Blog

Blog

Comments (0) - Uncategorized

După Y debarcă în întreprinderi generația Z – portretul unei generații ambițioase

Născuți după 1995, cei mai mari dintre ei nu au schimbat demult prefixul cu cifra 2. Și totuși judecă deja cu severitate lumea întreprinderilor, conform unei anchete realizate de BNP Paribas. „Nemiloasă”, „stresantă”, „plictisitoare”… Cuvintele sunt dure pentru a defini lumea profesională. Până într-acolo încât anumiți directori de resurse umane și-ar putea smulge părul din cap încercând să îmblânzească o generație Z cel puțin surprinzătoare.

Generația Z: evoluăm înpreună pentru a ne realiza mai bine pe plan individual

Între identități la plural și apartenențe multiple, generația Z își exprimă individualitatea în cadrul colectivului. Contrar celor un pic mai mari, din generația Y, caracterizați prin egoism și revendicarea propriei personalități, cei din Z se înscriu într-o logică mai transversală, marcată de colaborare și cooperare.

Decomplexați și în permanență conectați cu propriul ecosistem, ei au reflexul de a-și solicita în permanență rețeaua, inclusiv într-un univers profesional. Mai mult decât diplomele și CV-urile lor, tocmai această rețea este citată de mulți dintre ei ca factor de reușită (40 până la 47% dintre cei care au lucrat deja).

Cu suflet de antreprenori, au fibra do it yourself și se construiesc prin intermediul auto-uceniciei. Descurcăreți și pragmatici, sunt destui care se văd mai mult în crearea de întreprinderi (47%), decât în cea de salariat. 84,5% dintre ei caută dezvoltarea înainte de orice și declară că alegerea meseriei lor se va face din pasiune.

Întreprinderea, o junglă? Viziunea foarte pesimistă a generației Z

Dură, complicată, dificilă, închisă… Cuvintele citate de către generația Z reflectă prăpastia care există între ei și întreprindere. Dacă motivele acestei lipse de atracție sunt multiple, resursele umane sunt cele care trebuie să reconcilieze acești tineri cu lumea muncii. O misiune delicată, dar cu siguranță nu imposibilă pentru că sunt și unii care citează termeni pozitivi: interesant (12), inovație (12), experiență (7), pasionant (7), dinamic (7)… Pentru acești „Z”, criza nu este sinonimă cu depresia și este vorba mai curând de o incitare la acțiune. A ști să se reinventeze în mod constant într-o lume în continuă schimbare face parte din provocările pe care sunt gata să le accepte. Ambițioși, mai ales, ei caută înainte de orice să atingă un echilibru între viața privată și cea profesională și să profite de prezent.

„Singurul lucru pe care-l putem anticipa cu această generație este faptul că un contract pe durată nedeterminată nu va fi o soluție universală”, explică Isabelle Sachot-Moirez, responsabilă cu recrutarea la BNP-Paribas Franța. Și tot ea adaugă: „Tendința, cred, va fi că vor accepta să lucreze pentru o întreprindere, dar în mod independent.”

O bună ambianță, etică, varietate… Care ar fi cheile pentru a-i atrage pe cei sub 25 de ani în întreprindere?

Dacă banii sunt un motor evident, este totuși interesant de notat că amuzamentul rimează cu dezvoltarea. Chiar dacă nu este vorba de a fi în vacanță tot anul, nici nu se pune problema pentru generația Z să se plictisească la locul de muncă. Un alt punct de notat: etica. Cei din generația Z vor ca întreprinderile să-și asume angajamente realiste și sincere. Politicile de responsabilitate socială devin adevărate puncte forte pentru brandul angajatorilor.

Pentru Isabelle Sachot-Moirez, „trebuie să-i incităm să ni se alăture, comunicând cât mai devreme posibil, începând din gimnaziu ori licee, despre activitățile, meseriile și proiectele noastre…”

„De altfel avem o responsabilitate de formare. Să spui „tinerilor” vă vom forma și, împreună, vom transforma organizația, înseamnă să-i raliezi!”

Schimbarea misiunii, a sectorului, a meseriei, poate chiar a țării… Mobilitatea pe plan internațional și varietatea posturilor sunt factori puternici de marketing pentru noua generație. Pe partea de management, capacitatea de a asculta a unui manager (solicitată de 62%) și înclinația de a acorda încredere echipelor sale (67%) iau fața autorității (22%) și emoțiilor (11%).

Cei sub 20 de ani mai dificil de condus decât generația Y? Nu-i chiar atât de sigur. Studiul BNP Paribas aduce multe elemente care permit atât delimitarea așteptărilor generației Z cât și desenarea contururilor întreprinderilor în care ei se vor putea dezvolta. Vor ști resursele umane să facă față acestei provocări?

Alte articole complementare recomandate:

Când vă pierdeți slujba, vă păstrați valoarea profesională

Principalii factori care contribuie la lipsa de satisfacție la locul de muncă

Soluția ascunsă în spatele conflictului

Nu delegați mai mult ci mai eficient

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *