Blog

Blog
Crearea propriei întreprinderi – cum să importați o idee din SUA

Comments (0) - Uncategorized

Crearea propriei întreprinderi – cum să importați o idee din SUA

Este binecunoscut că Statele Unite sunt mereu cu câțiva pași în față. De la platformele de punere în legătură a particularilor până la finanțarea participativă și food-truck-ri, toate sunt concepte originare de dincolo de Atlantic. Dacă poate fi înțelept să vă inspirați din idei made in USA, ar trebui totuși să știți cum să le găsiți și mai ales să le anticipați potențialul lor real în țara noastră.

Cum să găsiți un concept american fără să călătoriți

Mii de startup-uri se nasc în fiecare zi pe solul nord-american. Aveți deci ce să faceți! Maniera cea mai simplă pentru a le lua la cunoștință rămâne internetul. Anumite site-uri se specializează în supravegherea tendințelor pe naționalități, dar puteți de asemenea să intrați pe versiunea americană a platformelor de finanțare participativă, cum ar fi Kickstarter sau EquityNet. Veți descoperi proiectele care sunt în căutare de finanțare și cota lor de popularitate.

Tot pe internet, platforma KillerStartups este un fel de piață pentru startup-urile americane specializate în web. Mii de întreprinderi își prezintă proiectul pentru a vedea comentarii, note și investitori membri ai comunității. Fondatorii KillerStartups afirmă de altfel că aceasta „va fi în măsură să repereze următorul You Tube”. Mai trebuie să notați și site-ul FranchiseGator care repertoriază francizele din Statele Unite.

Cum să importați un concept american

Un concept de succes în Statele Unite nu înseamnă că va face ravagii și în România. Obiceiurile de consum, gusturile și puterea de cumpărare ale americanilor sunt diferite. Trebuie deci să validați pertinența și potențialul proiectului vostru la moravurile românești, realizând un studiu de piață. Care va fi clientela dumneavoastră țintă? Este ea gata să consume ceea ce îi veți oferi? Care sunt așteptările sale? Care sunt nevoile și lipsurile acestui sector de activitate? Care vor fi concurenții direcți și indirecți? În fine, nu puteți cu siguranță lansa afacerea așa cum a fost în Statele Unite. Strategia de comunicare, de distribuție și tarifele vor trebui adaptate la așteptările pieței românești.

Anticipați concurența

Un concept nou atrage întotdeauna alte întreprinderi, mai ales dacă barierele de intrare sunt slabe. Anticipați de la început venirea concurenților punând la punct o supraveghere a pieței și pregătind „ripostele”, de exemplu o strategie de fidelizare originală, produse sau servicii complementare. Pe care le veți lansa la momentul potrivit! A prevedea o evoluție strategică pe termen lung, cu diferite faze de dezvoltare, vă va permite să faceți față sosirii succesive a întreprinderilor concurente, fără a trebui neapărat să vă coborâți prețurile pentru a vă păstra portofoliul de clienți. În orice caz, pentru a rămâne lideri, propuneți un serviciu post-vânzare sau o disponibilitate cât mai mare. Noua concurență are tendința de a căuta să se demarce prin acest subterfugiu.

Dacă Statele Unite sunt mereu în avans față de noi în materie de inovație și asta în toate sectoarele de activitate, alegerea momentului rămâne o prioritate. Un bun concept, chiar aranjat în „sos românesc”, nu va fi viabil dacă concetățenii noștri nu sunt încă gata pentru el. Nu uitați în niciun caz de studiul de piață!

Un exemplu: Mihai Drăghici

Prietenul meu Mike (așa îi spunem noi, cei care-l cunoaștem mai bine pe Mihai) este exemplul viu, cu care mă întâlnesc în fiecare vineri și aștept cu nerăbdare să văd dacă i-a mai venit vreo idee.

El s-a întors în România după 35 de ani, la începutul anului trecut, să-și viziteze bunica și n-a mai plecat. O părăsise împreună cu părinții, pentru a se stabili în Statele Unite, atunci când avea 5 ani. Când s-a întors a observat că la noi nu există încă lucruri pe care acolo nu le mai bagă nimeni în seamă pentru că s-au banalizat. A început să reînvețe limba română, iar în ultima perioadă am constatat că pierde chiar și accentul american cu care o vorbea, și-a creat prima companie, ca holding și punct de pornire pentru toate celelalte și de atunci scoate idei pe bandă.

Prima idee funcțională a fost ArtFirst, o expoziție de artă cu licitație care are loc în prima sâmbătă a fiecărei luni, deschisă tuturor artiștilor fără costuri inițiale. Aceștia plătesc doar un comision din vânzări. Zilele acestea a anunțat al cincilea show pentru luna martie.

Apoi a venit cu două idei bazate pe recunoașterea facială: HyperAccess și PayByFace. Prima dintre ele asigură accesul în clădiri pe baza unui scan facial și a ajuns cu ea în finala OSPA România 2018, fiind considerată una dintre cele mai bune 3 idei inovative în domeniul securității tehnice de anul trecut. Și ar trebui acum să fie în curs de instalare într-unul dintre sediile uneia dintre cele mai importante bănci din România. PayByFace înseamnă să plătim la magazine sau online cu un simplu scan facial, fără a mai avea nevoie de carduri. Aștept cu nerăbdare momentul în care va ajunge să fie aplicată această soluție. Și tot în domeniul bancar, a câștigat un concurs de inovație la o altă mare bancă din România și a dezvoltat pentru ei un nou concept.

Ultimele lui idei se numesc MedicPad și HomeDoctor. Așa cum sugerează numele se referă la îngrijirea medicală, iar a doua în mod specific la cea la domiciliu.

Astăzi, un pic mai târziu, vom avea întâlnirea săptămânală a Grupului BNI Elite din care amândoi facem parte și aștept cu nerăbdare să văd dacă i-a mai venit vreo idee…

Alte articole recomandate:

Competențe personale care trebuie dezvoltate rapid pentru păstrarea competitivității

Exemple de practici manageriale inovatoare în lume – încrederea și angajamentul

Despre management și inovație

Despre business plan: 5 lucruri pentru a fi citit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *