Blog

Blog
Cum utilizați instrumentele de dezvoltare personală?

Comments (0) - Uncategorized

Cum utilizați instrumentele de dezvoltare personală?

Pericolul constă în înlocuirea oricărei forme de schimb prin tehnică, în faptul că instrumentul devine atât de complex încât doar prestatarul înțelege rezultatele. De fapt, clientul devine tributar pentru a înțelege, iar prestatarul, expert în utilizarea instrumentului, își vede postura de coach compromisă. Iată câteva soluții pentru a profita cât mai mult de aceste instrumente de dezvoltare personală.

Ceea ce spune instrumentul nu este literă de evanghelie

Rezultatele instrumentului pot fixa un angajat în imaginea pe care acesta o are despre el. Pericolul este cu atât mai mare cu cât este natural să fixați ceea ce vi se spune și să-l adoptați („lipirea unei etichete”). De exemplu, „Eu sunt albastru.” Dar dragii mei Ștrumfi, trebuia să fiți „roșii” pentru a propaga schimbarea în întreprindere. Super, deci dacă îmi pun măcar un nas roșu sunt recalibrat? Pentru prestatar, pericolul constă în sindromul vrăjitorului din Oz: totul ajunge să semene cu un cui atunci când sunteți un ciocan. În poveste, vrăjitorul din Oz le propune prietenilor Doroteei să-și pună ochelari verzi pentru a se proteja de strălucirea cetății de smarald. Este o șmecherie: ochelarii verzi le permit să vadă orașul verde smarald deși nu este așa. Prestatarul format conform unui instrument începe să vadă totul prin intermediul instrumentului său. Ochelarii permit modelarea realității, decuparea și clasarea acesteia; ei modelează privirea. O nouă percepție se deschide și cât de plăcut este s-o stăpâniți dintr-o dată! În plus pot comunica și cu alții despre această nouă percepție, iar celălalt împărtășește și el sentimentul descoperirii! Totuși, realitatea rămâne realitate: un întreg global. A o decupa înseamnă a-i impune un punct de vedere. Orașul de smarald nu este de smarald fără ochelarii verzi…

Prestatarul trebuie să-și analizeze obiectiv instrumentul

La ce folosește acest instrument? În ce context este el pertinent? Care îi sunt limitele? A analiza în mod obiectiv instrumentul devine foarte dificil. Acești ochelari se lipesc de ochi. Chiar scoși, ei ne rămân în minte. Intenția inițială a acestor instrumente este de a educa percepția pornind de la o realitate simplificată, decupată. Capcana constă atunci în confundarea obiectivului – a învăța o percepție mai bună – cu mijlocul – instrumentul și viziunea decupată. Acești ochelari, chiar super practici, nu vor înlocui niciodată ochii. Vrăjitorul din Oz din poveste nu-și pune ochelarii, știe că aceștia deformează realitatea. Pentru prestatar a rămâne liber în raport cu instrumentul său este o adevărată provocare.

Instrumentele de dezvoltare personală sunt ca acelea ale artizanilor, conform literaturii despre management și dezvoltare personală. În artizanat, instrumentul permite dezvoltarea unei tehnici. Această tehnică provoacă o evoluție progresivă a viziunii pe care artizanul o are despre arta sa. În dezvoltarea personală, această tehnică are o influență directă asupra spiritului! Aici, instrumentul modifică percepția realității: este chiar conceput în acest fel. Prestatarul percepe prin intermediul instrumentului său și poate, pur și simplu, să-și uite ochelarii pe nas… I se cere o muncă de o maturitate formidabilă, de nuanțare, de feedback și de subtilitate/abilitate în comunicare pentru a putea judeca cu ochelarii pe nas și a rămâne liber în același timp.

Lipirea unei etichete

Prestatarul poate să vrea uneori, în mod conștient sau nu, ca imaginea să se încadreze în modelul pe care îl va lega de ceea ce acest angajat spune și face cu instrumentul său. Este „profeția care se îndeplinește singură”. De exemplu, „dragă domnule, ați pus un pic de verde astăzi: aveți probleme cu mama dumneavoastră (ca 99% dintre oameni de altfel). Instrumentul nostru deduce că sunteți violet în sistemul nostru.” Violet sau violat?

Alegerea obiectivului și a prestatarului și abia apoi a instrumentului

Să ne reamintim intenția instrumentului. Așezarea intenției permite alegerea unui bun instrument, o comunicare clară a cadrului de utilizare (și deci a limitelor sale). Mijlocul nu este rezultatul. Această intenție nu exclude beneficiile secundare la folosire. De exemplu, iau un instrument pentru crearea sinergiilor în sânul propriei echipe și anumite conflicte personale sunt rezolvate.

În acest fel, un „bun” prestatar cu un instrument prost poate realiza lucruri bune pentru întreprinderea dumneavoastră, dar invers nu merge. Dacă bat un cui cu un pantof vechi sau un ciocan, acesta va intra. Dacă bat un cui lovind ca un nebun cu un ciocan sau un pantof, până la urmă pantoful va face mai puține pagube… Printre prestatari unii sunt doar tehnicienii unui anumit instrument, alții își exprimă dorința de a se îndrepta împreună cu voi spre rezultate. Instrumentul nu vă va rezolva problema alegerii prestatarului. Stăpânirea instrumentului poate fi un criteriu printre altele. Subtilitatea în alegerea prestatarului este de a găsi în mod selectiv cine ce integrează – unde ne duce această prestație – și cum – cum ajungem acolo – prioritizând rezultatul.

Cadrul, cadrul, mereu cadrul

Cadrați: comunicați clar și sincer referitor la instrument. Spuneți: „instrumentul nu este folositor pentru evaluarea persoanelor”, dacă este adevărat. Dacă vreți să generați încredere față de instrument și față de schimbare, este mai bine să spuneți adevărul, dar nu neapărat tot adevărul. Comunicați de asemenea în privința intenției, importanței și limitelor de utilizare a instrumentului. Dublați instrumentul cu o punere în practică și, dacă este posibil, cu observații din teren. Practica validează o coerență ori o incoerență între percepția pe care angajații o au despre acesta și percepția actelor lor. În caz de incoerență, nu uitați că adevărul este mai complex decât pare și că intenția este de a-i pune pe oameni în mișcare!

La nivelul organizației dumneavoastră, înainte de alegerea unui anumit instrument, trebuie să puneți întrebări referitoare la maturitatea sa. Care sunt mizele de putere care vor susține instrumentul, cum va fi perceput? Interogarea este aceeași pentru inducerea schimbării: care sunt riscurile și punctele de rezistență? Instrumentul în sine este în mod intrinsec un factor de rezistență: el „judecă”. În ciuda imenselor precauții oratorice, toată lumea se lipește în mod natural de etichete. Dacă un test vă spune: „vă place rolul de tip «roșu»”, este posibil să auziți „sunteți cineva de roșu” și să vă întrebați dacă vecinul de la masă nu cumva este „albastru”. Prestatarul trebuie să cadreze fără încetare înțelegerea și așteptările. Percepția propusă de instrument este doar un punct de plecare. El permite să se lucreze asupra feedbackului de grup și să se orienteze managerii/participanții spre acțiune. În sinteză, pur și simplu, instrumentul este foarte util dacă este utilizat pur și simplu ca un instrument. Un ciocan poate să bată un cui, să strice un șurub sau să rănească degetele…

Articole complementare recomandate:

Cum să dați impresia că reușiți în orice circumstanțe

Arta concilierii urgenţei şi managementului în epoca internetului

Cum să înveți gândirea critică

Interviul comportamental: elementele cheie pentru a convinge recrutorul

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *