Concedierea – elemente fundamentale pentru manageri
Să privești un colaborator în ochi și să-i spui că trebuie să părăsească întreprinderea și că se va trezi fără un loc de muncă este cu siguranță actul cel mai ingrat pe care trebuie să și-l asume un manager. Anunțarea veștii proaste necesită respectarea unor reguli de comportament și a unor precauții, atât în interesul colaboratorului respectiv, cât și a celor care rămân în întreprindere. Amintiți-vă de „Up in the air” cu George Clooney… Și acum câteva sfaturi pentru a face o concediere curată și cu demnitate.
Verificați-vă aprecierile din trecut asupra muncii lui
Dacă i-ați dat aprecieri elogioase de performanță sau o mărire în fiecare an de când lucrează cu dumneavoastră, va fi în mod natural surprins și șocat să afle ce soartă îi rezervați. Verificați conștiincios toate relațiile avute cu el și validați faptul că nu ați transmis recent semnale prea pozitive. Dacă acesta este cazul, ar fi mai bine să vă amânați decizia care va semăna mai mult cu una arbitrară decât cu o decizie de management în interesul întreprinderii.
Dați-i mai multe avertismente
Față în față, în biroul dumneavoastră, explicați-i că nu sunteți mulțumit de performanțele sale și dați-i un interval de timp suplimentar pentru a se corecta și a schimba rezultatele în sensul bun. Faceți în așa fel încât să fie clar și evident că dacă rezultatele și comportamentul său rămân la fel nu veți avea altceva de făcut decât să încheiați colaborarea cu el. Confirmați-i toate aceste elemente prin mail sau prin curier pentru a nu exista niciun fel de ambiguitate.
A pune accentul pe contraperformanța sa
Dați-i o listă de comportamente sau moduri de a munci pe care le găsiți inacceptabile și indicați-i exact ce trebuie să facă pentru a reveni pe calea cea bună.
Lansați operația lunea, niciodată vinerea
Dacă nu s-a schimbat în sensul recomandat, trebuie să-i anunțați procesul de separare la un început de săptămână. Este mai bine decât vinerea, pentru că ar semăna a lipsă de fair-play înaintea unui weekend și vă lasă fără contact cu el timp de 2 zile. Lunea vă lasă posibilitatea de a comunica toată săptămâna și de a finisa modalitățile de separare. În plus, el poate răsuci vestea proastă în timpul zilelor de odihnă și să se prezinte lunea următoare cu și mai mult resentiment și cu dorința de a desface lucrurile.
Trebuie să o faceți scurt, precis, pe bază de fapte
Faceți în așa fel încât să nu-și verse emoțiile și prevedeți prezența unui martor care poate calma spiritele și poate împiedica amenințările cu represalii. Fiți preciși și bazați-vă pe fapte, spuneți-i când, de ce și cum va părăsi întreprinderea. Nu vreți să antamați o dispută. Referiți-vă la obiectivele care nu au fost atinse și la fermitatea deciziei dumneavoastră, care este definitivă. Evocați în acest moment aspectele contractuale sau juridice referitoare la condițiile financiare ale plecării sale și grija de a-i vedea drepturile respectate.
Separarea cât mai rapid posibil
Cu excepția unui motiv major sau specific, aveți interesul ca el să plece din întreprindere cât mai repede posibil. Cu cât rolul său este mai important în echipă, cu atât trebuie să fiți mai vigilenți în această perioadă. Dacă lucrurile nu se petrec bine între voi, solicitați-i unui alt colaborator să-l însoțească până la biroul său pentru a-și recupera bunurile personale. Această escortă îl poate împiedica pe angajatul pradă unei mari animozități, poate chiar de spirit de răzbunare, să copieze sau să șteargă fișiere, să modifice parole sau să încerce să facă ceva rău în sistemul informatic.
Atribuirea responsabilităților
De îndată ce a plecat, reuniți-vă echipa pentru a o informa că acest colaborator nu mai lucrează pentru întreprindere, indicând un motiv obiectiv fără a intra în detaliile acestei separări. Reafectați sarcinile sale, precizați modificările eventuale în organizație și rolul fiecăruia. Veți evita în acest fel „mașina de zvonuri” care s-ar putea lansa în toată echipa cu riscul demobilizării acesteia.
A o face fără a aștepta prea mult
Concedierea unui colaborator poate avea un impact de moment asupra ambianței de lucru a echipei. Fiecare, chiar bine intenționat sau care aprobă motivele ce v-au condus la această decizie, nu se poate împiedica să se gândească că acest lucru i s-ar putea întâmpla și lui. Dar ar fi mai rău să nu faceți nimic și să păstrați un element cu un comportament deviant sau rezultate insuficiente. Acest lucru ar face ravagii asupra motivării echipei, deoarece tolerarea unui comportament nociv indică fiecăruia că nu riscă nimic dacă-l adoptă la rândul său și vă va afecta puternic autoritatea și leadershipul.
Alte articole recomandate:
Organizarea corespondenţei electronice
Cele 7 păcate financiare capitale ale antreprenorului începător