Blog

Blog
Colaborarea între întreprinderi – alianță și performanță

Comments (0) - Uncategorized

Colaborarea între întreprinderi – alianță și performanță

Proiectele de colaborare între întreprinderi sunt mai mult ca niciodată una dintre pârghiile pe care companiile trebuie să le folosească pentru dezvoltarea lor într-o economie modernă globalizată.

Pârghiile de dezvoltare

Întreprinderea modernă în plină dezvoltare trebuie să facă în fiecare zi ceva în plus:

  • Să aibă un acces mereu mai rapid la inovație;
  • Să evolueze spre o structură de întreprindere extinsă;
  • Să conducă relația client-furnizor spre o relație colaborativă;
  • Să constituie oferte care necesită colaborarea între meserii considerate înainte „distanțate” între ele;
  • Să colaboreze cu culturi diversificate: naționalitate, meserie, tip și talie de organizații, etc.

Aceste pârghii sunt deja cunoscute: dezvoltarea prin resurse proprii este fundamentală, dar puternic limitată (de resurse, expertiză, finanțare), fuziunile și achizițiile, foarte utilizate în deceniul precedent, dar care pot determina uneori o catastrofă financiară (Daimler/Chrysler, Peugeot/GM) și, în fine, proiectele de colaborare între companii.

Motorul unei colaborări între companii

Motorul unei colaborări inter-companii, care-i va asigura succesul și perenitatea, este înainte de orice o viziune comună a pieței țintă, căreia alianța îi va propune o ofertă inovatoare. Chiar dacă complementaritatea expertizelor este în mod evident esențială, o colaborare între întreprinderi nu va fi construită pentru un singur obiectiv, pur defensiv, de a acoperi slăbiciunile partenerilor (sau a unuia dintre ei). Un asemenea proiect de colaborare trebuie să fie cuceritor, să fie animat de o strategie pe termen mediu și să fie inovant: prin tehnologie, prin modelul de business, prin serviciile oferite, prin procesele de producție puse în operă, prin modelul său de acces la piață, etc.

Fără această muncă pregătitoare de elaborare a unei viziuni comune cuceritoare, succesul nu va fi la rendez-vous. Nu numai pentru că alianța riscă să nu aibă un bun „produs”, dar și pentru că fiecare partener va avea o percepție diferită despre ce trebuie să fie acel „produs”. Neînțelegerea se va instala în acest caz pe măsură ce punctele de divergență vor deveni vizibile, iar piața și clienții vor începe să lipsească.

Condițiile reușitei pentru o colaborare între companii

Și atunci să punem cărțile pe masă și să pornim de la principioul că o colaborare între entități independente nu este ceva natural. Toate studiile o demonstrează: 60% dintre proiectele de colaborare între companii nu-și ating obiectivele sau se ofilesc rapid. Și nu din cauza aspectelor „tehnice”, ci datorită unei construcții greșite a relației între parteneri. Trebuie decă să fie înțeleasă punerea în operă a elementelor care vor asigura o potrivire perfectă între oameni, echipe și organizații. Și nu este nici o simplă chestiune de structură juridico-financiară. Fundația unui asemenea proiect de colaborare este mai întâi un plan de afaceri, în care viziunea comună este firul roșu. El va fi urmat de un plan operațional și de un plan de guvernanță. Toate elaborate în comun. Un proiect de colaborare inter-companii este și un mod de a fi, de funcționare zilnică, în care echipele implicate nu recunosc întotdeauna corect diferența față de ceea ce folosesc (în mod inconștient?) în intern sau vizavi de un furnizor, subcontractor, etc. În fine, un asemenea proiect este o „ființă vie” în  care piața, componentele, concurența, ecosistemul evoluează în timp. Trebuie ca guvernanța relației să fie deosebit de îngrijită pentru a include aceste mișcări, pentru a le trata la timp, într-un mod adecvat. Inclusiv în sensul deciziei, dacă faptele o impun, într-un mod planificat și fără remușcări, de a pune capăt relației!

Alte articole complementare:

Sfaturi senzaționale pentru CV-uri suculente

Citate din Winston Churchill

Sfaturi mici pentru lideri mari

Sunteți făcuți pentru a fi numărul 1 sau numărul 2?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *