Blog

Blog
Planul de afaceri, bun de aruncat!

Comments (0) - Uncategorized

Planul de afaceri, bun de aruncat!

Ar fi planul de afaceri pe cale să dispară? Este discursul ținut de comunitatea startup-erilor de peste Atlantic, care-l văd ca pe un document neadaptat nevoilor antreprenoriatului. Deci ar fi cazul să ne aruncăm la coș business planul? Celebrul profesor Claude Ananou, de la HEC Montreal, spune că da și ne propune abordarea sa SynOpp cu 7 întrebări cheie pentru a-l crea.

De ce este planul de afaceri neadaptat

Planul de afaceri nu este un exercițiu simplu. Între studiul de piață care trebuie retranscris, evidențierea elementelor forte ale unui proiect și toate detaliile necesare redactării documentului, folosiți un timp prețios. În acest timp piața evoluează, noi concurenți câștigă teren. „Business planul este prea lung și prea conceptual”, subliniază Claude Ananou, șef de întreprindere și profesor la HEC Montreal. „Printre altele, el trebuie să prezică viitorul unei întreprinderi, pornind de la variabilele trecute, într-un prezent în continuă mișcare.” Cu alte cuvinte, misiune imposibilă!

Elementele fundamentale ale abordării SynOpp

Iară de ce acest expert în antreprenoriat preconizează o altă abordare a creării unei întreprinderi: mai puțin abstractă, axată pe teren, a deveni antreprenor întreprinzând, nu ascuns în spatele unor documente și a unor calcule. Abordarea SynOpp propune o creație a întreprinderii „interactivă”, acolo unde business planul împinge la reflecție înaintea acțiunii. (Numele provine de la grecescul „syn” care înseamnă „împreună”, combinat cu „opp” de la „oportunități” – în engleză „opportunities”.)

Abordarea SynOpp – RDA-uri și 7 întrebări

Mai întâi demersul începe cu „RDA”, care înseamnă „Reflecție – Decizie – Acțiune”. Pentru fiecare întrebare, antreprenorul trebuie să decidă și să acționeze apoi în consecință. De la un RDA la altul, proiectul se construiește pe teren, nu în spatele unor cărți și manuale de business. Apoi, expertul propune validarea pertinenței proiectului în 7 întrebări cheie:

  • Care este nevoia care trebuie acoperită?
  • Care este ținta principală, segmentul de clientelă cel mai ușor de cucerit?
  • Care sunt avantajele voastre concurențiale?
  • Grație căror elemente proiectul este viabil?
  • Care sunt incertitudinile și riscurile? (o reglementare care se schimbă, un avans prea rapid al mijloacelor de producție, o piață saturată etc.)
  • Dacă nu recoltați nicio finanțare, cum veți dezvolta proiectul în versiunea sa cea mai simplă?
  • Care este planul de acțiune pentru dezvoltarea întreprinderii?

Un demers interactiv

Abordarea SynOpp răspunde acelorași tipuri de întrebări ca și planul de afaceri, dar formalizarea documentului este sintetizată. De altfel, metoda RDA permite antreprenorului să ia deciziile pe teren, pas cu pas, încă din faza de naștere a proiectului. Adoptată cu o largă majoritate în Silicon Valley, abordarea SynOpp este favorita investitorilor care îi atrag adeseori în capcană pe candidați cu aceste întrebări. În România, business planul rămâne rege și o piesă centrală în crearea și dezvoltarea unei întreprinderi. Pe când o evoluție a mentalităților?

Articole recomandate:

9 acțiuni pentru reușita ședințelor

Inovația de ruptură văzută prin ochii unui expert

7 lucruri simple despre creativitate, inovație și schimbare

Despre reuşită şi eşec

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *