Metoda SWOT pentru a decide repede și bine
Acronim derivat din engleză, Strengths (puncte forte), Weaknesses (puncte slabe), Opportunities (oportunități) și Threats (amenințări), această metodă permite trecerea de la observație la acțiune grupând într-un tabel cu patru celule atuurile și punctele slabe ale unei întreprinderi, ale unui proiect, ale unei echipe, ca și potențialele oportunități și riscuri. Originea acestui model provine din anii 60, dintr-un studiu realizat de Universitatea Stanford, care examina întreprinderile cele mai prospere din Statele Unite. Rezultatele au fost surprinzătoare: 35% din obiective nu erau niciodată atinse! Pentru a-i ajuta pe conducători să ia cele mai bune decizii, cercetătorii au pus la punct analiza SWOT.
Identificați-vă avantajele competitive, prezente și viitoare
În grila dumneavoastră de analiză cu patru intrări, punctele forte și cele slabe provin dintr-o analiză internă, depinzând de dumneavoastră și de echipa voastră. Ele sunt legate de poziționarea dumneavoastră. În schimb, oportunitățile și amenințările sunt legate de mediu (analiza externă), cum ar fi apariția unor noi concurenți, punerea la punct a unor tehnologii noi, o nouă reglementare, etc. Bune sau rele, aceste schimbări impactează pe toată lumea și nu aveți niciun control asupra lor!
Pentru a determina care sunt punctele forte, puneți-vă întrebarea care sunt acestea în ochii clienților dumneavoastră? Ce avantaje vă disting de concurenți? Și aceleași întrebări legate de punctele slabe: ce critici vă aduc colegii, superiorii ori clienții? Care vă sunt handicapurile? Ce ați putea face mai bine? Pentru a discerne oportunitățile întrebați-vă ce elemente v-ar permite să obțineți un avantaj diferențiator. Observați de asemenea tendințele emergente (noi piețe, noi tehnologii, schimbările de legislație) de care ați putea profita. În privința amenințărilor, este vorba de tot ceea ce perturbă sau ar putea perturba mediul dumneavoastră înconjurător.
Un instrument ajutător polivalent de ajutor în luarea deciziilor, în amonte și aval
Puneți-vă această baterie de întrebări de fiecare dată când trebuie să definiți o strategie, să inventariați o stare de fapt, etc. Fie că este vorba de crearea unei întreprinderi noi, de lansarea unui produs nou, de căutarea unor noi debușee ori de găsirea unui loc de muncă. Dacă în majoritatea cazurilor analiza SWOT intervine în amonte, înainte de luarea deciziilor, se poate dovedi utilă și pe parcurs, pentru a verifica pertinența unei strategii ori a unui plan de acțiune și de a permite dacă este nevoie de a flexibiliza ori de a ajusta anumite decizii. Oricare ar fi problematica, analiza SWOT vă conduce spre realizarea unei trieri și la a pune în ordine o mare cantitate de informații, ca și cum ați ați face o inventariere completă. Realizarea acestei munci de sinteză permite o reflecție, o viziune mai largă și de a lua în considerație ansamblul elementelor dintr-o singură privire, pentru a decide repede și bine.
Cu o analiză exhaustivă și polivalentă pentru un plus de fiabilitate
Totuși, pentru a fi eficientă, analiza SWOT trebuie să combine un maxim de date. Ori nu le aveți mereu pe toate la îndemână! Concurenții, de exemplu, nu dau adesea decât frânturi de informații. Este mai bine să fiți exhaustivi pentru a evita ca matricea să rămână incompletă la final. Un alt imperativ pentru ca analiza SWOT să fie fiabilă, informațiile trebuie să fie obiective și factuale. Dacă o realizați singuri, tot ceea ce înscrieți va depinde doar de cunoștințele dumneavoastră și de propria viziune asupra lucrurilor, ceea ce poate să se dovedească limitant. Pentru a crește bogăția și imparțialitatea analizei, preferați să o faceți în echipă!
Articole complementare recomandate:
Exprimarea dezacordului în fața unui grup