. Va fi dificil să interziceți acestei generații să intre pe rețelele sociale în timpul programului de lucru. Facebook la birou… da, cu atât mai mult cu cât Facebook devine din ce în ce mai mult un motor de căutare. Întreprinderile care-i vor seduce sunt cele care și-au realizat deja mica revoluție digitală, au o organizație fără limitări cu organigramă plată, care lucrează pe proiecte.

Un management digital de inventat

Managementul trebuie să devină încă și mai uman, mai apropiat, ancorat în imediat, pentru că obiectivele de rentabilitate pe termen mediu nu-i pot mobiliza. Cadrele digitalizate ale generației Z vor fi seduse de întreprinderile digitale, cu topul noilor tehnologii și o cultură digitală, pe care ei vor fi dispuși să o alimenteze. Conform lui Didier Pitelet, sosirea acestei generații în lumea întreprinderilor este un șoc ale cărui consecințe nu le putem încă măsura. Generația Z învață de la cei mai în vârstă în viața privată și își va impune cultura proprie în întreprindere. Mentoratul invers ne oferă o degustare. Ei sosesc cu propriile instrumente, cu codul lor, cu semantica și viziunea lor. În mod natural se vor orienta spre IMM-uri familiale, care mizează mai mult pe perenitate decât pe ROI-ul pe termen scurt. Didier Pitelet pronostichează că vor sări scântei în management. Cu atât mai mult dacă managerii sunt din generația Y, cu reflexe învechite. Generația Z nu este doar mai tânără decât generația Y. Este diferită. Acolo unde generația Y a devenit cinică la întâlnirea cu lumea profesională, generația Z vrea să înnoade o adevărată relație. Mai mult ca niciodată, în momentul în care tehnologia invadează lumea muncii, trebuie recreată legătura între actori, oricare ar fi generația lor. Un exponemt al generației X, care transmite un mail unuia din generația Z, situat în biroul de pe colț a greșit deja. Un nou management de proximitate și de pasarele între grupuri diferite, legate de aceleași valori umane se va naște din această confruntare intergenerațională.

Articole complementare:

Și dacă tot ce știți despre schimbare ar fi greșit?

Ne pot modifica emoțiile modul în care ne schimbăm?

O metodă interesantă pentru convingerea clienților

Extindeți-vă limitele profesionale prin sport

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *