Blog

Blog

Comments (1) - Uncategorized

De ce au uneori dificultăți de integrare cei cu potențial

Bine formați, muncitori, inteligenți, cei cu „potențial înalt” sunt căutați cu aviditate de către angajatori. Totuși, destul de des, la primii lor pași, aceste profile au comportamente problematice cu șefii sau colegii lor. Motivul? Trei erori pe care le comit în general și care îi împiedică să se integreze.

Lipsa de comunicare cu managerul direct

Un salariat tânăr cu potențial a fost în mod obișnuit un student foarte performant. Era suficient să-i dai un exercițiu, ceva de făcut sau o temă și câteva zile mai târziu el revenea cu o soluție impecabilă. Nu-i punea întrebări tâmpite profesorului și dădea dovadă de o autonomie excepțională.

Ceea ce atunci era o calitate riscă să devină o problemă la primul său job. Obișnuit să lucreze singur, cel cu potențial crede că se așteaptă de la el ceea ce a constituit atuul său de până atunci: o capacitate de a gestiona singur și fără a pune întrebări o sarcină și de a furniza o soluție impecabilă câteva zile mai târziu.

Ori acest comportament nu este adaptat lumii întreprinderii. Din mai multe motive. Lipsa de experiență are drept consecințe faptul că se va angaja pe un drum fără ieșire sau absurd. De altfel, incapacitatea sa de a vedea situația în ansamblu îl va face să aleagă o abordare prea teoretică sau ruptă de realitate. Și se va izola pentru a lucra, ceea ce va agrava problema…

Soluția? În calitate de debutant fiți proactiv în comunicare, mai ales față de șeful direct. El oricum nu se așteaptă să știți totul de la început. Și orice s-ar întâmpla, va dori să-i furnizați rapoarte regulate asupra sarcinilor îndeplinite sau în curs. Amintiți-vă că „nu există vești proaste, cu excepția celor pe care le aflăm prea târziu…”

Concentrarea pe „fond” fără a ține cont de „formă”

Potențialul înalt aduce în general un conținut excepțional: riguros pe planul analizei, concentrat în privința concluziilor. În schimb nu petrece destul timp pentru a pune în formă munca sa și mesajele cheie de transmis.

Prima reacție a managerului riscă să fie negativă în fața unor livrabile care păcătuiesc prin prezentare. În anumite cazuri, el se va simți obligat să reia munca integral pentru a „o aduce la nivel”. Cât timp pierdut și cât talent irosit…

Forma și fondul trebuie percepute ca un tot în serviciul informației pe care dorim să o comunicăm. „Forma este fondul care urcă la suprafață”, spunea Victor Hugo.

Abuzul de certitudine: „Am dreptate, deci nu este necesar să mă obosesc să conving”

Școala ne învață adevăruri științifice. Întreprinderea este o organizație umană, deci una politică. Adesea, cei cu potențial, convinși de cunoștințele și inteligența lor, vor întâmpina dificultăți în interacțiunea cu colegii lor. Un comportament de genul „știu că greșesc, nu au decât să facă ce le spun eu” nu va determina niște relații sănătoase și va risca chiar să conducă la blocaje pe termen mediu sau lung.

Prima calitate a liderilor mari este capacitatea lor de convingere. Dacă aveți dreptate singur, nu veți ajunge departe. Învățați să identificați argumentele care au efect, deci cele adaptate audienței dumneavoastră.

„Soft skills” și avantajul „learning by doing”

Toate aceste probleme au un punct comun: lipsa capacităților de interacțiune, faimoasele „soft skills”. Acest aspect este adesea dat la o parte, chiar și în cazul formărilor profesionale cele mai reputate. Este totuși posibil să progresați punându-vă în situații concrete. Aceasta este forța „learning by doing”, a învățării din ceea ce facem, a cazurilor sau jocurilor de roluri, a experienței care se acumulează în timp…

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *