Cum să validați succesul unei idei
Aveți vreo idee care valorează milioane? Va schimba aceasta lumea? Sunteți sigur că nu este o falsă idee bună? Ori o idee fără un potențial real? Sunt tot atâtera întrebări pe care trebuie să vi le puneți înainte de a vă lansa. Iată 15 întrebări de bază pentru a face o estimare a probabilităților de reușită, fără a fi niciodată siguri dinainte de succesul afacerii dumneavoastră. Răspunsurile pe care vi le veți da vă vor ajuta să validați fezabilitatea ideii dumneavoastră, înainte de a investi timp și bani.
- Ce problemă veți rezolva?
Dacă nu puteți indica în mod clar problema sau nevoia pe care o va rezolva produsul sau serviciul dumneavoastră, aveți probabil o idee fără finalitate.
- Cum au rezolvat alții această problemă înaintea dumneavoastră?
Și de ce soluția lor a mers sau a eșuat. Puteți obșine multe informații din experiența celor care v-au precedat în acest gen de afaceri.
- Puteți expune în termeni clari principalele caracteristici ale produsului dumneavoastră?
Dacă nu sunteți în măsură să descrieți ușor principalele caracteristici ale produsului dumneavoastră, acest lucru înseamnă că trebuie să revizuiți prezentarea. Sigur, dacă ați răspuns la prima întrebare vă rămâne doar să elaborați mai bine maniera, modul de lucru conform căruia răspundeți acestei nevoi.
- Ideea dumneavoastră există deja sub aceeași formă?
Dacă există deja o soluție similară, prin ce va fi a dumneavoastră diferită, mai bună, purtătoare de valoare adăugată? Dacă nu dispuneți de toate avantajele, ar trebui probabil să căutați o nouă idee.
- Cine sunt concurenții potențiali?
A avea concurenți este un lucru bun. Acest lucru înseamnă că există o piață. Trebuie să studiați dacă nu cumva aceasta este suprapopulată de concurenți ori dacă consumatorii au o afinitate puternică față de o marcă dominantă, ceea ce riscă să mărească complexitatea lansării. Și trebuie să aflați totul despre ei, despre modul în care își servesc clienții, despre prețuri și rezultate…
- Care sunt caracteristicile cheie ale produsului dumneavoastră?
Înainte de a vă lansa trebuie să fiți foarte clar în privința caracteristicilor care vă disting de concurenți. Este cel mai dificil să imaginați și să elaborați elementele de diferențiere pentru produsul dumneavoastră pe piață. Produsul poate fi același, dar comercializarea și distribuția sa, prezentarea și modul de ambalare pot fi noi…
- Ați făcut o analiză SWOT?
Aceasta vă ajută să înțelegeți punctele forte, slăbiciunile, oportunitățile și amenințările pentru ideea dumneavoastră orientându-vă spre o mai bună probabilitate a succesului. Matricea SWOT – acronim anglofon provenind din Strengths, Weaknesses, Opportunities și Threats – vă oferă o viziune simetrică, un instrument indispensabil în fața unui proiect și a redactării planului de afaceri.
- Dispuneți de resursele necesare lansării?
Pentru a vă lansa aveți nevoie de timp și de bani. Dacă nu aveți acces la aceste resurse în condiții bune, este mai bine să așteptați alinierea lor.
- Aveți vreun consilier, un mentor în meseria dumneavoastră?
Cu siguranță puteți demara și singur, dar începuturile sunt pline de capcane și surprize, iar sfaturile unui profesionist din aceeași meserie vă vor ajuta să evitați cheltuieli inutile și vă va aduce un grad mai mare de confort în derularea acțiunii.
- Puteți nominaliza pe cineva care va cumpăra produsul dumneavoastră?
Este începutul studiului de piață, a cunoaște consumatorul care poate avea nevoie rapid de produsul dumneavoastră și-l va cere. Este bine să vă acordați un timp pentru studiul cumpărătorului-țintă și de a vă corecta oferta în consecință.
- Care este mărimea pieței dumneavoastră?
Este imperativ să cunoașteți dimensiunea pieței, vechimea, dinamismul și istoria acesteia. A ști câte persoane au nevoie de produsul dumneavoastră și câți sunt gata să plătească pentru el vă permite să determinați viabilitatea conceptului.
- Aveți vreun feedback de la clienți potențiali?
Obținerea aprecierilor, preferințelor lor înainte de a investi vă va ajuta să creați un produs care răspunde în cea mai mare măsură gusturilor, nevoilor și intențiilor de cumpărare a unui număr maxim de clienți.
- Puteți crea produsul în cantitate mică și să testați piața?
O greșeală ar fi să vă lansați de la început la o scară mare. Începeți mai curând la una mică, cu un minim de produse, cvasi prototipuri, ascultați-vă primii clienți și corectați-vă oferta în consecință, înainte de o lansare la scară mare.
- Ce obiectiv trebuie atins pentru a câștiga bani?
În funcție de produsul sau serviciul lansat și în funcție de investiția inițială, trebuie să măsurați timpul necesar până când investiția dumneavoastră începe să producă profit, așa-numitul ROI – return on investment. În principiu este prudent să vă planificați cheltuielile personale și resursele de care dispuneți în afara afacerii pe care o lansați, pentru a putea aștepta senin veniturile.
- Este evident pentru un investitor că poate face profit cu afacerea dumneavoastră?
Dacă vreți să vă dezvoltați, trebuie să puteți demonstra concret unui investitor ce profit poate obține. Dacă ați făcut acest exercițiu corect, atunci va fi ușor să-l convingeți.
Este nevoie de timp pentru a obține răspunsuri la toate aceste întrebări, dar atunci când ați făcut-o, veți avea o imagine foarte bună a viabilității ideii dumneavoastră de afacere. Dacă nu, continuați să săpați și să o finisați ori căutați alta.
Alte articole complementare:
16 mituri despre investițiile bune
Secretul fericirii constă în a nu câștiga prea mult
Formula succesului care conduce spre fericire
Concepții greșite despre business development