Blog

Blog
5 chei pentru a deveni lideri

Comments (0) - Uncategorized

5 chei pentru a deveni lideri

Adesea într-o carieră managerială o luăm pe un drum greșit când adevăratele piste de dezvoltare sunt acolo. Iată descifrarea unor chei pentru a deveni lideri, făcută cu ajutorul lui Jeremy Stubbs, coautor al „Manager au quotidien pour les Nuls”.

Inspirați-i pe alții prin ideile voastre

Drum greșit. Credem adesea că pentru a fi lideri trebuie să fim dotați cu un profil psihologic de lider. Trebuie să dorim să comandăm, să fim decisivi, chiar autoritari, să ne facem adorați sau temuți…

Adevărata pistă. Este mai puțin vorba de o problemă de profil cât de o chestiune de relaționare cu ceilalți. Pentru a fi un „lider” trebuie să aveți oameni care să vă urmeze („followers”). Deci trebuie să fiți influenți. Dacă nu putem cu toții să facem o figură de ghid carismatic, ne putem cu toții exercita influența asupra celorlalți – prin intermediul relațiilor pe care le întreținem cu ei. Leadershipul înseamnă mai întâi afișarea aparteneței la grup, a ne arăta solidari în privința problemelor importante la care lucrează grupul. Apoi, înseamnă să-i inspirați pe ceilalți prin ideile voastre – și adesea o idee foarte simplă funcționează mai bine decât una grandioasă. Mai mult, trebuie să inspirați încredere dobândind o reputație de integritate: acțiunile voastre corespund cuvintelor voastre și vă asumați public responsabilitatea. Pentru a închide cercul, atunci când alții ne acordă încrederea, le-o întoarcem.

A pune întrebările potrivite la momentul oportun

Drum greșit. Se crede adesea că liderul aduce soluțiile. Liderul este cel care are mereu toate răspunsurile. Ceilalți rătăcesc ca sufletele pierdute în noaptea ignoranței, până când liderul îi luminează furnizându-le remediul de care au nevoie.

Adevărata pistă. Liderul este mai curând cel care pune întrebările potrivite la momentul oportun – fie că este momentul potrivit în viața organizației sau în cursul unei reuniuni.  Cele mai bune soluții sunt găsite în general exploatând resursele de inteligență colectivă. Dar pentru a exploata corect aceste resurse, trebuie să știți să puneți întrebările susceptibile să stimuleze creierele și să orienteze reflecția în direcția bună. Acestea sunt întrebări deschise („De ce?”, „Cum?”, „Cine?”) și țintesc direct obiectivul major al grupului.

Obținerea unui maxim de informații pentru o decizie cât mai bună

Drum greșit. Liderul ia deciziile importante în singurătatea biroului său, invocând inspirația propriului geniu și interogându-și conștiința.

Adevărata pistă. Liderul, fie că ia deciziile singur, într-o manieră autocratică, sau în compania altora, conform unei proceduri democratice, trebuie întotdeauna să se consulte cu alții într-un anumit stadiu al procesului decizional. Nu pentru a avea grijă de popularitatea sa, ci pentru a obține un maxim de informații și de perspective pertinente. În primul rând, noi nu putem decide decât atunci când avem toate datele necesare. În al doilea rând, judecata noastră este în mod natural părtinitoare, datorită experienței noastre sau a preocupării inițiale. Trebuie deci să ieșim – chiar și pentru un moment – din propria perspectivă pentru a lua în considerare cea mai bună abordare. Această ieșire ne este oferită de ceilalți.

Punerea în valoare a inteligenței colective

Drum greșit. Diversitatea este încă unul dintre aceste cuvinte cuprinzătoare, din aceste concepte la modă, prin care managerii încearcă să facă o figură bună printre colaboratori sau să-și liniștească conștiința.

Adevărata pistă. Pentru a exploata inteligența colectivă nu este suficient să ascultați membrii grupului care gândesc deja ca voi. Tocmai în acest mod ne sunt întărite prejudecățile. Trebuie să știți să-i ascultați pe toți membrii grupului atunci când îi consultați. Într-un mod foarte natural, avem tendința de a asculta în special persoanele care vâslesc în același sens cu noi, care ne asigură și care ne seamănă – prin educație, origine, gen… E natural, dar nu este util. A fi deschiși la diversitate înseamnă să fiți capabili să exploatați contribuțiile prețioase ale tuturor celor care vă înconjoară.

A ține cont de emoții

Drum greșit. Managementul este o lume rațională din care emoțiile sunt complet excluse; este o lume de realități brutale în care nu există nici timp și nici loc pentru considerații delicate, sentimentale, surexcitate sau plângăcioase. Inteligența emoțională este o chestie de psihoterapeuți și de mistici.

Adevărata pistă. Emoțiile sunt instrumente prin care primim informații și pregătim o reacție. Ele sunt în centrul tuturor activităților noastre. Dezvoltarea inteligenței emoționale nu înseamnă să dați frâu liber tuturor emoțiilor ori să vă emoționați mai ușor de tot ce vi se întâmplă. Este vorba mai curând de a fi conștienți de emoțiile noastre și de a le canaliza pozitiv. Dacă inteligența emoțională evocă pentru voi lumânări parfumate, o muzică relaxantă sau talasoterapie, vă înșelați. Emoțiile care agită grupurile profesionale, chiar dacă sunt adesea ignorate în mod deliberat, pot fi foarte violente și chiar devastatoare – ca gelozia sau rușinea. Ele pot ruina complet efortul colectiv. Liderul trebuie să fie conștient de rolul emoțiilor în grup, începând cu ale sale.

Alte articole pe care poate le-ați scăpat:

Atributele celor mai eficienți vânzători

Interviul de recrutare – întrebări pentru care trebuie să fim pregătiți

Cum să reușești să eșuezi

Câteva reguli de bază pentru reușita misiunilor de tranziție sau restructurare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *