Blog

Blog
Managementul geloziei la locul de muncă

Comments (0) - Uncategorized

Managementul geloziei la locul de muncă

Atunci când intrați în biroul unui coleg recent promovat, îi spuneți că sunteți fericiți pentru el și îl felicitați, dar în același timp sperați să cadă într-o prăpastie data viitoare când mai merge la munte. Și totuși succesul pentru care a fost recompensat este bun și pentru el, dar și pentru întreaga întreprindere, deci și pentru voi. Însă cel mai adesea sunteți dezamăgiți, invidioși și geloși. Cu o mulțime de întrebări fără răspuns: De ce el și nu voi? Ce ar trebui să faceți în mod diferit? Iată, mai jos, câteva repere pentru a controla această otravă a relațiilor.

A face din gelozie o pârghie a reușitei

A avea sentimente amestecate față de el și a simți o anumită decepție este uman și poate fi chiar justificat până la un anumit punct, dacă jocul a fost corect, dacă nu s-a bucurat de un anumit favoritism, iar în acest din urmă caz puteți discuta într-un mod constructiv cu patronul sau cu responsabilul de resurse umane. În schimb, dacă cel care v-a atras gelozia a reușit într-o manieră detașată, faceți efortul de a căuta modul în care să vă folosiți de performanța sa pentru a vă motiva. Ce puteți învăța din ceea ce a făcut? Ce trebuie să faceți diferit pentru a fi la rândul vostru recunoscuți și recompensați?

De ce sunteți geloși

În cea mai mare parte a timpului goniți acest sentiment, pentru că a-și invidia aproapele este nepoliticos și chiar un păcat în cultura noastră. În întreprindere se vehiculează importanța muncii în echipă și virtutea efortului fiecăruia, care construiește reușita tuturor. Dar așa este făcută natura și, ca fiecare, sunteți, mai mult sau mai puțin narcisistic, concentrat în primul rând asupra propriului succes și neliniștit pentru că nu ați fost promovat, recunoscut sau recompensat, mai ales dacă ați considerat că o meritați. Și atunci când un coleg este celebru, o pișcătură de gelozie se aliază cu un pic de nesiguranță personală. Chiar și managerul cel mai inteligent, care repartizează echitabil rolurile valorizante și își bazează orice apreciere pe realizări măsurabile, poate favoriza pe cineva fără să vrea.

Gelozia minează productivitatea

Unii obțin tot ce vor în timp ce voi bateți pasul pe loc. Oricare ar fi perioadele și conjunctura, la toate nivelurile organizației, gelozia minează relațiile, destabilizează echipele și compromite performanța generală. A simți această emoție surdă face rău, iar dacă vă obsedează succesul altuia, vă lipsește respectul de sine și riscați să vă sabotați performanțele și cariera. Gelozia este delicat de gestionat pentru că admitem cu dificultate că o găzduim, facem totul pentru a o disimula și a o nega, ceea ce nu aranjează nimic. Mai întâi este util să o simțiți, dacă vă incită să munciți mai dur pentru a vă îmbunătăți performanța, dar devine nocivă atunci când vă induce un comportament disfuncțional: reacții de denigrare, sentiment profund de nedreptate, dorința de revoltă sau chiar de răzbunare ori o tendință de victimizare și de izolare. Vă este posibil să evitați să fiți luați de val și nimiciți, putând chiar să o exploatați în favoarea voastră.

Fragilitatea egoului vostru și legitimitatea organizației

Atunci când vă deranjează reușita altuia, vă parazitați cu comparații (în general între elemente care nu sunt comparabile) și resimțiți ca o lovitură de pumnal complimentul pe care i-l face patronul vostru. De fapt acest lucru scoate în evidență fragilitatea propriului ego prin care imputați în mod nedrept promovarea pretinsului rival. Fără a lua în considerare efectele secundare adesea nefaste, cum ar fi denigrarea și distanțarea. Dacă el posedă o calitate pe care o doriți, dar nu o puteți dobândi foarte ușor (cum ar fi frumusețea sau șarmul), aveți tendința de a-i minimiza valoarea și chiar de a-l trata cu dispreț. Vă scoateți micșorându-i meritele, invocându-i șansa ori manevrele sale oportuniste. Făcând asta repuneți în discuție simțul de echitate al managerului și legitimitatea organizației în ansamblul său.

Gelozia costă întreprinderea foarte scump

Puteți de asemenea lua distanță în raport cu obiectul geloziei voastre, ceea ce va induce perturbații în muncă, pentru că a nu vorbi direct cu un coleg generează disfuncționalități, întârzieri și contraperformanțe. Ca o regulă generală, simțim o gelozie mai puternică față de un colaborator apropiat decât față de un străin și acceptăm mai ușor o idee venită de la un concurent exterior decât pe cea a unui coleg. Atunci când copiați o idee din exterior, faceți un benchmarking inteligent, iar atunci când împrumutați idea unui coleg evitați un comportament de lider. Această înclinare de a urmări mai curând o idee externă costă foarte scump în materie de timp și de bani.

Propria gelozie: o bază de date referitoare la voi

Cheia pentru a ieși este de a înțelege circumstanțele și calitățile celorlalți care vă declanșează gelozia. Vreți să deprindeți mai repede anumite competențe noi, să aveți un salariu mai mare sau să obțineți complimente de la patron? Când ați identificat aceste elemente vă puteți îmblânzi mai bine această emoție înainte ca ea să se transforme în reacții contraproductive și puteți pune accent pe propria ameliorare în domeniile care au suscitat această flacără a geloziei. O dată detectat acest declanșator emoțional, vă veți simți mai puțin amenințați și vă veți putea concentra asupra potențialului de puncte forte și reușite și asupra acțiunilor de purtat pentru a le pune în valoare.

Managementul geloziei și a geloșilor

În calitate de manager, s-ar putea să trebuiască să faceți față geloziei. Neputând împiedica promovarea celor mai bune elemente ale voastre sau să vă păstrați secrete meritele și recompensele primite pentru performanță, ajungeți să gestionați invidia pe care o generați. În acest fel, partajarea recompensei pentru munca dumneavoastră cu subordonații și asigurarea promovării lor vă întărește echipa și pe fiecare dintre membrii săi. Un alt mijloc de a neutraliza gelozia este de a le da eventualilor geloși niște responsabilități atât de distincte încât orice comparație să devină absurdă. Sarcinile clar diferențiate permit membrilor echipei să învețe unii de la alții, activitățile lor nemaifiind comparabile, devine imposibil să fie evaluate folosind aceiași parametri.

Alte articole pe care poate ați dori să le citiți:

Metodologia reușitei pentru evaluarea anuală

A fi oportunist fără a fi inoportun

Managementul la distanță și impactul asupra colaboratorilor

Ce însemnă cu exactitate reușita pentru dumneavoastră?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *