Și dacă sunteți un creativ care se ignoră?
Cel creativ este modest și mândru, extravertit și introvertit, rebel și conservator… Dumneavoastră, în anumite situații profesionale, v-ați considerat suficient de imaginativ, de inventiv? Vi s-a întâmplat să fiți eratic, excentric, arogant? Ce fel de creativ sunteți? Creativitatea, adesea paradoxală, este dificil de identificat, dar foarte prețioasă pentru performanța întreprinderii. Iată câteva repere pentru o orientare mai bună.
Cele 10 trăsături paradoxale ale celui creativ
Profesorul de psihologie și management Mihaly Csikszentmihalyi, în cartea sa „Munca și viața a 91 de persoane eminente”, analizează, după treizeci de ani de observații, modul în care persoanele creative trăiesc și muncesc. El explică procesul prin care apar ideile noi. Personalitatea lor, diferită de a celorlalți, arată în același timp complexitate și contradicție în tendințele gândirii lor și în modul de acțiune. El descrie zece trăsături adesea paradoxale identificate la ei. Vă regăsiți în aceste criterii?
Energic și adesea relaxat
Muncește multe ore, cu o mare concentrare, degajând în același timp prospețime și entuziasm. Creativitatea este legată de o mare toleranță față de ambiguitate. Creativului îi place complexitatea, să o creeze din lucruri simple și viceversa. În loc să caute răspunsul la o problemă, el preferă să găsească un milion de răspunsuri la un milion de probleme. Îi trebuie un anturaj convențional pentru a-i contesta ideile, dar nu atât de convențional încât să nu poată colabora cu el. Inovatorul înnăscut este arareori dotat cu competențe de leadership. Profilul liderului și cel al creativului sunt foarte diferite.
Inteligent și naiv
Este capabil să genereze o mare cantitate de idei și să treacă cu suplețe de la un punct de vedere la altul; originalitatea alegerilor sale și asociațiile neobișnuite de idei caracterizează modul său de gândire dificil de imitat. Această abordare reflectă temperamentul bipolar al creatorului, care produce când este inspirat și are o inspirație alimentată de un sens. Toată lumea este mai creativă decât crede, dacă este motivată de interese reale și de nevoi.
Indisciplinat și responsabil
Poznele sale nu merg prea departe fără antiteza lor, tenacitatea și perseverența. În spatele unui aer nepăsător, el muncește adesea târziu în noapte și insistă atunci când alții ar renunța, dar în același timp îi place să fie surprins, luat pe nepregătite, are nevoie pentru a fi creativ de suficient haos pentru a-și face propria viață mai puțin previzibilă.
Imaginativ și realist
Toată arta sa implică un salt într-o lume diferită de cea din prezent. Este un inovator natural care are o viziune, vede imaginea de ansamblu și înțelege de ce lucrurile sunt importante chiar dacă nu poate să o explice. Alături de el trebuie să aibă salariați satisfăcuți că pontează în fiecare zi pentru a primi un salariu, care asigură munca trivială sau adesea fără sens, care-i permite unui creativ să se exprime.
Extravertit și introvertit
Ne simțim de obicei ori unul ori altul, fie preferând schimburile cu ceilalți, fie mai mult pasivi și retrași. Creativul trece prin comportamente simultane cu aceste două tendințe. Cel mai rău lucru pentru un creativ este să lucreze cu unul ca el. Va fi în concurență cu ideile sale sau pur și simplu se vor ignora reciproc. Inovatorul antreprenor prezintă tendințe psihopatice care-l împiedică să fie un lider eficient. Este rebel, antisocial, egocentric și adesea prea puțin empatic pentru a se ocupa de bunăstarea celorlalți.
Modest și mândru
El poate trece de la o atitudine arogantă sau distantă la un comportament marcat de autoironie și timiditate. El are totuși nevoie să se simtă important. Dar cea mai mare parte a problemelor din întreprindere este cauzată de persoane care vor să fie importante. Echitatea cere ca fiecare să fie tratat la fel, după cum merită. Managerul trebuie să-l identifice pe creativ în echipa sa, să-i recunoască potențialul, altfel acesta va pleca într-o întreprindere unde se va simți pus în valoare.
În afara tiparelor
Testele de masculinitate sau de feminitate făcute pe tineri arată fetele creative mai dominatoare și dificile decât altele, iar băieții creativi mai sensibili și mai agresivi decât omologii lor masculini. Creativul de talent nu este motivat de bani, conform unui studiu asupra peste 50.000 de manageri din 20 de țări diferite, care demostrează că persoanele cele mai imaginative sunt sensibile la recunoaștere și notorietate mai mult decât la rentabilitatea unui demers mercantil.
Rebel și conservator
Este imposibil să fii creativ fără să fi fost un devorator de cultură. O persoană nu poate să fie fără a fi în același timp, prin ceea ce a învățat, tradițională și conservatoare, și în același timp rebelă și iconoclastă. Creativului nu-i plac limitele, suportă foarte greu procesele care trebuie urmărite sau structurile. El are nevoie de libertate, să lucreze de la distanță, în afara orelor normale. Steve Jobs avea legături mai bune cu produsele decât cu persoanele, cea mai mare parte a inginerilor de la Google sunt prea puțin interesați de management. Mark Zuckerberg s-a înconjurat de persoane care compensează deficitul său în leadership.
Pasionat și foarte obiectiv
Fără pasiune, interesul pentru o sarcină dificilă se estompează, munca sa nu mai e foarte bună și îi lipsește credibilitatea. El găsește modalitatea de a se detașa de ceea ce face până în punctul în care poate accepta critica cu o anumită deschidere și sensibilitate. Creativitatea se ameliorează dacă obține mai multă libertate și flexibilitate în munca sa. Structura, ordinea și previzibilitatea sunt ceea ce urăște mai mult. Suntem cu toții mai susceptibili să acționăm într-o manieră mai creativă în circumstanțe imprevizibile spontane, pentru că nu putem conta pe obișnuință.
În suferință și plăcere
Nu abandonează și trece prin durere și satisfacție cu o capacitate de adaptare la orice situație și de a face tot ce-i este posibil pentru atingerea obiectivului propriu. Creativul dă dovadă de ingeniozitate, susținută de curajul de a nu abandona. Inovația vine din incertitudine, din risc și din experimentare. Este un experimentator înnăscut cel care trebuie să testeze și să se joace, cu toate costurile, dar în general este mai puțin costisitor decât lipsa inovației. Calitatea sa cea mai importantă este posibilitatea de a profita de procesul creației pentru propriul său bine.
Articole complementare recomandate:
Ce-ar fi dacă v-ați transforma slăbiciunile în puncte forte?
Cele mai mari greșeli ale candidaților la poziții de management superior în procesul de recrutare - Bogdan Buzdugan
5:02 PM, June 2024
[…] Și dacă sunteți un creativ care se ignoră? […]