Blog

Blog

Comments (1) - Uncategorized

5 strategii de rezolvare a unui conflict

Gestionarea conflictelor este o provocare pentru orice manager. A face trecerea pentru membrii unei echipe de la confruntare la cooperare, a-i aduce pe drumul reușitei, se dovedește adesea un traseu combatant. Pentru a stăpâni personalități foarte diferite, „codul de management” a repertoriat 5 comportamente care pot fi adaptate caz cu caz în funcție de situații și caracterele fiecăruia.

Strategia de evitare

Aceasta este poate cea mai proastă dintre toate pentru că ea constă în ignorarea deliberată a problemei și în a nu încerca rezolvarea ei. Demersul se justifică atunci când conflictul identificat vi se pare superficial sau dacă utilizați acest demers ca o strategie provizorie pentru că nu știți încă cum să reacționați la situație. Aveți nevoie de un recul înainte de a tranșa sau pentru a-i lăsa pe colaboratori să se gândească după un eveniment conflictual. În fine, anumite problematici au nevoie de un context precis (loc, moment oportun) pentru a fi rezolvate și mulți manageri vor prefera să aștepte înainte de a pune conflictul pe tapet pentru a încerca rezolvarea lui.

Atenție: Atenție să nu cădeți din evitare în ignorarea permanetă a mai multor probleme în sânul echipei dumneavoastră. Riscați să viciați ambianța de lucru și de a vedea înrăutățirea raporturilor umane până la o eventuală explozie. De asemenea, autoritatea dumneavoastră ca manager ar putea fi pusă sub semnul întrebării de către colaboratori, în lipsa unei tentative de acțiune din partea voastră.

Strategia autorității

Exact invers față de strategia evitării se află soluția impunerii pur și simplu a voinței/viziunii/soluției dumneavoastră. În acest caz vă folosiți din plin de propria autoritate ierarhică și vă plasați într-un raport de forță direct cu colaboratorii. Acest tip de comportament în gestionarea conflictelor se impune atunci când trebuie adoptată rapid o soluție sau când o alegere trebuie făcută urgent.

Atenție: A nu negocia se poate dovedi util pentru anumite aspecte asupra cărora cărora nu doriți sub niciun pretext un compromis, dar acest tip de relaționare, ultra autoritar, conduce la un rezultat câștigător-perdant (dumneavoastră sunteți câștigătorul), antrenând în mod fatal noi conflicte și o ambianță de lucru contraproductivă.

Strategia compromisului

Compromisul este la mijloc, între cele două exteme ale evitării și autorității. Strategie de negociere, compromisul constă în revizuirea în jos a exigențelor interlocutorului, dar și ale voastre, pentru ca toată lumea să fie „pe jumătate satisfăcută”, în loc să existe un câștigător și un perdant (ca în raportul de forțe din cadrul strategiei autoritare). Echipa dumneavoastră vrea mai multe mijloace pentru a reuși în misiunea sa, dumneavoastră nu aveți bugetul necesar pentru a le satisface complet cererile, dar le furnizați totuși un minim suplimentar. Un colaborator dorește o mărire, iar dumneavoastră îi dați o primă sau jumătate din suma cerută…

Atenție: Compromisul evită conflictul imediat, calmează spiritele, dar nu permite explorarea tuturor posibilităților. Dacă-l folosiți și abuzați de el, riscați să generați frustrare și noi conflicte tot atât de virulente.

Strategia de acomodare

În acest caz puneți punct unui conflict sau unui dezacord, chiar dacă soluția aplicată nu vă convine. Relația este câștigător-perdant în favoare unui sau a colaboratorilor. Dumneavoastră sunteți perdantul ca manager. Acest comportament se justifică atunci când miza nu este importantă, atunci când soluția nu pune sub semnul întrebării nici continuarea misiunii, nici autoritatea voastră ierarhică.

Atenție: O decizie acomodantă nu trebuie să aducă atingere autorității dumneavoastră, nici să vă păteze imaginea de lider.

Strategia de colaborare

Colaborarea este în mod evident metoda cea mai constructivă de utilizat pentru a rezolva un conflict. În această optică, nevoile fiecăruia sunt luate în considerare, iar soluția adoptată satisface ansamblul protagoniștilor într-o logică în care toți sunt câștigători. Punerea la punct a unui mod de management colaborativ a resurselor umane necesită ascultarea activă și timp pentru identificarea opțiunilor cele mai constructive.

Atenție: Colaborarea nu este posibilă pe termen lung decât dacă membrii echipei se află pe aceeași lungime de undă și își modelează comportamentele și cunoștințele în acest sens. Prin leadershipul și stilul dumneavoastră de management, puteți favoriza acest tip de mentalitate în cultura organizațională.

Alte articole care poate v-au scăpat:

Sunteți siguri că v-ați ales jobul potrivit?

Simpatia și pozitivitatea vă măresc șansele de reușită

Fraze de evitat pentru a avea succes

Nu delegați mai mult ci mai eficient

1 Comment

  • Telkom University

    11:14 AM, January 2024

    Thanks for sharing this valuable information!
    I found it really helpful. For more insights, do check out Telkom University.
    It’s a great resource for additional information.
    Best regards!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *