Cum să reușiți un brainstorming
Brainstormingul este ca o prăjitură cu frișcă așezată pe o bază de probleme și pudrată cu idei a căror combinare formează o soluție. Rezultatul ia forma surprinzătoare, amuzantă și nouă a răspunsurilor inovatoare. Iată pentru voi rețeta.
Creatorul său este Alex Osborn, vicepreședinte al agenției de publicitate americane BBDO. Conceptul datează din 1940. Opusul lui, grupul țintă, este o tartă coaptă pornind de la o idee care trebuie aprofundată și care este servită des în marketing. Ingredientele pentru 4 până la 12 persoane: participanți variați, oameni de teren care văd și ating problema; timp limitat – maxim 20 de minute; un loc agreabil, informal și cu plafon înalt; materiale: cartoane, tabele autocolante, postit-uri, paperboard-uri albe sau predesenate, jocuri, cărți, etc.
În prealabil
- Definiți problema: cu ce vreau să pornesc? – #cheiareușitei
- Să aveți un obiectiv clar, angajant, pe care-l partajați. – #obiectiv, #SMART
- Puneți întrebări despre concept. – #faptele
- Faceți lista proprie de invitați, selecționați în funcție de aptitudinile relaționale mai ales și după capacitatea de a face totul pentru a înțelege subiectul.
- Tăiați de pe listă „umflații”. – #expertabsolut palavragiu, #domnuleuștiutot, #domnuleuvorbesctottimpul, #doamnamareșefă
- Invitați pe altcineva. Cel care nu înțelege nimic are adesea dreptate. – #invitatmisterios
- Partajați cu participanții și rezervați. – #briefing
- Pregătiți-vă animația cu câteva planuri B. Cu cât persoanele sunt mai analitice, cu atât trebuie să vă structurați activități mai scurte. (Stați liniștiți, alfabetul conține 31 de litere. Veți reuși!)
- Timpul de coacere este de 20 de minute la 180°. Dincolo de asta, neuronii se ard…
Pregătirea
- Așezați participanții brainstormingului în siguranță și încredere. – #confidențialitate, #regulipartajate, #dobitociidemiși, #cele4regulialebrainstormingului
- Dacă s-a strecurat totuși un cretin umflat, trebuie să-l gestionați! – #managementulsituațiilordificile, #animațiagrupului
- Nu privilegiați nicio idee și nicio persoană: trebuie să vă supravegheați reacțiile. Dacă sunteți „omul care știa prea mult”, puteți revedea „Numele meu este Nimeni”. – #minimalism, #reformulare, #neutralitate
- Încurajați pe toată lumea să participe, discret sau nu… – #discret, #invadator
- La început, acordați un scurt moment de reflecție individuală. – #introversie, #singurătate
- Capitalizați pe ideile… altora. Aceasta este esența brainstormingului!
Truc: integrați această etapă în animație. – #parafrazare, #singurimergemrepedeîmpreunăajungemdeparte
- Surprindeți, amuzați-vă, destindeți-vă. Cerință inițială: respectarea regulii nr. 1. – #amuzament, #jocderoluri, #energizați
- Stimulați creativitatea: schimbați perspectiva, atribuiți roluri, spargeți gheața, jucați-vă cu cuvintele și enigmele. – #energizați
- Regrupați punând titluri fără a stabili priorități. – #categorii, #simboluri
- Mulțumiți și explicați etapele de punere în operă.
Scoaterea din matriță
Scoateți din matrițe cu aceiași, cu alții sau singuri: reduceți numărul ideilor și analizați pentru a degusta la sfârșit. Dacă ați copt bine, se va scoate singură din formă. – #voturi, #scorecard, #criteriiprioritare, #criteriisecundare
Pentru mai multe mirodenii, cereți-i Dr. House să vă animeze sesiunea de brainstorming. El va încălca regula nr. 1 referitoare la încredere și va fi el însuși un umflat… de gestionat. Competiția, o altă formă de încălcare a regulii de bază, permite de asemenea piperarea exercițiului. Modul de operare: luați un grup, împărțiți-l în subgrupuri, animați un brainstorming. Apoi organizați o competiție. Succes la cafeaua asigurată…
Trucurile bucătarului șef
Einstein a spus că dacă ar avea o oră pentru a salva lumea, ar petrece 55 de minute pentru a defini problema și ultimele 5 pentru căutarea soluțiilor. Prima cheie a brainstormingului este evitarea cu orice preț de a căuta prea repede soluțiile. Idealul este de a atinge, a vedea problema sub un maxim de unghiuri diferite. A doua cheie este partajarea ideilor extravagante sau chiar tâmpite, care sfârșesc prin a da una genială. În definitiv, ne putem mulțumi cu trimiterea unor mesaje pe mail în locul unui brainstorming, dacă ar fi vorba doar să listăm tot ce ne trece prin cap. Brainstormingul este un efort de grup, iar ideile noi sunt adesea o combinație a două idei care nu au fost niciodată alăturate. Și, în fine, începutul condiționează sfârșitul. Dacă prăjitura este ratată, prea multe sau insuficiente idei, în 90% din cazuri înseamnă că voi n-ați știut ce să faceți de la început: prea abstracți, insuficient de implicanți, nu ați pus întrebarea potrivită. Pentru a termina, facilitatorul sesiunii nu este în mod obligatoriu cel mai creativ din lot. Dacă este creativ, trebuie să-și canalizeze nevoia de a crea: va fi deci mai dur pentru el. În mod ideal, rolul său constă în a face să se respecte în grup încrederea și siguranța. El crează nevoia și ambianța. Și acum, savurați…
Alte articole complementare:
Colaboratorii care vă pot ajuta startup-ul să decoleze
Cele mai bune citate despre bani